Barn som biter

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Da jeg hentet frøkna i bhg i dag hadde hun fått et ordentlig bit i øyenbrynet/pannen.
Det var skikkelig blått, hovent og tydelig tannmerker, samt sår. Det ser virkelig ille ut, en av de andre barna hadde også blitt bit samme sted.

Jeg ble ganske satt ut sa jeg så det, og pedagogen var der ikke. Så ingen sa noe.

Hvordan håndtere man det? Det har riktig nok ikke skjedd før.

Ingen sa noe? Noen må jo ha fått det med seg. Det minste de kan gjøre er vel å informere ved henting? Jeg har ingen i bhg enda, men jeg vet jo at jeg ville ha reagert på at ingen nevnte det engang..

Eg hæmta 4 åringen før 3 uker siden i BHG. Ansatta sa hei hei då Inget mer. På vei ut av porten ser eg att han har ett merke på øgonlocket.
Han sier selv klart å tydligt vad som har hænt. Senare blir han hoven og blå dær. Da eg ringde till BHG før å spør så hade ingen av de ansatta sett noet.

Syns du ska ta det opp me det å spør om de vet vad har hænt

Tenker at det er sånn som kan skje. Men at noen av de ansatte absolutt burde sagt noe til dere om det. Sånn at dere vet at de følger med iallefall. De skal jo ikke si hvem det var, men dere burde fått en forklaring på hva som hadde skjedd.

Sånt kan skje i bhg, men har alltid fått beskjed fra de ansatte. De har ikke navngitt, det trenger jeg ei heller å vite, men de sier ifra hva som har skjedd og hva de gjør for å forhinde at det skal skje igjen. Betryggende å vite.

Siden det er ganske synlig hadde jeg spurt neste gang jeg leverte/henta. Spørs vel gjerne hvem som er i bhg på tidspunktet man henter, men hadde spurt neste gang om hva som evnt har skjedd.

Jeg hadde sendt SMS til leder på avdelingen. Å spurt. Sønnen min kom hjem med hakk i håret. Ingen sa noe, å da jeg spurte fikk jeg til svar at ingen hadde hatt saks. Å eneste ganga NOEN kunne klippa han. Var når han lå å sov i bua i vogna si. Ikke særlig betryggende?! Da det da måtte vært en fremmed eller voksen som hadde gjort det. Så jeg var ganske sinna, men aldri noen kloke svar. For ingen hadde fått med seg at det hadde skjedd. Sønnen min var drøye 1år å tanken på at andre barn el hadde saks rundt han var ikke akkurat avslappende!

Så ser jo at mye kan skje, uten at de voksne får det med seg..

Sånn kan skje dessverre i bhg men i bhg jeg jobber i så hadde vi ringt hjem å gitt beskjed når det blir seende sånn ut

Da jeg hentet frøkna i bhg i dag hadde hun fått et ordentlig bit i øyenbrynet/pannen.
Det var skikkelig blått, hovent og tydelig tannmerker, samt sår. Det ser virkelig ille ut, en av de andre barna hadde også blitt bit samme sted.

Jeg ble ganske satt ut sa jeg så det, og pedagogen var der ikke. Så ingen sa noe.

Hvordan håndtere man det? Det har riktig nok ikke skjedd før.
Snakk med dem, så ordner det seg. Kjedelig når det skjer. Barn er sånn.

Det skjer ofte i barnehager tror jeg - i hvert fall ved barn i en viss alder. Og det er ikke alltid de voksne ser det. Er det bare et enkelt tilfelle, hadde jeg nok ikke gjort så mye ved det, men skjer det kontinuerlig, må man selvfølgelig si ifra.

Da hadde jeg spurt hvorfor hun hadde merke i panna.

Siden det er sår så har det gått hull på huden. Følg med på om det blir rødt og hovent, tegn på infeksjon. Menneskebitt er farlig. Dersom det ikke blir infisert innen er døgn har det gått bra.

Det skjer ofte i barnehager tror jeg - i hvert fall ved barn i en viss alder. Og det er ikke alltid de voksne ser det. Er det bare et enkelt tilfelle, hadde jeg nok ikke gjort så mye ved det, men skjer det kontinuerlig, må man selvfølgelig si ifra.
Man ser jo ett bitt over øye og hvertfall om det blor hovent og blått.

Man ser jo ett bitt over øye og hvertfall om det blor hovent og blått.

Ja, det er sant, og de som jobber der burde da ha sagt ifra, at barnet har blitt bite, men mente også bare, at det er ikke alltid, de ser, hva som skjer.

De ansatte burde sagt ifra. Men de skal ikke si hvem som gjorde det. Men de ansatte skal følge med på det barnet de vet biter

mini ble biti 2 el 3 ganger i bgh, og da tilta det for meg :angel12

Sa klart i fra at det ikke var akseptabelt og at da får de holde den ungen som biter unna, og holde den ungen under oppsyn, og holde mini min vekk fra den ungen.

Det ble med de få bitene, ene var så stort at det var tannmerker og hull i huden, på rygen.... det skal godt gjøres!

De ansatte tok tak i det og det ble med de bittene.

De sa også ifra når de så bitene, på armen ol, men eks ryggen klarte de ikke å se så det måtte jeg opplyse om til dem.

Jeg hadde definitivt tatt det opp med bhg, slik skal det iallfall ikke være!

mini ble biti 2 el 3 ganger i bgh, og da tilta det for meg :angel12

Sa klart i fra at det ikke var akseptabelt og at da får de holde den ungen som biter unna, og holde den ungen under oppsyn, og holde mini min vekk fra den ungen.

Det ble med de få bitene, ene var så stort at det var tannmerker og hull i huden, på rygen.... det skal godt gjøres!

De ansatte tok tak i det og det ble med de bittene.

De sa også ifra når de så bitene, på armen ol, men eks ryggen klarte de ikke å se så det måtte jeg opplyse om til dem.

Jeg hadde definitivt tatt det opp med bhg, slik skal det iallfall ikke være!
Du det var da voldsomt til utbrudd??? :-o

Har du prøvd å passe på feks 9 småbarn, og kanskje bare være 2 voksne? Ett barn har kanskje slått seg, og et annet barn må få ny bleie?
Hadde du klart å se alle de andre barna til enhver tid og klart å unngå at noe skjer med et gråtende barn på fanget???
Eller feks 18 barn (storbarn) med samme antall voksne?

Synes du er veldig bastant på at ditt barn skal passes ekstra på og andre barn ikke er like viktige.. I en bhg er alle barn like viktige, ett barn kan ikke få spesialbehandling fordi mamma krever det.

Så når ett barn skal passes på er det enda færre voksne på de andre barna da, er det akseptabelt?

Vi som jobber i bhg gjør så godt vi kan, hele tiden, men ting kan skje likevel. Det er ikke dermed sagt at vi ikke følger med eller er opptatt av barna. Men enkelte ganger er vi faktisk ikke nok voksne og nok armer og øyne, og det er ikke vår feil. Det kan du ta med regjeringen og kommunene som ikke bevilger penger og ser at bhg trenger bemanningsnorm og flere voksne.

Jeg jobber på småbarn, og vi bor på gulvet med ungene hele tiden, og klarer i stor grad å være i forkant, og vi har lite biting. Men det har skjedd noen få (kan telles på en hånd) ganger i løpet av flere år. Det har skjedd de gangene vi ikke er nok folk til stede.

Kjenner jeg er glad vi har lite biting, og jeg har aldri vært borti noen foreldre med denne holdningen heller. Jeg har møtt helt motsatt holdning faktisk. Foreldre som skjønner at det ikke er lett å holde tritt med en gjeng småtasser.

Jeg er sjelden muggen i innlegg her inne, men nå kjente jeg at det boblet litt :-P

Jeg må få lov til å bli sinna og skuffet over at mitt barn blir bitti!

Nå hadde det seg slik at den ungen som bet har bitti flere unger, og da er det ikke min unge eller de andre ofrene sine skyld, men den som biter som må passes på.

Og vis du la merke til så sa jeg ikke at mitt barn skal passes ekstra på , men den ungen som biter, for alles sikkerhet...

Når mini blir satt på og bitti så hardt at jeg må til legen med henne så blir jeg irritert, det er ikke slik som skjer på 2 sekunder...

Jeg skjønner veldig godt at det er mange barn og få voksne, men jeg syns faktisk at biting er uakseptabelt.

Last edited:
Du det var da voldsomt til utbrudd??? :-o

Har du prøvd å passe på feks 9 småbarn, og kanskje bare være 2 voksne? Ett barn har kanskje slått seg, og et annet barn må få ny bleie?
Hadde du klart å se alle de andre barna til enhver tid og klart å unngå at noe skjer med et gråtende barn på fanget???
Eller feks 18 barn (storbarn) med samme antall voksne?

Synes du er veldig bastant på at ditt barn skal passes ekstra på og andre barn ikke er like viktige.. I en bhg er alle barn like viktige, ett barn kan ikke få spesialbehandling fordi mamma krever det.

Så når ett barn skal passes på er det enda færre voksne på de andre barna da, er det akseptabelt?

Vi som jobber i bhg gjør så godt vi kan, hele tiden, men ting kan skje likevel. Det er ikke dermed sagt at vi ikke følger med eller er opptatt av barna. Men enkelte ganger er vi faktisk ikke nok voksne og nok armer og øyne, og det er ikke vår feil. Det kan du ta med regjeringen og kommunene som ikke bevilger penger og ser at bhg trenger bemanningsnorm og flere voksne.

Jeg jobber på småbarn, og vi bor på gulvet med ungene hele tiden, og klarer i stor grad å være i forkant, og vi har lite biting. Men det har skjedd noen få (kan telles på en hånd) ganger i løpet av flere år. Det har skjedd de gangene vi ikke er nok folk til stede.

Kjenner jeg er glad vi har lite biting, og jeg har aldri vært borti noen foreldre med denne holdningen heller. Jeg har møtt helt motsatt holdning faktisk. Foreldre som skjønner at det ikke er lett å holde tritt med en gjeng småtasser.

Jeg er sjelden muggen i innlegg her inne, men nå kjente jeg at det boblet litt :p
Som jeg skulle sagt det selv

Jeg må få lov til å bli sinna og skuffet over at mitt barn blir bitti!

Nå hadde det seg slik at den ungen som bet har bitti flere unger, og da er det ikke min unge eller de andre ofrene sine skyld, men den som biter som må passes på.

Og vis du la merke til så sa jeg ikke at mitt barn skal passes ekstra på , men den ungen som biter, for alles sikkerhet...

Når mini blir satt på og bitti så hardt at jeg må til legen med henne så blir jeg irritert, det er ikke slik som skjer på 2 sekunder...

Jeg skjønner veldig godt at det er mange barn og få voksne, men jeg syns faktisk at biting er uakseptabelt.
Gled deg til den dagen ditt barn gjør noe.. For den dagen kommer... Trust me. Prøv å være litt ydmyk. Hører på tonen din at du allerede har et konkret barn i tankene. Og det skinner igjennom at du har tatt parti.

Leit at det skulle skje, men de tar jo tak i det ikke sant? Og det barnet som biter er bare et barn.... Og det er noens barn.

Kan ikke fri meg fra tanken om at du er en av de mødrene som står og stirrer med en overlegen mine når mine eller andre barn slår seg vrang i butikken.....

Gled deg til den dagen ditt barn gjør noe.. For den dagen kommer... Trust me. Prøv å være litt ydmyk. Hører på tonen din at du allerede har et konkret barn i tankene. Og det skinner igjennom at du har tatt parti.

Leit at det skulle skje, men de tar jo tak i det ikke sant? Og det barnet som biter er bare et barn.... Og det er noens barn.

Kan ikke fri meg fra tanken om at du er en av de mødrene som står og stirrer med en overlegen mine når mine eller andre barn slår seg vrang i butikken.....

Vet du hva? jeg vet ennå ikke hvem som har bitti barnet mitt, og det er helt greit, fordi det ble tatt opp med foreldre/barn og løst!
FOR ALLES BESTE!!

Om du trur jeg skjelte ut de ansatte i bgh så tar du grundig feil, for jeg tok opp dette på en stille og rolig måte, og de ansatte i bgh var også enig om at dette ikke var bra for noen av barna, verken for de som blir bit, eller for det barnet som biter. Det tok 3 dager så var problemet løst.

Og ja, jeg prøver å oppdra barnet mitt på en fornuftig måte slik at det ikke skal bite/slå/dytte/whatever, og om det så gjør det får det konsekvenser, for man kan ikke oppføre seg sånn.

Problemet er alle de foreldre som syns det er OK at andre barn er slemme... Hva skjer med det barnet når det ikke får vilja si/møter motstand som ungdom/voksen i livet?
Jeg antar du leser nyheter og ser at det er ganske mange på skråplanet, og hører du om barndommen demmes så er ikke dette "mors beste barn" alltid.

Og nei jeg er ikke en overlegen mor som hever meg over unger som klikker i butikker, jeg vet hvordan små barn er, de snur på femøringen i humør!

L
Vet du hva? jeg vet ennå ikke hvem som har bitti barnet mitt, og det er helt greit, fordi det ble tatt opp med foreldre/barn og løst!
FOR ALLES BESTE!!

Om du trur jeg skjelte ut de ansatte i bgh så tar du grundig feil, for jeg tok opp dette på en stille og rolig måte, og de ansatte i bgh var også enig om at dette ikke var bra for noen av barna, verken for de som blir bit, eller for det barnet som biter. Det tok 3 dager så var problemet løst.

Og ja, jeg prøver å oppdra barnet mitt på en fornuftig måte slik at det ikke skal bite/slå/dytte/whatever, og om det så gjør det får det konsekvenser, for man kan ikke oppføre seg sånn.

Problemet er alle de foreldre som syns det er OK at andre barn er slemme... Hva skjer med det barnet når det ikke får vilja si/møter motstand som ungdom/voksen i livet?
Jeg antar du leser nyheter og ser at det er ganske mange på skråplanet, og hører du om barndommen demmes så er ikke dette "mors beste barn" alltid.

Og nei jeg er ikke en overlegen mor som hever meg over unger som klikker i butikker, jeg vet hvordan små barn er, de snur på femøringen i humør!
jeg har hatt to barn; et såkalt "englebarn" som alle syntes var verdens best oppdratte. Og jeg har hatt "urokråka" som både har slått, bitt og dyttet andre. Begge med samme oppdragelse. Barn går gjennom faser, og etter mange år i arbeid med foreldre har jeg enda til gode å møte den mammaen/pappaen som synes det er Ok at deres barn er " slemme". Jeg håper for din skyld at du i neste runde (om du skal ha fler) ikke opplever å få et helt annerledes barn med temperament og som er mer impulsivt. I såfall vil du nok møte deg selv i døra noen ganger. Skjønner av innlegget ditt at du mener at foreldre til de små barna som biter etc, aksepterer det (og dermed gjør barnet det). Som sagt; får håpe du får slippe å møte deg selv i døra.
Og nei da, jeg er overhode ikke noe dårligere mor enn deg, setter grenser, gir kjærlighet og omsorg. Noen barn bare går gjennom faser. Vær litt ydmyk.

Back
Topp