Barn og selvbilde

J.Doe

Andre møte med forumet
Hvilke selvbilder gir vi barna gjennom måten vi forholder oss til dem?
Påfører vi dem begrensninger?

Ta for eksempel denne hendelsen fra skiløypa, hvor en gruppe barn gikk runde etter runde i sporet. Foreldrene sto på sidelinjen og kommenterte barn da dem kom forbi. Det var stor forskjell på kommentarene barna fikk

Jenter: Å så søt lue du har. Så flink du var som ventet. Så fin jakke hun har osv.

Gutter: Du er sannelig rask! Hvor langt har du gått nå? Du har virkelig bra kondisjon!

Selv her i skisporet fikk jentene formaninger om å være flinke og snille, mens guttene fikk positive kommentarer på hvor gode de faktisk var i skisporet.

Jenter blir systematisk usynlig- og uselvstendiggjorte, da de voksnes forventninger reduserer jentene og gjør dem inkompetente. Voksne hjelper ofte til med å si eks ?du skal vel ikke trampe på sneglene du som er jente?

Mange jenter vet ikke hva dem vil, for de har sjelden fått mulighet til å utvikle sin egen vilje. Prøver derfor å finne ut hva venninner vil i stedet.

Jentene blir ofte trenet til å være lydige og hjelpsomme og får derfor sjelden sitt nei respektert. Jenter som sier nei faller utenfor det forventede mønsteret i samfunnet.

Spørr en voksen en gutt om han kan hjelpe til med å ta ut komposten, kan han svare, ?nei, nå spiller jeg fotball?. Sier jenta, nei, jeg er opptatt, får hun ofte høre, nei du som er så flink kan vel hjelpe meg først?

Frihet er noe voksne forbinder med bråkete gutter og negative hendelser og holder derfor jentene fast i "assistentrollen".

Er dere slike "snille og flinke" jenter?

Jepp, det er jeg..emoticon

Nei det er jeg ikke, og kjenner meg ikke igjen i det du skriver heller.

Hmm..her kjenner jeg egentlig ikke igjen noen ting jeg!! Har ei jente og en gutt, men begge to får like mye skryt for motorikk, og begge to hjelper til med ting vi spørr om.. Samme i venneflokken vår der det er både gutter å jenter..de blir behandlet likt:D Selvfølgelig har de forskjellig interesser jenter liker å pynte seg, leke med dukker osv.. Og gutter biler, sparke fotball og slikt..men her er det ingen forskjellsbehandling:)

Back
Topp