Barn og konfirmasjon

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Vi er invitert i konfirmasjon til yngste niesen på mannens side neste helg, og etter litt frem og tilbake endte de med å invitere barn også (foreldrene til konfirmanten har voksne barn utenom konfirmanten, men er besteforeldre til totalt 5 barn) da flere av de inviterte med barn slet med barnevakt og dermed ikke kunne komme om ikke barna fikk bli med.

Vi har 4 barn i alderen 4 uker til snart 7 år. Svogeren min sa at det var en forventning at barna var "under kontroll" i konfirmasjonen og satt stille under maten som han så for seg varte i ca 2 timer. Så kunne de få leke litt mens det ble ryddet av bordet med litt stillesittende aktiviteter. Nå vet jeg at vi skulle alltids fått barna til å sitte med bordet men må jo være gørr kjedelig allikevel for dem, spesielt de 3 eldste (minste henger i puppene, så sålenge hun får fri tilgang til dem er hun fornøyd). Vi har i utgangspunktet barnevakt til de 3 eldste og tenkte å bruke dem, da det i utgangspunktet var invitert uten barn. Men når deg ble åpnet for at barna kunne bli med tenkte jeg det kunne være kjekt for dem å være med da flere av de andre barna er jevnaldrende med våre 3 eldste. Men når det blir sagt at det forventes at de skal sitte i ro under mat og kaker, og kun leke litt mens det ryddes så merker jeg at det frister lite.

Så dere som har hatt konfirmasjon med barn tilstede eller vært i konfirmasjon med barn, har det vært en forventning at barna sitter i ro ved bordet under hele måltidet, kakene og talene uten å få leke litt?

Må legge til at samme svoger ikke kunne ha sine "barn under kontroll" i vårt bryllup, de var dog voksne men ble skikkelig fulle før hovedretten var ferdig, fløy inn og ut da de hadde sprit liggende i bilen de heller ville drikke fremfor drikken som ble servert, laget kvalm under taler osv, samt exen til Svogeren min som er mor til konfirmanten hjalp veldig godt til med å lage kvalm (vet ikke hvem som laget mest kvalm, ex svigerinnen min eller de voksne barna). Svogeren min mente da at det var da ikke hans ansvar sålenge barna var voksne. Når vi nå minner han må hans egne barns oppførsel i vårt bryllup sier han at han kan da ikke ta ansvar for hva voksne folk gjør når de er 20++.

Alle konfimasjonene jeg har vært i har hatt ett lite lekerom eller uteområde som barna har gått fritt k mellom. Sldri opplevd st man har stilt slike forventninger til så små barn. Jeg hadde nok valgt å ikke reise når de ikke klarer å se at andre har andeledes behov en dem.
Å forvente at de skal sitte stille så lenge i den alderen er som å forvente at en unge skal sitte med en pose godteri i handen i to timer, jten å få lov til å smake.. ..umulig oppgave.
Trist at barna ikke blir tatt hensyn til.

Jeg tenker at man tar barna it om de bråker , det er jo konfirmantens dag og kjedelig om man ikke får hørt taler fordi barn bråker. Når dere har bv så ville jeg brukt de.

selv lager vi lekerom , de får eske med tegnesaker ved bordet, men jeg forventer også at om det ikke holder å de begynner å bråke , så blir de tatt ut

Vi har ikke fått en sånn beskjed heldigvis, for det hadde ikke fungert. Da hadde vi ikke dratt. Når det gjelder unga til svogeren din i 20 årene, så har han rett da. Han har ikke ansvar for den dårlige oppførselen deres lenger.
Siden dere har barnevakt, så hadde jeg benyttet meg av den. Ellers så hadde jeg sett an litt hvem det var konfirmasjon til faktisk.

Ta med barna og la dem være seg sjøl tenker jeg. Bråker de under taler, så ta dem med til et annet rom :)

Ta med barna og la dem være seg sjøl tenker jeg. Bråker de under taler, så ta dem med til et annet rom :)
Ulempen er at de har bare ett rom tilgjengelig så ikke så mange plasser å plassere barna på. De har fått låne kantinen til jobben til svogeren min.

Vi har ikke fått en sånn beskjed heldigvis, for det hadde ikke fungert. Da hadde vi ikke dratt. Når det gjelder unga til svogeren din i 20 årene, så har han rett da. Han har ikke ansvar for den dårlige oppførselen deres lenger.
Siden dere har barnevakt, så hadde jeg benyttet meg av den. Ellers så hadde jeg sett an litt hvem det var konfirmasjon til faktisk.
Ja vi heller nok mest på å benytte barnevakten. Svogeren min synes barna burde komme når de først ble invitert, men tenker at om det skal være så strengt at de ikke kan få bevege seg litt rundt eller type tegne litt når de er ferdig å spise og venter på at vi voksne skal bli ferdige så tenker jeg at de har det kjekkere med mormoren og morfaren.

Her inviteres ikkje barn under konfirmansalder, på min søster side. Kun dei eg er tante til. Måtte stå over der eg er fadder, for to år siden, da eg ikkje fekk barnevakt. I år er det ny men da er barna hos far. Det er tross alt konfirmant sin dag.

Jeg tenker at man tar barna it om de bråker , det er jo konfirmantens dag og kjedelig om man ikke får hørt taler fordi barn bråker. Når dere har bv så ville jeg brukt de.

selv lager vi lekerom , de får eske med tegnesaker ved bordet, men jeg forventer også at om det ikke holder å de begynner å bråke , så blir de tatt ut
Ja er konfirmantens dag, hun ønsker selv barna tilstede i konfirmasjonen, er moren som mener barn ikke har noe i en konfirmasjon å gjøre for det blir bare bråk og uro. Nå vet vi at barna alltids skal klare å sitte med bordet om de må, men ser for meg at om 8-10 barn i alderen 0-7 år forventes skal sitte i ro uten helst å prate i 2 timer eller å kunne få gå litt bort fra bordet innimellom legger en litt opp til uro selv om foreldrene har "kontroll på barna". Her hadde de tenkt å ha en lekekrok til barna som de kunne bruke mens det ble ryddet bort etter maten, men at de må sitte til bords mens alle spiser og holder taler. Hadde fort tatt barna mine med utfor en tur om de skapet uro under taler men det kan fort bli uro fra barn om de skal sitte med bordet i 2 timer også som om de får sitte i en del av lokalet og tegne osv

Her inviteres ikkje barn under konfirmansalder, på min søster side. Kun dei eg er tante til. Måtte stå over der eg er fadder, for to år siden, da eg ikkje fekk barnevakt. I år er det ny men da er barna hos far. Det er tross alt konfirmant sin dag.
Her ønsker konfirmanten barna til stede, er moren som ikke ønsker å ha barn med.

Ulempen er at de har bare ett rom tilgjengelig så ikke så mange plasser å plassere barna på. De har fått låne kantinen til jobben til svogeren min.

Da får de takle at barn er barn tenker jeg. Dere får ha med uteklær og gå ut en tur om de har for mye energi og trenger å få løpt fra seg litt :)

Våre satt overraskende stille i forrige konfirmasjon, og alle kommenterte hvor flinke de var, så det var absolutt ikke forventet. Alle konfirmasjoner jeg har bært i har hatt lave forventninger til barna :)

Hos oss er det heeelt stilk motsatt, her er det barn over kong alder som ikke blir invitert. Virker fjernt for meg at folk skal måtte skaffe barnevakt for å gå i konfirmasjon :bored:

Kommer vel litt an på hva familiene er vandt til. Hos min slekt er det normalt at småbarn løper rundt og koser seg i alt fra bryllup, konfirmasjon og begravelser.

Ja er konfirmantens dag, hun ønsker selv barna tilstede i konfirmasjonen, er moren som mener barn ikke har noe i en konfirmasjon å gjøre for det blir bare bråk og uro. Nå vet vi at barna alltids skal klare å sitte med bordet om de må, men ser for meg at om 8-10 barn i alderen 0-7 år forventes skal sitte i ro uten helst å prate i 2 timer eller å kunne få gå litt bort fra bordet innimellom legger en litt opp til uro selv om foreldrene har "kontroll på barna". Her hadde de tenkt å ha en lekekrok til barna som de kunne bruke mens det ble ryddet bort etter maten, men at de må sitte til bords mens alle spiser og holder taler. Hadde fort tatt barna mine med utfor en tur om de skapet uro under taler men det kan fort bli uro fra barn om de skal sitte med bordet i 2 timer også som om de får sitte i en del av lokalet og tegne osv
Barn over 5 år tenker jeg uansett klarer å sitte stille en til to timer, barn på 2 år derimot de forventer jeg ikke det av

Kommer litt an på hva man er vandt til tenker jeg. Og også barna i seg selv. Tror ikke det finnes et svar eller løsning på det egentlig :p
At barn over 5 sitter sånn tålig i ro, og ikke snakker kjempehøyt og krever oppmerksomhet hele tiden burde være overkommelig for de fleste. At barnet går seg en liten runde rundt i lokale osv må jo være greit. Så tar vel dere som foreldre barna ut om det blir for mye og særlig under taler ol. Man har vel med noen små leker og noe barna kan gjøre.

Forventer vertskapet mer, hadde jeg latt dem dra til barnevakt. Selv liker jeg at barn er med, det blir litt stemming på en måte. Men hyl og skrik, da forventer jeg at foreldrene tar ansvar, og det gjør vel så og si alle uansett.

Hadde barn i både dåp og konfirmasjon - og jeg forventet egentlig bare at de skulle spise og kose seg og leke.

Grue meg til konfirmasjon her om eit par år. Søsken av far har mange barn, mesteparten litt yngre enn mine. Det er snakk om ca 12 barn. Dei vil vere like mange som voksne omtrent. Orke ikkje tanken på å ha dei der.

Back
Topp