Barn på kjøkkenet og kniver

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Min sønn på 7 år hadde et lite uhell på onsdag. Han hadde lyst på eple, og han vil ALLTID ha eplet sitt oppkuttet. Han så også at både mamma og pappa var litt opptatt i etasjen under kjøkkenet så han fant frem skjærebrett, fant ikke barnekjøkkenkniven (som lå i oppvaskmaskinen) og tok en biffkniv istedenfor. Det må jo gå galt siden den ikke er lager for å dele epler, og han har nå 3 fine sting i fingeren etter en liten tur på legevakten.

Jeg har fått noen reaksjoner i ettertid foruten stakkars gutten. Reaksjoner som at så flinke vi er til å slippe til barna på kjøkkenet, det at han kan finne frem på kjøkkenet betyr at han er kjent der og det vil han ha godt av senere og lignende kommentarer...

Ja da, barna mine har fått være med kjøkkenet siden de selv hadde lyst til å prøve, og han på 7 har lenge vist hvor ting er, men er det nå så unormalt?

Trodde det var helt normalt å ta med barna på kjøkkener fra barnehage alderne.

Når fikk deres barn lov til å hjelpe til på kjøkkenet, og bruke kniv?

Tror det er normalt å ha med unga på kjøkkenet fra barnehagealder, de er jo ofte i nærheten når noe skal lages på kjøkkenet så naturlig og lærerikt å inkludere :) lillemor på nesten 4 har vært med på matlaging fra hun var baby og lar henne skjære det som kan skjæres (typ oliven agurk osv) med barnekniv/smørkniv. Hun vet nok godt hvor de skarpere knivene ligger, men når ikke opp enda.

God bedring til gutten din :)

Tror det er normalt å ha med unga på kjøkkenet fra barnehagealder, de er jo ofte i nærheten når noe skal lages på kjøkkenet så naturlig og lærerikt å inkludere :) lillemor på nesten 4 har vært med på matlaging fra hun var baby og lar henne skjære det som kan skjæres (typ oliven agurk osv) med barnekniv/smørkniv. Hun vet nok godt hvor de skarpere knivene ligger, men når ikke opp enda.

God bedring til gutten din :)
Tusen takk.
Det går veldig bra med han, ingen nerver er skadet, og det eneste som har plaget han i dag er at han er redd for at plasteret skal falle av :)
Han er den minste av 3 og barnekjøkkenkniv har vi hatt siden før han ble født.
Den er skarp, men butt. Syns det er viktig at den er skarp siden da er det mindre sjanse for at den glir..

Vi har ikke barnekokkekniv og har ikke hatt ungene sånn veldig aktivt med i matlagingen. De har nå fått være med noe, men ikke så mye som hos dem som er flink å ta med ungene, og det straffes vi for nå.

Jeg har jo ei som er ca like gammel, andreklassing og barn nr 3. Hun hadde nok oppsøkt sin søster på 11 for å få kuttet epler sitt, for hun når ikke opp til de skape knivene og ville ikke tenkt på en biffkniv. Men søstera er god på å dele epler, så et eller annet sted mellom 6 og 11 skjer der kanskje med yngste også.

De får bruke skarp kniv når de hjelper til å lage taco /salat etc. Så en barnekokkekniv hadde vært lurt jeg har bare ikke hatt ungene så mye med på matlaging at jeg visste det finnes

Mine har vært aktivt med på kjøkkenet fra ca 2 års alder, og de har brukt "voksenkniv" hele tiden.

Vi har barneknivsett, men dårlig til å slippe de til på kjøkkenet. Ikke fordi de er for små eller noe, men takler dårlig rot og eier ikke tålmodighet :p
Men vet om mange barn blir flinke på kjøkkenet fordi de får være med. Mer normalt det enn sånn vi er ;)

Har ikke barnekniv sett, men små grønnsakskniver. De har begynt å være med fra de har vært rundt 4 år (eldstemann er 6 år). Blitt noen mindre kuttskader, men ikke noe verre enn sår som kan plastres. De får ikke lov til å gå i knivskuffen og skjære opp noe uten å ha spurt først (det samme gjelder bruk av saks).

Mine har vært aktivt med på kjøkkenet fra ca 2 års alder, og de har brukt "voksenkniv" hele tiden.

Samme her. Og så finpusset den teknikken er blitt, er så imponert. Både med kutting, bruk av skreller, ostehøvel og rivjern.
Skal sies at bhg også legger til rette for mye øvelse (steinerbhg)

Jeg så «kan selv» på nrk og kjøpte en sånn kniv til gutten min så han har brukt den fra rundt 2 år. Men har vært med på matlaging, typ sortere gulrotsrkrell eller putte oppskjærte ting i en bolle osv. minste har vært med siden hun kunne stå godt rundt 13-14 mnd (har sånn krakk med kanter så hun ikke kan falle). Hun roter og søler ganske mye mer enn hun faktisk er til hjelp, haha. Men matlaging er typ det aller beste hun vet å holde på med, så det får bare gå. 4åringen spiser mye mer av særlig nye retter om han har vært med å lage den.

Back
Topp