Barn og selvmords info

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Sitter og spiser middag når Magnus forteller at søstra til en gutt i klassen tok livet sitt i går..spurte hvor han hadde hørt det og han sa hele klassen sa det og lærere bekreftet!

Skjønte at det stemte for jeg møtte to ambulanser når jeg skulle til byen å går kveld..

Uansett visste ungene allerede at ho hadde tatt en kniv på kjøkkenet og han la ut om detaljer han visste om mens Tara satt der..ikke bare bare å forklare dette for ho heller, at noen tar livet sitt og det der.. 

Hvordan skal man snakke om det egentlig? 

Grusomt for familien og de som er berørt 

Lurer på hva lærerene har sagt egentlig og ungene snakker tydeligvis mye om dette i klassen nå da..om politi som var der, ambulanser og hvordan dette skjedde!

Dette er et vanskelig tema, og på en måte har ungene som er berørt RETT til å vite av foreldrene eller andre nære personer, for vips så er det en eller annen unge som har hørt av sine foreldre som igjen forteller det..

Så dette er ikke enkelt. 

Men jeg ville bare forklart så godt jeg kunne, altså at noen ganger vil ikke mennesker leve lenger og noen velger å ta sitt eget liv eller noe sånt.. 

Selvfølgelig ikke snakk om måter de gjør det på, alle hvordan ting ser ut osv.. Men at de gjerne vil komme til himmelen.

En kjenning av meg tok livet sitt, satte igjen 2 barn under 4 år. 
De vet godt at pappaen skjøt seg i hjertet sitt... Grusomt, men på en måte synes jeg det er bra de vet det, tørr å si det, slik at de ikke får oppleve sladder og sånt senere.. 

Bor i lita bygd, der alle kjente til hendelsen tidlig.

Uff så grusomt:(

Jeg vet ikke hvordan man skal fortelle dette til barn, ofte er sannheten det beste.
Men selvfølgelig skjerme de fra detaljer.

Jeg tror at de som tar sitt eget liv ikke er helt friske. Jeg har et nært familiemedlem som er suicidal. Og vedkommende har stått med en fot i grava ganske manger de siste årene.
Jeg har tenkt mye på hva jeg skal si til mine barn den dagen denne personen "lykkes".
Denne personen ønsker ikke å dø, men er som sagt syk.

Så forferdeleg.. :'(

Synes nesten skulen burde kalle inn til eit møte, slik at foreldra kan få informasjon om saka og korleis dei skal handtere det med barna..

Trur ikkje det er vits i å lyge eller legge lokk på det, sidan ein god del av saka tydelegvis har komt fram allerede.. Men kanskje forklare i ein litt mildare og meir "barnevennleg" versjon? 

Veldig tøft og vanskeleg tema. Er liksom ikkkje slik at ein kan seie at "det er slikt som skjer" som ved eit vanleg dødsfall....

Lykke til!

Lærerene har tydeligvis allerede gitt litt info til ungene i klassen og jeg syns det er rart at de ikke har gitt beskjed til foreldre om hva som er blitt sagt osv..

Magnus sier at læreren fortalte at ho hadde skjært seg, mens andre her i bygda sier ho hengte seg...rart om lærerene har gitt såpass med info til ungene..

Har forklart så godt jeg kan, er ikke bare bare men Tara er 5 år og har allerede glemt det. Magnus snakker litt mer om det og forstår jo mer da han er 9 år.

Tror jeg hadde ringt læreren og hørt hva som ble sagt, for da vet en i allefall hva ungene vet.
Men hvordan snakke med ungene om det... Nei det tør jeg ikke fundere på her og nå :-( snakk med noen som kan slikt!

Så forferdelig trist at en 9 åring skal måtte "forholde" seg til noe så trist og tragisk.. vet ikke helt hva jeg skal si jeg.. ble egentlig litt paff over at læreren har fortalt om dette.. uten å informere foreldrene om hva som ble sagt..

Dette er jo helt klart noe som vil prege barn..

mammatileijente skrev:
Så forferdelig trist at en 9 åring skal måtte "forholde" seg til noe så trist og tragisk.. vet ikke helt hva jeg skal si jeg.. ble egentlig litt paff over at læreren har fortalt om dette.. uten å informere foreldrene om hva som ble sagt..

Dette er jo helt klart noe som vil prege barn..

Syns jo virkelig synd på gutten og familien hans som må igjennom dette

Vi bor på en så liten plass så snakk om det blir det uansett og ungene visste en del allerede så sikkert derfor lærerene forklarte litt. Men jeg kunne tenkt meg å få høre hva som eventuelt ble sagt og om dette er noe de vil snakke mer om om noen unger ønsker det.

Magnus sa at noen snakket om 1 minutts stillhet men det gjennomførte de ikke..syns det kunne vært koselig jeg da tydeligvis noen ønsket det!

Synes først og fremst det er rart at dere foreldre ikke har fått noe info om dette, slik at dere kunne være forberedt når han kom hjem fra skolen...
Vi fikk mail fra bhg da en av personalet mistet barnet sitt.
Samme dag som barna ble informert fikk vi mail, slik at vi var forberedt på spm når vi hentet.
Men jeg hadde nok fokusert på at denne jenta var syk. Og håper dere får mer info fra skolen om hvordan man håndterer slikt..!

Back
Topp