Barn og sosiale medier

Sommerfall

Forelsket i forumet
Sensommerskattene 2023
Hva tenker folk rundt det å poste bilde/video av babyen/barnet sitt på sosiale medier?

Her har det vært veldig lite ut om at jeg har vært gravid og nå fått sønnen vår. Har ingen god grunn for det, det kjentes ikke ut som et behov. Så mange blir vel overrasket :hilarious:

Har jo lyst til å vise hva vi finner på, sånn man gjør på sosiale medier, men samtidig ikke skjemme ut en gutt.
 
Tja, jeg føler hvordan man bruker SoMe er veldig forskjellig, fra 1) offentlig person med offentlig profil som publiserer på veggen sin, til 2) privatperson med 500 bekjente som publiserer på veggen sin, til 3) privatperson som bare publiserer til lukkede grupper eller chatter.

Selv har jeg sluttet å bruke fb på den måten man/jeg gjorde før, og jeg annonserer ikke på måten "hei alle, nå er hun her", men jeg sender heller ting rett til familiegruppa, venninnegruppa, termingruppa, osv.

Jeg synes det er greit at andre poster ting mer åpent enn jeg gjør selv, men jeg ville nok anbefalt at man velger at kun venner kan se det.
 
Jeg tenker vel at barnet mitt også har rett på et privatliv. Derfor skal han slippe å få en bildeprofil på sosiale medier som han ikke har noe å si på selv, jeg vil i utgangspunktet ikke at hele livet hans skal digitalt loggføres der helt fra han er liten.

Men jeg kommer til å bruke snap og sende bilder på meldinger til venner og familie. Og jeg tipper jeg kanskje ikke klarer la være å poste et bilde eller noe i året?

Kommer helt sikkert til å bruke insta, men da ta bilder av situasjonen heller enn barnet, eventuelt bilder bakfra eller bare av en hånd eller lignende. Kjenner mye på deletrang! Men håper å finne en god måte som gjør at mine delebehov ikke overstyrer hans rettigheter eller privatliv.
 
Har en del gamle bekjente fra tidligere steder jeg har bodd og sånn. Så syns det er hyggelig å dele høydepunkter i livet. Så delte jeg var gravid. Og kommer til å dele når lille kommer, etterhvert. Ikke dag 1, nødvendigvis. Men kommer til å holde meg unna alle små milepæler som 1 uke gammel, 1 mnd gammel osv. Syns det er irriterende med de som skal dele ALT. Så blir at hun er kommet og uten ansiktet, og that's it. Tror jeg (man vet jo aldri hva man føler for i fremtiden).

Har heller en privat snapchat-story som venner og familie kan følge med på. Og der kan jeg dele ansiktet. Men ikke ut offentlig.

Er hvertfall hva jeg tenker på forhånd nå.
 
Dette er første barnet, så er nytt farvann å navigere. Vi har vært helt tyst på sosiale medier om graviditeten, men så er vi generelt folk som poster lite, nærmeste familie fikk vite om det etter hvert. Familien er verdensmestere i screenshots og poster alt, så jeg må ta en klar tale om forventninger av ingen bildedeling av fjes i SoMe. Ingen i familien deler vårt synspunkt i saken, men det får bare være! Vi som er kommende foreldre har lang arbeidserfaring innen IT og sikkerhet og er formet deretter. Snapchat/Meta har databaser som lagrer all media, og lekkasjer skjer stadig. All teknologi har risiko for brudd.

Vurderer å få de over på Signal som er en kryptert meldingstjeneste, men da må vi nok bistå med installasjon på telefonene. :hilarious: Jeg vil jo gjerne dele bilder av den kommende verdensborgeren, jeg kommer nok til å bli overveldet av stolthet! Men så må jeg tenke lenger enn eget behov, han har jo rett på privatliv. :)

Ser for meg printa bilder som blir sendt ut til jul og andre fine anledninger, litt som i gamle dager :happy::Heartred
 
Vi har annonsert på snapp til venner og slikt at vi har hvert gravid. Ellers er det kun på snapp vi har lagt ut våre små på historie men det er det kunne venner og fsmilie som får se bildene. Kan sende bilder på div gruppe på snapp men ikke som histore og helt uskyldige bilder.

På fb har vi annonsert at de er blitt født men det har litt mer yrke mitt og gjøre. Så slukker jeg alle rykter på hvorfor jeg er borte.. Men det har kun hvert en hånd eller bakhodet eller slikt. Aldri fjeset deres. Og finnes kun det ene bilde ved annonsering.
Famile får heller ikke publisere de på some. De har fått lagt ut bilder på snapp men kun for Famile og venner. Ikke fb eller insta da de gjerne ikke har lukket profil.
Alle respektere vårt valg der.
 
Vi har ikke publisert noenting om barna eller graviditetene på Facebook. Det ble aldri annonsert eller snakket om første graviditeten min, ei heller denne, og det ligger ingen bilder av min første på sosiale medier eller noe annet sted på internett. De få gangene noen andre har lagt ut et bilde av han, har jeg vært kjapt ute med å få det fjernet. Jeg er veldig privat av meg på sosiale medier, og det ble delt altfor mye av meg og mitt liv på internett av min egen forelder, før jeg selv kom til og kunne styre det mer, og jeg ønsker noe annet for mine. Hver enkelt får bestemme selv og ta valgene som føles riktige for seg og sine, men her havner ingenting som angår barna mine, på sosiale medier :) Vi bruker stort sett snapchat til å sende bilder og videooppdateringer til de som sjelden er rundt ungene, ellers går det direkte på tekstmelding til de vi ønsker at skal motta bilder eller oppdateringer.
 
Jeg bruker ikke sosiale medier, og har per nå ingen trang til å dele bilder på en sånn måte. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å dele bilder med familie og nære venner. Spesielt de som er langt unna, men samtidig nære i hjertet og som helt sikkert ønsker å kunne se utviklingen litt oftere enn et bilde til jul.
Jeg er selv veldig usikker på hvilke apper som er sikre. Altså hvor ting blir kryptert og ikke lagret på sky osv. Så langt står jeg mellom signal og telegram, men vet ikke hvilken som er best. Og så er det jo å få folk til å installere og forstå hvordan man bruker noe sånt fra avstand...
 
Jeg tror det er helt en personlig avgjørelse om du vil dele bilder av barna dine på sosiale medier eller ikke. Jeg planlegger å få barn snart, og jeg tror jeg kommer til å legge dem ut av og til. Men jeg forstår og respekterer personvernbekymringene mange mennesker har når det gjelder å sette barnas liv på Internett. For alle som bestemmer seg for å dele, vil jeg foreslå å bruke personverninnstillingene som er tilgjengelige på forskjellige plattformer, og nøye velge hvem som kan se innleggene dine. For eksempel lar Instagram deg lage en liste over nære venner, slik at du kan begrense hvem som ser bestemte innlegg. Og for de som bestemmer seg for å legge ut privatlivet ditt på Instagram og andre plattformer og ønsker å utvide sosiale medier, kan du bruke pålitelige markedsføringstjenester som followers ID - https://no.followersid.net/ . Totalt sett tror jeg det handler om å finne en balanse som fungerer for deg og din familie. Vi trenger alle å navigere i denne digitale verdenen på en måte som føles komfortabel og trygg for oss.
 
Back
Topp