Barn og soleksem

Tananka

Glad i forumet
Noen som har erfaringer og og tips i forhold til soleksem og barn. Dattera mi på 2 år har fått en del utslett i nakken. Jeg trodde først det var varmeutslett men mener nå det er soleksem. Hun har hatt litt atopisk eksem tidligere. Hun er veldig rød og sier selv at det klør. Bruker aderma fuktighetskrem på kvelden. Så er hun veldig "nuppen" på overkroppen og i pannen... 

Bruker solkrem fra cosmica til barn, faktor 30. Leser litt forskjellig på nettet i forhold til direkte sollys, men så er vel det også individuelt... 

Noen tips? Burde vi gå til legen med henne?

Det er naturlegvis individuelt kva du føler for sjølv :) Og kor heftig det er :)

Sønnen min har fått varmeutslett nederst på ryggen, og litt soleksem i nakken. Smurte han inn med szinkalve to kveldar på rad, og i dag ser det myyykje betre ut :) Nesten ikkje rødt :) Kjem ikkje til å ta han med til legen. Det er vel ikkje stort legen kan gjere, bortsett frå å komme med tips som ein kan finne på nettet :)

Har du prøvd med aloe vera? :) Det kan lindre kløen :)

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/soleksem-28834.html?page=4

Har en 2-åring med akkurat samme. Smurte han med noe hydrokortison (resptfritt på sydenapotek). Trengte bare smøre en gang før det var borte. Skal vel helt være litt kritisk til det, særlig på små barn, så hadde ikke kjørt på med for mye! 

Ellers funker aloe vera ganske så bra:)

Her har vi akkurat samme greiene. Bare at hos frøkna mi så er det værst i ansiktet. Så lenge det ikke klør eller hun er merkbart plaget så smører jeg ikke noe på.

Har en gutt som også er plaget med dette år etter år. Har i tillegg atopisk eksem så har nok litt sensitiv hud. Jeg har vært hos barnelege med dette. Fikk beskjed om å bruke minst mulig solkrem da det ofte er kombinasjon av sol og krem som gir soleksemen. Heller unngå sola på det sterkeste og evt bruke tynne bomullsklær, eller jeg kunne smøre med litt solkrem på de mest utsatte plassene. Bruke kortison på kvelden. Har du mulighet så la barnet være i sjøen, saltet i kombinasjon med sola vil få vekk eksemen. Jeg var veldig skeptisk til dette, men bestemte meg å gi det en sjanse. Å han ble faktisk bedre enn når jeg smurte på en masse med solkrem;-)

Hun reagerer ikke på solkremen da? Hørte på apoteket senest i går, at en del barn med atopisk eksem reagerer på den solkremen...

Jeg har hatt soleksem siden jeg var lita, og har det den dag idag.. Eneste som funker her er vichy sin solkrem med 50 faktor som det står UVA og UVB på.. 

Aner ikke om det kan gies til barn, men mannen her slapp unna soleksem i fjor etter at han begynte med betakaroten(skrives det slik tro??). Så det funka faktisk for han!

Back
Topp