Barn og tidlig "voksne"

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Eldste her går nå i 4.klasse (9,5 år), og er nok "barnslig" i forhold til mange andre i klassen. Hun samler på bamser, leker gjerne med dukker, velger klær med dyremotiv fremfor blonder, og er generelt fortsatt et barn. Noe som jeg jo synes er bra. Men ser jo at hun ofte skiller seg litt ut fra de andre i klassen. Ikke sjeldent møter vi klassekamerater som henger utforbi butikken, gjerne på kveldene, jentene har begynt å bli veldig opptatt av guttene, flere av dem har snapchat, instagram og facebook. Min har ikke engang mobil enda, men det kommer nok i løpet av året (uten facebook og slikt da, det er ikke aktuelt engang før hun er gammel nok).
Nå er jo ikke dette noe jeg bekymrer meg for, da hun går fint overens med alle, og har et par nære venninner, til tross for at hun har bytta skole i fjor.

Dere med større barn, hvordan er de? Er jeg så gammel at jeg ikke husker lenger hvordan vi var? Såvidt jeg husker, så lekte vi med barbie enda da vi var 9-10 år. Syns det er så synd dersom den nye normalen skal være å bli ungdom allerede på småskolen. Syns jo det er kjempefint at min fortsatt finner glede i "barnslige sysler", de blir raskt nok voksne, samtidig håper jeg jo selvfølgelig at hun ikke blir hengende igjen for lenge, mtp venner og slikt.
 
Det er forskjell på barn før og nå, jeg lekte med dukker til jeg var 12. Det gjør de ikke lenger :(
Min gutt er 8 og er gutt, fortsatt veldig barnslig, leker masse med enda. Det jeg ser er at det er forskjell på de barna som har storesøsken og de som er størst selv.
De som har storesøsken blir oftere fortere stor og tar etter de eldre og leke er da barnslig.
Min nevø pakket bort alle lekene sine da han var 7, de var så barnslige. Mens eldstemann i den flokken lekte til nesten slutten av barneskolen. Trist at det er slik, viktig å være barn :(
 
Jenta mi på 8 er veldig jentejente, veldig opptatt av klær, sko, hår og mobilen sin, alle jentene i klassen har iphone :( de leker liksom ikke så mye men går heller rundt å prater i friminuttet :( i den andre klassen er det annerledes, der er jentene lite opptatt av klær og sko, de leker mer osv, så min datter virker å være litt splittet i mellom, selv om hu liker å pynte seg osv så liker hu fortsatt å leke, barbie og lego friends står fortsatt fremme her hjemme, når hu har med noen hjem er det alltid det de leker med så det er tydelig at det er noe som fortsatt fenger tross at de ikke "leker" på skolen lenger. Så jeg tenker at de helt klart fortsatt er barn men at samfunnet forventer at de skal være mer voksne, fordi flere tar etter storesøsken og at mye av teknologien er tilpasset små barn, bare ta momeo som eksempel, her har vi jo en "facebook" for barn :(
 
Mi er og 9,5 år, hun leker med mye og er ganske barnslig på mange områder. Men samtidig har hun mer eller mindre sluttet å leke med barbie og dukker er flere år siden hun ikke ville ha lenger. Men sover med bamser, bygger lego, storkoser seg på lekeplassen og i sandkassen.

Men jeg ser jo at det er veldig variabelt hva de gjør utfra hvem hun har hvert hos. Men ingen henger på butikken og senteret får hun ikke gå til på egenhånd. Hun har mobil men ingen Facebook, instagram eller snap. Og det er vel bare noen få som har noe av det på trinnet.

Men jeg merker jo det at hun blir mer "voksen", hun er full av hormoner og kroppen endrer seg. Hun har og en stemor som er veldig opptatt av utseende og de har jentekvelder med sminke og neglelakk. Og dette liker hun veldig godt.
 
Det varierer veldig på barna. Jeg har aldri likt å leke med barbie eller dukker generelt. Jeg elsket å gå turer med vennene mine og prate om alt og ingenting. Ser hver eneste dag barn ned i 7-8 års alderen som handler alene på senteret (jobber der selv), og først når min jente var 13 fikk hun lov til det samme.
 
Har en gutt på 10 og han har ikke lekt på noen år egentlig, de er på løkka og spiller fotball, sykler eller sparkesyklene rundt også spiller de FIFA. Han har og fått Instagram nå. Jenta på 8 leker mye enda, både med dukker og rollelek. Ellers har stort sett alle telefon nå, men ikke mange som har Instagram osv. Men de ser jo ut som små ungdom, min er kanskje litt barnsligere i klesveien, men det har og med at hun er så liten for alderen at de klærne de andre går med finnes ikke i hennes størrelse :)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mi er 10 år. Om hu hadde fått lov, hadde hu sittet med mobilen sin eller data hele dagen. Hu har mobil ja, en samsung ettellerannet. Men hu får ikke fb, instagram eller snapchat. Det er 13 års grense av en grunn. Men mange i klassen hennes har vet jeg.

Så jeg er ganske urettferdig mao :p

Hu leker enda til tider med lego, eller playmo og vennene hennes er med. Men oftest setter de på film eller går i sentrum (liten by på landet vi) på vift og bare vindusshopper. Hender de går til lekeplass da og leker også.
 
Mi er også 4. klassing, hun holder på med både pc\mobil, leking er stort sett med hester nå, enten det er i kosedyrform eller annet. Hun kan også leke med barbie\dukker når hun leker med lillesøsteren sin. Ellers er mi av den som får lov til å gå alene på senteret, eller sammen med en venninne. Jeg tror at om de får lov til slikt innimellom når de er små, blir det ikke så spennende å lure seg dit når hun blir litt eldre. Jeg lar henne også få sminke seg om hun skal i bursdag eller de kler seg ut, men vet at flere i klassen smugsminker seg når de kommer på skolen. Hun er en god blanding av stor og litt liten, merker at hun er flink til å ta ansvar i hvert fall, og jeg synes ikke din høres "unormal" ut.
 
Eldste her går nå i 4.klasse (9,5 år), og er nok "barnslig" i forhold til mange andre i klassen. Hun samler på bamser, leker gjerne med dukker, velger klær med dyremotiv fremfor blonder, og er generelt fortsatt et barn. Noe som jeg jo synes er bra. Men ser jo at hun ofte skiller seg litt ut fra de andre i klassen. Ikke sjeldent møter vi klassekamerater som henger utforbi butikken, gjerne på kveldene, jentene har begynt å bli veldig opptatt av guttene, flere av dem har snapchat, instagram og facebook. Min har ikke engang mobil enda, men det kommer nok i løpet av året (uten facebook og slikt da, det er ikke aktuelt engang før hun er gammel nok).
Nå er jo ikke dette noe jeg bekymrer meg for, da hun går fint overens med alle, og har et par nære venninner, til tross for at hun har bytta skole i fjor.

Dere med større barn, hvordan er de? Er jeg så gammel at jeg ikke husker lenger hvordan vi var? Såvidt jeg husker, så lekte vi med barbie enda da vi var 9-10 år. Syns det er så synd dersom den nye normalen skal være å bli ungdom allerede på småskolen. Syns jo det er kjempefint at min fortsatt finner glede i "barnslige sysler", de blir raskt nok voksne, samtidig håper jeg jo selvfølgelig at hun ikke blir hengende igjen for lenge, mtp venner og slikt.

Nå har jeg en gutt på alderen med din jente, og han har mobil, med snapchat. Ikke noe annet.

Men jeg har ei datter på 11,5.. og hun hadde ikke snapchat og insta da hun gikk i 4 klasse. Det fikk hun i 5 klasse. Hun fikk ikke, og får heller ikke nå, lov til å henge utforbi butikker på kveldstid. Har skjedd to ganger at hun har fått gå på senteret med venninner. Ene gangen var jeg i umiddelbar nærhet, andre gangen ei anna mamma jeg hadde aliert meg med.
Mi også kan leke med litt barnslig leker. Små Ty bamser er veldig in for tiden blant 6 klasse jentene her. Barbie har hun aldri lekt med.

Barn nå for tiden blir store fort. Vi fikk litt info om dette på siste foreldremøte. Trenden de siste årene er at det som før bare foregikk på ungdomsskolen nå heller skjer siste årene på barneskolen. Det være seg alt fra hobbyer, leking, det sosiale, mote og klær, mobbing osv osv.. Livet er hardt for våre små. De må bli store fort. Alt skjer veldlig raskt. Jeg tenker at det er vår jobb som foreldre å bremse de ned litt..
 
Min er gutt da men han kan fortsatt leke med biler med kompiser
Ellers går det i nerf, fotball, spilling og trampoline
 
Jeg tenker at de foreldre som lar 9 og 10 åringer henge på kjøpesentre uten voksne gjør noe feil i barneopodragelsen.

Her er eldste 8 og vi ser tendenser til at jentene er alt for opptatt av å pynte seg med pene klær og vil ha neglelakk og sminke. For meg er fullstendig uaktuelt.

Klær skal være praktiske og funksjonelle, pynte seg gjør man med klær når man skal noe spesielt og leker skal helst være pedagogiske og lærerike.

Barn skal få være barn så lenge som mulig. Mobil er ikke et leketøy og aldersgrenser på sosiale media og diverse apper burde vært vesentlig høyere.
Desverre ser jeg at blant foreldre på trinnet er vi i mindretall, men ok. Jeg mener det er uforsvarlig og avler "drittunger" å la barna bli for fort voksne.

Edit: noe falt ut.

Barna er ikke klar for alt som følger med å bli fort voksne og får fort feile verdier hvis man som foreldre lar de være for "selvstendige". Hva godt kommer feks ut av å la en tiåring henge på et kjøpesenter og gå med sminke?
 
Har en gutt på 10 og han har ikke lekt på noen år egentlig, de er på løkka og spiller fotball, sykler eller sparkesyklene rundt også spiller de FIFA. Han har og fått Instagram nå. Jenta på 8 leker mye enda, både med dukker og rollelek. Ellers har stort sett alle telefon nå, men ikke mange som har Instagram osv. Men de ser jo ut som små ungdom, min er kanskje litt barnsligere i klesveien, men det har og med at hun er så liten for alderen at de klærne de andre går med finnes ikke i hennes størrelse :)



Sent from my iPhone using BV Forum

10 år og Instagram? Det er 13 års aldersgrense av en grunn.....
 
Har en gutt på 8 som har ei yngre søster og han leker mye med lego og har bamser på rommet. Stakkars gutt har ikke mobiltelefon engang fordi vi ikke har behovet, vi er mye tilstede hjemme for ungene og han er ikke alene mer enn veldig kort tid.

Heller 8-9 år og være barnslig å leke med dukker og bamser, enn å fly utenfor butikken og bruke Facebook og Instagram!!
 
Jenta mi på snart 9 minner mykje om sånn du beskriver jenta di. Her leikar ho med bamsar, elskar å kle seg ut, likar å sjå på Sofia den første og Jake og sjørøverne i Drømmeland.

Ho har akkurat fått låne ein mobil for å kunne spele Pokémon go med broren, ho skal få kjøpe ein eigen etter bursdagen i november.

Ho kler på seg dei merkelegaste kleskombinasjonar og bryr seg tilsynelatande lite om klær, så lenge det er behageleg å gå i. Til bursdagsbesøk velger ho heller "ballkjole" enn ungdomsklær.

Eit par av klassevenninnene er på same nivå som ho, men dei fleste har matchande/tøffe klær, skinnjakker og det som ser ut som eit enormt antal par med sko. Her har vi joggesko, gore tex og støvlar, samt finsko...

Ang appar på nettbrett og mobil følger vi aldersgrensene, noko anna er uaktuelt.

Eg har ingen planar om å pushe jenta mi til å bli "meir voksen", ho får styre det sjølv. Ho vil ikkje lengre ha med doktor McStuffins-handduk i gymmen, då nokon synest det er barnslig. Men ho brukar den gjerne heime.
 
10 år og Instagram? Det er 13 års aldersgrense av en grunn.....

Ja det har han fått, han har privat bruker og de har strenge regler for hvordan han får lov å bruke det, og jeg kjenner med sønn og vet han er fornuftig. Omtrent alle på trinnet har det også, så jeg er ikke alene om å bryte den grensen. Musically som er beregnet for alderen er jo ikke noe bedre? Så skjønner ikke hvorfor det er så ille med instagram, vil og si at YouTube er verre og der trenger han ingen bruker.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nye uttrykket er pre teen som er fra 10-13 år. Min niese er i den alderen nå, og jeg så på barn i 10 års alderen som ja barn men neida nå er de som små 14 åringer. Opptatt av klær, sminke, Internett, gutter og er for store til å leke mm. Synes det er veldig trist de vokser opp så raskt, de har jo ingen barndom, samt krav til utsende, oppførsel og prestasjon kommer så tidelig :/ for husker meg selv som 10 åring, lekte med barbie, kunne ikke brydd meg mindre om klær og så på barnefilmer.
 
Ja det har han fått, han har privat bruker og de har strenge regler for hvordan han får lov å bruke det, og jeg kjenner med sønn og vet han er fornuftig. Omtrent alle på trinnet har det også, så jeg er ikke alene om å bryte den grensen. Musically som er beregnet for alderen er jo ikke noe bedre? Så skjønner ikke hvorfor det er så ille med instagram, vil og si at YouTube er verre og der trenger han ingen bruker.


Sent from my iPhone using BV Forum

Aldersgrensa fra Instagram sin side er jo 13 år fordi om. Blir ikke noe bedre å bryte en aldersgrense fordi alle andre gjør det vel?

Musical.ly har jeg bare hørt om, men vet at også den har 13 års aldersgrense.

http://www.barnevakten.no/lag-og-del-musikkvideoer-med-musical-ly/
(13-årsgrense ifølge brukervilkårene)

Men finner mye galt for barn på YouTube og ja, men det er noe helt annet.
 
Jeg tenker at de foreldre som lar 9 og 10 åringer henge på kjøpesentre uten voksne gjør noe feil i barneopodragelsen.

Her er eldste 8 og vi ser tendenser til at jentene er alt for opptatt av å pynte seg med pene klær og vil ha neglelakk og sminke. For meg er fullstendig uaktuelt.

Klær skal være praktiske og funksjonelle, pynte seg gjør man med klær når man skal noe spesielt og leker skal helst være pedagogiske og lærerike.

Barn skal få være barn så lenge som mulig. Mobil er ikke et leketøy og aldersgrenser på sosiale media og diverse apper burde vært vesentlig høyere.
Desverre ser jeg at blant foreldre på trinnet er vi i mindretall, men ok. Jeg mener det er uforsvarlig og avler "drittunger" å la barna bli for fort voksne.

Edit: noe falt ut.

Barna er ikke klar for alt som følger med å bli fort voksne og får fort feile verdier hvis man som foreldre lar de være for "selvstendige". Hva godt kommer feks ut av å la en tiåring henge på et kjøpesenter og gå med sminke?
regner med dette var meg. jenta mi blir ikke pushet til å bli voksen, men hun er moden for alderen. At hun nå får lov til å gå på senteret alene innimellom, betyr mye for henne, hun vokser på det og jeg synes det er fint at de lærer slike ting når de er modne for det. Vi begynte med 5 min alene og jeg rett utenfor, jeg slapp henne ikke bare av og sa ha det bra. Det å pynte seg er noe de fleste jenter liker så at de får lov til det under lek ser jeg absolutt ikke noe som helst galt med, men vet at mange ikke deler mitt syn på disse tingene.
 
Aldersgrensa fra Instagram sin side er jo 13 år fordi om. Blir ikke noe bedre å bryte en aldersgrense fordi alle andre gjør det vel?

Musical.ly har jeg bare hørt om, men vet at også den har 13 års aldersgrense.

http://www.barnevakten.no/lag-og-del-musikkvideoer-med-musical-ly/
(13-årsgrense ifølge brukervilkårene)

Men finner mye galt for barn på YouTube og ja, men det er noe helt annet.

Du får jo bare mene det du vil, jeg har tatt valget om å la han få instagramkonto. Ja jeg vet at det er 13 årsgrense, men ser ikke hvorfor det er skadelig for han å ha det. Han bruker mest av fritiden sin på å spille fotball, noe som og gjenspeiler kontoen hans.

Og hvorfor henger deg så spesielt opp i meg, flere her som skriver at deres 8-9 og 10 åringer har både, snap og IG, hvorfor arrestere du bare meg?




Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp