Barn på 4 og 6 år uten bilstoler.

gutt09jente11

Forumet er livet
Ja, det så jeg i dag.

Hva kan man gjøre med det? De satt med selene "oppi ansiktet"... De ble hentet i barnehagen, men det var av "hovedbilen" dems, så regner med det er sånn de sitter alltid...

Det er vel forbudt? Hva skjer om de blir stoppet av politiet? Hva kan skje med forsikringer osv, hvis de kræsjer?

Nei det er jo ikke akkurat smart..
Blir de stoppet av politiet så får de en klekkelig bot iallefall.

Og det er vel strengt tatt ikke lov heller siden barn skal sikres i sete en god stund.
Se her:
http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Var det jeg også mente.. Hmmm.. Lurer på om jeg skal ringe politiet eller hva jeg skal gjøre.
Vet ikke helt om jeg vil troppe opp på døra dems osv heller.. Er naboer.

Kan jeg si i fra til bhg og be dem si i fra?

Var det jeg også mente.. Hmmm.. Lurer på om jeg skal ringe politiet eller hva jeg skal gjøre.
Vet ikke helt om jeg vil troppe opp på døra dems osv heller.. Er naboer.

Kan jeg si i fra til bhg og be dem si i fra?
Hadde ikke ringt politi eller troppet opp på døren deres. Heller sagt ifra til b.hagen.
De er nok klar over farene selv, da de fleste i vårt land hører dette "overalt".

Jeg syntes folk får gjøre hva de vil, selvom jeg ikke ville gjort det samme selv.
Blir litt slitsomt å bry seg med alt og alle......

Hadde ikke ringt politi eller troppet opp på døren deres. Heller sagt ifra til b.hagen.
De er nok klar over farene selv, da de fleste i vårt land hører dette "overalt".

Jeg syntes folk får gjøre hva de vil, selvom jeg ikke ville gjort det samme selv.

Ja, så klart, men det er jo unger som ikke har mulighet til å bestemme over sin egen sikkerhet..
Samme familie hentet en gang ungene (den gang 1 og 3) på en ATV også, der de satt på platten uten karmer.. Uten sikring.. Far kjørte, guttene bakpå... (!) en dump det, og de hadde fløyet av :O
Da ringte jeg politiet her lokalt, og de skulle ta en tlf til foreldrene.

Ja, så klart, men det er jo unger som ikke har mulighet til å bestemme over sin egen sikkerhet..
Samme familie hentet en gang ungene (den gang 1 og 3) på en ATV også, der de satt på platten uten karmer.. Uten sikring.. Far kjørte, guttene bakpå... (!) en dump det, og de hadde fløyet av :O
Da ringte jeg politiet her lokalt, og de skulle ta en tlf til foreldrene.
Helt enig med deg. Barn kan ikke ha noen formening om dette selv, og det er de voksnes ansvar at barna er sikra etter anbefalte retningslinjer.

Skjønner ikke at folk gambler med barnas liv jeg... Hadde aldri tilgitt meg selv om barna mine skulle dø i en bilulykke fordi jeg var dum og ikke gadd å sikre dem godt nok...
De pengene er mine barns liv verdt!

Og jeg synes at man skal hjelpe barn så langt det er mulig å prøve å banke litt fornuft inn i foreldrenes hode i sånne tilfeller....

Kjenner jeg blir irritert på folk som tar lett på bilsikring. Men det er mulig det er fordi jeg selv var med i en bilulykke som femåring og det er flaks jeg lever selv. Den opplevelsen unner jeg ingen!

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Det handler vel ikke om alt og alle, akkurat nå er det denne familien. Og kan det virke så er det jo supert!
Litt tid kan man ofte på nabobarn synes jeg ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg hadde GARANTERT reagert men mest trolig ikke sagt noe. Annet enn om man stod parkert oppi de og kunne vippe inn "sitter de uten stole...." i en positiv tone...

Jeg ville nok sett det litt an om dette er noe som er vanlig eller om det var et engangstilfelle. Jeg har selv ved én anledning hentet barna i hovedbilen vår uten barneseter. Vi var midt i en flytteperiode og hadde tatt ut barnesetene for å få plass til flyttelass, og plutselig var klokken blitt så mye at vi ikke rakk hjem for å hente og sette inn setene før barnehagen stengte.
Jeg hadde nok blitt ganske sint om noen hadde ringt politiet pga dette. Da er det bedre å spørre.
Om du ser at dette er noe som er vanlig for denne familien ville jeg nok tatt det opp med barnehagen for at de kunne ta det opp. Kan forstå det kan være litt ekkelt å ta opp dette selv.

Her skjer det en del. Har slitt med at jentene mine har sett bestevenninna til størstemann sette seg inni forsetet uten bilstol og også belte tror jeg. De maser jo deretter hver gang om hvorfor de ikke kak gjøre det samme:denne jenta har nettop blitt 5 år og dette har iallefall holdt på i 1 år.
En nabo av oss har alle ungene sine foran i varebilen med han uten bilseter og kjører langt. Det er da 3 barn fra 5-11 år som sitter sammen på 1,5 forsete i varebilen. .

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Her skjer det en del. Har slitt med at jentene mine har sett bestevenninna til størstemann sette seg inni forsetet uten bilstol og også belte tror jeg. De maser jo deretter hver gang om hvorfor de ikke kak gjøre det samme:denne jenta har nettop blitt 5 år og dette har iallefall holdt på i 1 år.
En nabo av oss har alle ungene sine foran i varebilen med han uten bilseter og kjører langt. Det er da 3 barn fra 5-11 år som sitter sammen på 1,5 forsete i varebilen. .

Galskap! :eek:

Her mener jeg det må være helt greit at du tar en telefon til politiet, kanskje de kan ta en liten prat med foreldrene om at dette er uakseptabelt og at neste gang dette skjer vil det få konsekvenser.

Jeg ville nok sett det litt an om dette er noe som er vanlig eller om det var et engangstilfelle. Jeg har selv ved én anledning hentet barna i hovedbilen vår uten barneseter. Vi var midt i en flytteperiode og hadde tatt ut barnesetene for å få plass til flyttelass, og plutselig var klokken blitt så mye at vi ikke rakk hjem for å hente og sette inn setene før barnehagen stengte.
Jeg hadde nok blitt ganske sint om noen hadde ringt politiet pga dette. Da er det bedre å spørre.
Om du ser at dette er noe som er vanlig for denne familien ville jeg nok tatt det opp med barnehagen for at de kunne ta det opp. Kan forstå det kan være litt ekkelt å ta opp dette selv.

Beklager å måtte si dette, men det finnes ingen god nok grunn til å gi f i å sikre barna i bilen. Hva om noen hadde brutt vikeplikten når dere kjørte ut i fra barnehagen og et av barna deres hadde blitt preget for livet?

Hvis man har dårlig tid, og tydeligvis er to, for jeg ser du skriver vi, så kan man kjøre en forelder til barnehagen for å hente ungene mens den andre reiser hjem etter barnesetene. Jeg er kanskje ufølsom, men ingen grunn er god nok for å utsette barna for en slik risiko. Politiet hadde heller ikke godtatt den forklaringen om de tilfeldigvis hadde hatt kontroll langs veien dere kjørte på.

Det er jo en grunn til at barn skal sitte i bilsete i bilen. Jeg hadde ALDRI tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe med gutten vår bare fordi vi ikke hadde sikra han godt nok i bilen. Jeg hadde aldri turt å kjøre med sønnen min i bilen uten at han satt i bilsetet sitt. Det er snakk om det mest dyrebare jeg har, og da tar jeg ingen sjanser!

Beklager å måtte si dette, men det finnes ingen god nok grunn til å gi f i å sikre barna i bilen. Hva om noen hadde brutt vikeplikten når dere kjørte ut i fra barnehagen og et av barna deres hadde blitt preget for livet?

Hvis man har dårlig tid, og tydeligvis er to, for jeg ser du skriver vi, så kan man kjøre en forelder til barnehagen for å hente ungene mens den andre reiser hjem etter barnesetene. Jeg er kanskje ufølsom, men ingen grunn er god nok for å utsette barna for en slik risiko. Politiet hadde heller ikke godtatt den forklaringen om de tilfeldigvis hadde hatt kontroll langs veien dere kjørte på.

Nei, vi var ikke to. Skrev vi fordi vi begge jobbet, men mannen var igjen i det nye huset for å vente på maleren.
Jeg gir ikke f i mine barns sikkerhet og synes dette er drøyt å si til en forelder. Du vet heller ingenting om hvordan det er der vi bor. Vi bodde da 1 km fra barnehagen med kun småveier med 30 sone frem. Det er få biler som kjører der, spesielt etter kl fem. Jeg kjørte i under 30 hele veien. Det er helt usannsynlig ig egentlig umulig pga alle fartsdumpene å kjøre raskere enn 30 her. Kan nesten påstå det er like stor risko å gå (ikke at det var et alternativ med to slitne barn på 1,5 og 3).
Jeg tar ikke lett på mine barns sikkerhet og de er alltid godt spent fast, selv på de minste turer. Men akkurat der og da var det denne muligheten jeg hadde.

Spørre barnehagen om man kan sette opp en plakat som minner om bilsikkerhet på døra i barnehagen?
Eller om de kan ha fokus på det i barnehagen, slik at BARNA lærer at det ikke er trygt og kanskje sier fra til foreldrene?
Bli venn med dem på FB og legge ut videoer om bilsikring? ;)

Jeg blir målløs...:-o

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Back
Topp