Barn på 5 år

Veldig vanskelig å svare på et så åpent spørsmål. Kanskje du kan være litt mer spesifikk? Noen spesielle egenskaper du lurer på?
 
Det er enorme forskjeller på hva Barn i en lik alder kan. Noen kan lese litt, regne og kan veldig masse. Andre er ikke like interessert. Man et opptatt av forskjellige ting, også barna.
 
Hva mener du hva kan de? Er det noet specielt du tenker på.

Veldig vanskelig å svare på et så åpent spørsmål. Kanskje du kan være litt mer spesifikk? Noen spesielle egenskaper du lurer på?

Tenker egentlig på alle områder! Skjønner at det er individuelt og normalvariasjon er stor, men ja, hva de kan av f.eks grovmotoriske og finmotoriske ting, språk, «faglig», selvstendighet, praktiske ferdigheter, sosiale ting etc..
 
Det er enorme forskjeller på hva Barn i en lik alder kan. Noen kan lese litt, regne og kan veldig masse. Andre er ikke like interessert. Man et opptatt av forskjellige ting, også barna.

Vet det er veldig individuelt og stor variasjon (normalt), men kjekt å høre likevel :)
 
Hvordan tenker du?

Min på 5,5 kan klokka, leste korte ord, kan alfabetet, på norsk og engelsk, kan telle til langt over 100 (kommer an på hvor langt han gidder :p), på norsk og engelsk, kan telle til 10 på samisk og si noen ord. Han er en reser på lego, bygger sett for 10 år. Han er veldig glad i tall og regner med pluss og minus i hodet.
Han kan sykle på to hjul og sikkert mye mer. Han går langt på ski, når han gidder vel og merke :p

Men han skriver ikke feks, kun navnet sitt (men dette er pga atopisk eksem og psoaris, som han har utbrudd av på fingrene. Men kan allikavel alle bokstavene. Holdt blyanten er vanskelig. Men han elsker å perle og bygge ting, kappla ol.
Han leker godt med de fleste, og har et godt utviklet språk. Er sosial og godt likt.

Men tror det er veldig individuelt hva de kan og ikke. Hva de interesserer seg for og hva de liker. Så selv om jeg ramset opp en del ting min 5 åring kan og gjør nå, så vet jeg liksom ikke helt hva du tenker på :p
 
Hvordan tenker du?

Min på 5,5 kan klokka, leste korte ord, kan alfabetet, på norsk og engelsk, kan telle til langt over 100 (kommer an på hvor langt han gidder :p), på norsk og engelsk, kan telle til 10 på samisk og si noen ord. Han er en reser på lego, bygger sett for 10 år. Han er veldig glad i tall og regner med pluss og minus i hodet.
Han kan sykle på to hjul og sikkert mye mer. Han går langt på ski, når han gidder vel og merke :p

Men han skriver ikke feks, kun navnet sitt (men dette er pga atopisk eksem og psoaris, som han har utbrudd av på fingrene. Men kan allikavel alle bokstavene. Holdt blyanten er vanskelig. Men han elsker å perle og bygge ting, kappla ol.
Han leker godt med de fleste, og har et godt utviklet språk. Er sosial og godt likt.

Men tror det er veldig individuelt hva de kan og ikke. Hva de interesserer seg for og hva de liker. Så selv om jeg ramset opp en del ting min 5 åring kan og gjør nå, så vet jeg liksom ikke helt hva du tenker på :p

Takk :) Flott! Var en sånn type oppramsing jeg tenkte på. Og evt. andre ting som f.eks hvor selvstendige de er til ulike ting. Bare for å få en pekepinn!
 
Takk :) Flott! Var en sånn type oppramsing jeg tenkte på. Og evt. andre ting som f.eks hvor selvstendige de er til ulike ting. Bare for å få en pekepinn!
Han finner stort sett frem klær selv, må riktig nok hjelpe litt med hva som er passelig da :p han ordner selv med yttertøy, tar på sko og jakke, tar opp glidelåsen selv.
Han har astma og finner frem medisiner selv, men vi hjelper til, så maska blir tett. Samme med kremer og div for eksem.
Han ordner seg selv på do, med tørking og vasking av hender.
Han rydder opp etter seg etter mat, setter inn i oppvaskmaskin og han rydder selv. Her trenger han litt "hjelp" vi hjelper litt med sortering og motivasjon.

Mye av dette har skjedd det siste 6/8 mnd før det gadd han lite selv, selv om han kunne :p
 
5-åringen min kan vel det meste av det jeg kan, bortsett fra det han ikke har mulighet for, eller får lov til å gjøre. :)

Han leser, skriver, kan regne, finner frem klær og kler på seg alt selv. Fantastisk med språk, både norsk og engelsk. Kan telle på mange ulike språk. Motorikken er som normal, han får til alt han bare vil og gidder. :)

Men, dette er fordi han bestandig har elsket å lære, han suger til seg alt av informasjon. Han gleder seg vilt til skolen, og jeg tror det blir veldig bra for han. ❤️
 
Perler, lekebutikk, hobbykasse, klokke, morgenkåpe, Dukkevogn med bagdel, bøker, ting med tall, tegnesaker og maling, ski er hvertfall ting for min 5 åring og hva hun ønsker og får :)
 
Min 5 åring lunne alfabetet og skrive ord. Tenkte tegninger med detaljer, som stikkontakter i veggen , gardinstenger osv på tegningene sine.
Kunne smøre seg mat , rydde vekk , tørke støv , formulere seg godt språklig, gå på do , stå opp alene å sette seg med nettbrett , så på TV, ta seg en yoghurt, smøre et knekkebrød om jeg tok en dusj på morran å ordnet minste osv. Eller vi slumret på morran. Dette var noe mine kunne når de var 5. Ikke dermed sagt at det var hverdagen :)
 
Back
Topp