Barn og lettprodukter

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg sitter her og leser i en fagbok i forbindelse med et kurs jeg går på, og der står det at små barn, altså barnehagebarn, skal ha lettprodukter. Ekstra lettmelk og lettmelk, lett smør osv... Kilden de har brukt er Helsedirektoratet.

Flere av oss på kurset reagerte på det, til og med kurslederen...
Er det ikke slik at barn trenger det fettet som er i maten? Jeg har fått høre av helsesøster og lest i brosjyrer at små barn skal ha H-melk osv pga fettet som hjernen trenger.

Hva tenker dere om dette?

Vi ikk motsatt besked av barnelegen, men vi hadde en gutt som var ekstremtynn da. Men hun sa at barn ikke skal ha lettprodukter uansett.

Trodde ekstralett melken var pga d-vitamin? Mulig jeg er helt på jordet:p Ellers trodde jeg og at man ikke skulle gi lett produkter og heller ikke ting med kunstig søtningsstoff fremfor sukkerholdige varer.

Det er jeg ikke enig i. Ofte er lettprodukter tilsatt mer sukker enn originalproduktet.

Ei jeg kjenner som studerer ernæringsfysiologi fortalte dette:
Hvis man tar et lettprodukt og det samme produktet i originalversjon og legger i vann vil lettproduktet synke til bunns pga sukkerinnholdet. Selv om det vil være noe mer fett i originalen hjelper det ikke å kutte ut fett til fordel for sukker ;-)

Barn og eldre skal ikke ha lettprodukter. De trenger det som er innholdet.

Har aldri hørt noe annet enn at unger ikke skal ha lettorodukter. Og i mitt hode er det mer fornuftig enn at de skal ha lettprodukter.

Jeg har skjønt det sånn at de anbefaler lettprodukter fordi det mettede fettet i melkeproduktene ikke er bra for noen av oss (kolestrol og alt det der). Aner ikke hva som er riktig, altså, men jeg tror det er derfor de bruker disse anbefalingene.

Jeg har skjønt det sånn at de anbefaler lettprodukter fordi det mettede fettet i melkeproduktene ikke er bra for noen av oss (kolestrol og alt det der). Aner ikke hva som er riktig, altså, men jeg tror det er derfor de bruker disse anbefalingene.
Er det jeg har hørt også....Men det er vel stort sett bare melk og evt smør det er snakk om på helsedirektoratet? Det står jo ikke at man bør gi mager servelat, salami, ost, leverpostei etc....Men, når det er sagt. Det er ikke såå stor forskjell på lettmelk og helmelk, så jeg skjønner ikke helt "hysteriet" samme hva man velger av de variantene. Er vel heller sukkerinntak man bør være mer obs på mener jeg...

Er det jeg har hørt også....Men det er vel stort sett bare melk og evt smør det er snakk om på helsedirektoratet? Det står jo ikke at man bør gi mager servelat, salami, ost, leverpostei etc....Men, når det er sagt. Det er ikke såå stor forskjell på lettmelk og helmelk, så jeg skjønner ikke helt "hysteriet" samme hva man velger av de variantene. Er vel heller sukkerinntak man bør være mer obs på mener jeg...
Det vet jeg ikke, men du har sikkert rett. Er enig med deg, forstår ikke hysteriet, men så er jeg ikke noe overbevist om at vi absolutt skal ha så mye melk uansett, jeg da, uten at jeg er hysterisk den veien heller. :-)

Nei - det er jeg ikke enig i! Barn må få "ekte vare". Der er som regel mer næringsstoffer bevart. Og de skal IKKE ha kunstig søtning! Det kan påvirke utviklingen av nervesystemet. Om barnet er overvektig er det selvfølgelig en vurderingssak, men jeg mener generelt at friske og aktive barn skal få både smør og helmelk (og melkefettet er i følge ny forskning "friskmeldt").

Nei - det er jeg ikke enig i! Barn må få "ekte vare". Der er som regel mer næringsstoffer bevart. Og de skal IKKE ha kunstig søtning! Det kan påvirke utviklingen av nervesystemet. Om barnet er overvektig er det selvfølgelig en vurderingssak, men jeg mener generelt at friske og aktive barn skal få både smør og helmelk (og melkefettet er i følge ny forskning "friskmeldt").
Det stemmer, men det tar lang tid før helsenorge er med på det. Det har vært friskmeldt i noen år nå, men du finner fremdeles forskning som peker imot det. Kommer an på hva du ser etter. Men en del av forskningen mot mettet fett har blitt publisert med det svaret forskeren ønsket. Da fikk vi en bølge av lettprodukt, og forekomst av diabetes gikk opp. Nei, ren og naturlig mat er tingen, så får man gjøre det en selv synes høres riktig ut.

En ernæringsfysiolog sa i et møte mellom oss(foreldre) og barnehagen at barna skulle drikke lettmelk eller ekstra lett melk.
H-melk skulle de ikke ha.
I bhg serveres det ekstra lettmelk pga d-vitaminet.
Ellers serveres det vanlig vita hjertego smør.

Her hjemme drikker vi ekstra lettmelk eller vanlig lettmelk. (Alt etter kem som handler)

Back
Topp