barn som biter

2x 24November

Forumet er livet
VIP
Uff, er så fortvilt vet ikke hva vi skal gjøre...[&o]

Linusen min er snart 2,5 år. Han har ingen ord, så han klarer ikke kommunisere eller gjøre seg forstått.
Han er begynt p bite så mye i bhg. Han biter hard, så det går gjennom huden på de stakkars barna[&o] Men er ikke bare der han biter. Han biter hjemme og. helt ut av det blå. Idag skulle sambo legge han, og de satt på sengekanten og kosa som vanlig, og plutselig biter han tak i skuldra til sambo, så han ble blå og begynte blø.
Vi forklarer han gang på gang på gang at han ikke må bite, peker på tennene hans og sier at det gjør veldig vondt.. Men det virker ikke som han skjønner...
What to do...??? Vet bare at om jeg hadde vært moren til de barna som blir bitt hadde jeg klikka[:@][:@]

tipper det bare kommer av frustrasjon over å ikke få gjort seg forstått pga manglende språk..
kjedelig er det uansett årsak..

har jobbet i barnehage der vi har hatt unger som biter...akuratt slik du beskriver det...

på min avdeling så prøvde vi også å si at han ikke fikk lov men det hjalp ikke...men så begynte vi bare med å ta ham vekk fra den han beit og sa strengt nei...satte ham i en stol og sa "nå skal du sitte her litt for du beit" tar ham ned etter et min. de som er så små klarer ikke å forstå lengden av at de må sitte, bare at de må sitte og se på leken og får ikke være med...
enkelte ganger var han så fokusert på bitingen at han skvatt skikkelig når vi tok ham opp og sa nei...
tok ikke mer en ca 2 uker og han sluttet...
dullet ikke med ham, og når vi satte ham ned sa vi ikke noe, bare satte ham på gulvet...

hadde han vært større, ville vi ha snakket mer med ham og fått ham til å si unnskyld, men så små de minste er må du ta de i øyebliket de biter, si nei strengt og "overse" ungen noen sec.

ORIGINAL: Dollface

tipper det bare kommer av frustrasjon over å ikke få gjort seg forstått pga manglende språk..
kjedelig er det uansett årsak..

ja det er det vi regner med er årsaken, kombinert med at han er blitt storebror, men det er jo like ille uansett grunn.. [&o]

ORIGINAL: RobinHood

Huff dette er kjempe vanskelig, og vi hadde 2 barn i en bhg. der jeg jobbet som beit.. En som var 1.5, og en på over 2...

Helt forjvælig egentlig, fordi de er jo så raske, så vanskelig å være føre var liksom.. Men her funket det å vise sår og sånt da, og på en ene så ble han satt på en benk i gangen. Sånn time out metode, funket faktisk.. Det var etter mange desperate forsøk for å få han til å slutte..

Lykke til, og heldigvis går det over, men det er grusomt når det står på

ja det er det som er.. han er så rask at ingen rekker stoppe han eller se det komme. Vi viser han sårene og da sier han "au" og ser trist ut, men ser ikke ut som han skjønner sammenhengen emllom at han biter og de får sår. Han ser akkurat lik ut om noen har sår som han ikke har forårsaket.

ORIGINAL: lille assa 75

har jobbet i barnehage der vi har hatt unger som biter...akuratt slik du beskriver det...

på min avdeling så prøvde vi også å si at han ikke fikk lov men det hjalp ikke...men så begynte vi bare med å ta ham vekk fra den han beit og sa strengt nei...satte ham i en stol og sa "nå skal du sitte her litt for du beit" tar ham ned etter et min. de som er så små klarer ikke å forstå lengden av at de må sitte, bare at de må sitte og se på leken og får ikke være med...
enkelte ganger var han så fokusert på bitingen at han skvatt skikkelig når vi tok ham opp og sa nei...
tok ikke mer en ca 2 uker og han sluttet...
dullet ikke med ham, og når vi satte ham ned sa vi ikke noe, bare satte ham på gulvet...

hadde han vært større, ville vi ha snakket mer med ham og fått ham til å si unnskyld, men så små de minste er må du ta de i øyebliket de biter, si nei strengt og "overse" ungen noen sec.

vi tar han bort fra situasjonen og snakker ikke med han en liten stund. han "sier" unnskyld på sin måte. Det er å stryke i håret og gi klem. men igjen, virker ikke som han skjønner at han gjør noe galt[&:]

Er det noen spesielle grunn til at han ikke har noen ord? Kanskje løsningen kan være å hjelpe han å få knekt språkkoden`? Slik at han forstår? Hvis han ikke forstår når dere viser han det liksom...[&:]

Stakkars han og stakkars dere, det er jo en vanskelig situasjon! Håper dere finner en løsning[:)]

Nå biter ikke min, men han var veldig sein med språket han også. Når han var på alder med din hadde han kun lyder og "egne ord".

Nå, 3 mnd senere, prater han i setninger.

Skriver dette mest for å si hvor fort språket kan komme og at han dermed kan begynne å bruke språket i steden for....

Biting er fælt, det skjer fort, ser ille ut og er vondt, men "heldigvis" er det ikke noe uvanlig.... Det er langt fra bare din sønn som biter i barnehageverden!

ORIGINAL: Lilletrille

Er det noen spesielle grunn til at han ikke har noen ord? Kanskje løsningen kan være å hjelpe han å få knekt språkkoden`? Slik at han forstår? Hvis han ikke forstår når dere viser han det liksom...[&:]

Stakkars han og stakkars dere, det er jo en vanskelig situasjon! Håper dere finner en løsning[:)]

nei vet ikke hvorfor han ikke snakker.. han kan noen få ord (mamma, is, der, hei og hadet), men det løsner liksom aldri. Var på helsestasjon med han på kontroll i slutten av mars, men hun mente at han bare var litt sein og at det sikkert kom etterhvert. Han har en veldig god forståelse og skjønner hva vi sier (bortsett fra det med bitingen virker det som).
Fikk beskjed at før hs kunne gjøre noe som helst måtte han ta hørseltest for å sjekket at han ikke hørte dårlig. Vi har ingen mistanker om det, men skal få det testet. dersom den var grei skulle hun henvise oss til logoped (??).

ORIGINAL: Linemor7

Nå biter ikke min, men han var veldig sein med språket han også. Når han var på alder med din hadde han kun lyder og "egne ord".

Nå, 3 mnd senere, prater han i setninger.

Skriver dette mest for å si hvor fort språket kan komme og at han dermed kan begynne å bruke språket i steden for....

Biting er fælt, det skjer fort, ser ille ut og er vondt, men "heldigvis" er det ikke noe uvanlig.... Det er langt fra bare din sønn som biter i barnehageverden!

håper det er slik her og.. virker som det går rett vei hvertfall, for lydene hans har forandret seg pittelitt, og viss man legger en stor godvilje til kan det høres ut som han sier jakke f.eks[8D] Men han kan ingen dyrelyder, og sier ikke pappa engang.. stort sett sier han bare deeeer og peker.

Logopeder jobber med tale og uttale[:)] Kan jo være noe han sliter med å finne teken på feks[:)] 
Helt sikkert ikke noe galt siden han har normal forståelse ellers[;)]

Dere får få barnehagen til å fotfølge han, og kanskje være litt strengere? Sånn at han skjønner det er galt?  Eller kanskje enda viktigere ros han hvis han koser på folk/barn og er snill osv, sånn at han skjønner at det er positivt?[:)]

ORIGINAL: Lilletrille

Logopeder jobber med tale og uttale[:)] Kan jo være noe han sliter med å finne teken på feks[:)] 
Helt sikkert ikke noe galt siden han har normal forståelse ellers[;)]

Dere får få barnehagen til å fotfølge han, og kanskje være litt strengere? Sånn at han skjønner det er galt?  Eller kanskje enda viktigere ros han hvis han koser på folk/barn og er snill osv, sånn at han skjønner at det er positivt?[:)]

ja vi er veldig på å gi han masse ros når han er god, og han er og har alltid vært en skikkelig god kosegutt. Så skjønner ikke hva som er skjedd med han[:(] Han er fantastisk flink og forsiktig med lillebroren og stryker og koser med han.

Det høres ikke ut som det hjelper å snakke med han, siden han ikke har god nok språkforståelse.
Bitingen er nok som flere sier noe som kommer av frustrasjon.
Prøv heller å vise ham at dette er en uønsket atferd ved kroppsspråk.
Ta ham bort fra den som ble bitt, og ikke gi ham noen oppmerksomhet. Hverken lite eller mye.
Gi heller "offeret" (samme om det er voksne eller barn) oppmerksomheten.

Kanskje det hjelper..[:)]

min beit aldri, men slo...
han snakket ikke noe når han var 3 år, alt gikk i lyder, og ikke mange det heller...ikke lett å bli kvitt slåingen for han ble så fustrert når ingen forsto ham.
jobbet mye med ham. Han fikk først spesialpedagog i barnehagen og logoped fikk vi i desember, da var han nettopp blitt 5.

Fikk beskjed at så små som de på 2-3 år ikke får logoped, de får heller spesialpedagog...dette er for at ungen har for lite ord til å jobbe med siden logopeden tar for seg lyder og settningsbygning, en spesialpedagog kan hjelpe mer med å få ungen til å prøve å snakke og den tar for seg det sosiale parten av problemet, og de kan sikkert hjelpe med bitingen også...
min sliter sosialt også pga språket. Det var først i vinter at språket ble bra nok til at logopeden kunne hjelpe...

håper dere får den hjelpen dere trenger, om det er spesialpedagog eller logoped.

Back
Topp