Barn og klær!

chinchillaen

Forelsket i forumet
Hadde med meg eldstejenta på shopping her en dag. Hun hadde plutselig vokst ut av alle klærne. Og merker jo nå at det har blitt vanskeligere å kjøpe bukser til henne uten at hun får prøve de først. Hun er forresten 7 år!

Men det jeg reagerer på er jo at omtrent alle buksene vi prøver i str 128 er for små!! Hun får de rett og slett ikke på. Og hun er slank! Ikke et gram for mye på kroppen. Noen vil vel kanskje si at hun er  tynn, men jeg syns hun er passe nå..
Hun veier 23 kg og er 123 cm høy.
Men hvilken selvfølelse skal barna få når klærne er så små i størrelsene at selv hun som er slank ikke får de på seg?? Hun reagerte ikke noe på det nå da, men når hun blir større kommer hun nok til å reagere på det!! Kan jo ikke kjøpe neste str heller siden hun bare er 123 cm

Noen flere som har problemer med det her????

Ja vi har også hatt litt problemer med det til eldste jenten her, da spesielt på dongeribukser.

Og hvorfor kan du ikke kjøpe neste str?  Hvis det er det som passer?

Husker selv jeg måtte 2-3 årsstørrelser opp, selvom jeg var ett helt normal bygd barn. (som kanskje var noe undervketig pga mye sykdom).

her har vi motsatt problem... men nå er hun bare 5 altså, vet ikke om det er forskjell på str 128 og 116? jeg synes aldri jeg finner noe som sitter skikkelig på, og er det ikke sånn strikk med knapper inni livet, så må jeg faktisk til med den symaskina jeg ikke har! for å sy inn...men har du prøvd de "norske" merkene, som MeMini/Kristine Vikse og sånt? og sånne bukser med strikk øverst, feks de fra NovsaStar?

Sånn er det her å. Jenta er snart 5 år og helt normalvektig (men lang). Hun bruker 116 i joggebukser, men i dongeri må vi iallefall opp på 122...

Men hvis hun er 7 år, så er der vel ikke unormalt å bruke str 8-9 år? (str 134). Det husker jeg jo selv fra jeg var liten, at da jeg var 8 brukte jeg str 10 år, da jeg var 10 brukte jeg str 12 osv. Når jeg kjøper klær til barn (i hvert fall når de har blitt såpass store) så kjøper jeg alltid til ca 2 år eldre enn det de er, trodde det var helt vanlig? Til min 2-åring (som absolutt ikke er stor for alderen) kjøper jeg jo tøy i 98/3år, og på f.eks HM, så blir jo det 98/104 som regel, som da er 3-4 år. Jeg hadde kjøpt den størrelsen som passet, og er det litt langt på beina, så kan man brette/sy opp. Det gjør de aller fleste jeg kjenner.

Tefruen skrev:
Og hvorfor kan du ikke kjøpe neste str?  Hvis det er det som passer?

Husker selv jeg måtte 2-3 årsstørrelser opp, selvom jeg var ett helt normal bygd barn. (som kanskje var noe undervketig pga mye sykdom).

Fordi buksene da blir ALT for lang.......  Har også brukt gjerne 1-2 størrelser mer enn alderen tilsir.. men de som passer i lengd passer ikke i bredde.....

LilleLavendel skrev:
her har vi motsatt problem... men nå er hun bare 5 altså, vet ikke om det er forskjell på str 128 og 116? jeg synes aldri jeg finner noe som sitter skikkelig på, og er det ikke sånn strikk med knapper inni livet, så må jeg faktisk til med den symaskina jeg ikke har! for å sy inn...men har du prøvd de "norske" merkene, som MeMini/Kristine Vikse og sånt? og sånne bukser med strikk øverst, feks de fra NovsaStar?

Det problemet har vi også hatt helt til nå.. Plutselig ble det umulig å finne bukser til henne.. Før var de helst for store, nå er de for små... Har alltid brukt bukser med knapper i livet og da har vi strammet helt inn.. så syns det er helt rart at med en gang hun kom opp på storbarn avdelingen i butikken så ble buksene veeeldig små!??!

Amorosa skrev:
Men hvis hun er 7 år, så er der vel ikke unormalt å bruke str 8-9 år? (str 134). Det husker jeg jo selv fra jeg var liten, at da jeg var 8 brukte jeg str 10 år, da jeg var 10 brukte jeg str 12 osv. Når jeg kjøper klær til barn (i hvert fall når de har blitt såpass store) så kjøper jeg alltid til ca 2 år eldre enn det de er, trodde det var helt vanlig? Til min 2-åring (som absolutt ikke er stor for alderen) kjøper jeg jo tøy i 98/3år, og på f.eks HM, så blir jo det 98/104 som regel, som da er 3-4 år. Jeg hadde kjøpt den størrelsen som passet, og er det litt langt på beina, så kan man brette/sy opp. Det gjør de aller fleste jeg kjenner.

Str 134 er veeeldig lang til henne. Er ikke bare nede de ikke passer.. De passer heller ikke i skrittet og rumpa.. så de ble veldig hengete på henne. Vet ikke hva som er vanlig jeg, men mi jente har lagt ca 1 år større i størrelse... Syns uansett at de bør lage buksene slik at de passer både i lengd og bredde til en helt normal unge.. Burde ikke være nødvendig å kjøpe flere år større enn størrelsen tilsir mener jeg!

Dattern min fikk masse bukser i str 104 til 3 års dagen sin. Hun er 15-16 kg og 95 cm. Hun får de nesten ikke over rompa og hun vil ikke ha de på seg fordi hun vet de er vonde å få på og av.

Enda det er stretch i mange av dem. Lengden er fin, men ikke livet.
Fant ut at mange av buksene som var sånn var cubus bukser. H&M sine var super :)

*Prinsessa skrev:
Dattern min fikk masse bukser i str 104 til 3 års dagen sin. Hun er 15-16 kg og 95 cm. Hun får de nesten ikke over rompa og hun vil ikke ha de på seg fordi hun vet de er vonde å få på og av.

Enda det er stretch i mange av dem. Lengden er fin, men ikke livet.
Fant ut at mange av buksene som var sånn var cubus bukser. H&M sine var super :)

Ja, vi får bare fortsette å prøve å finne bukser.. Det må jo være noen som lager barneklær som ikke lager de supersmå

Jeg har ikke opplevd det annet enn på klea på cubus. De buksene får a ikke på seg og da snakker vi en str større enn vanlig! str 104, og hun bruker 98. Syns det er sykt at de lager klær så trange. Ingen er så tynne, som buksene mener de skal være. Og tenk de 3 åringene som bruker bleie slitt skikkelig. 

Ireneogstine skrev:
Jeg har ikke opplevd det annet enn på klea på cubus. De buksene får a ikke på seg og da snakker vi en str større enn vanlig! str 104, og hun bruker 98. Syns det er sykt at de lager klær så trange. Ingen er så tynne, som buksene mener de skal være. Og tenk de 3 åringene som bruker bleie slitt skikkelig. 

Ja, det er kjempe rart!!!

Jenta her er normalt bygd og er 5år og ho bruker str 128 som da tilsvarer 6år
Så jeg vil da ikke si at det er unormalt at et barn på 7-8år bruker 130

Gutten her bruker 134-140 og han er 7år og da passer buksene både i livet og i lengden

Kaphal har vi funnet ut at vi ikke kan bruke på noen av ungene for de virker så smalle, før hadde de også 3 forskejlige str i livet,noe en del kaphall foretninger nå har fjernet så de har kun en str

Jepp, stusser stadig over det samme. Noen butikker er verre enn andre også, særlig H&M der de begynner med innsvingte klær fra str 86 og oppover. 

bondekone skrev:
Jenta her er normalt bygd og er 5år og ho bruker str 128 som da tilsvarer 6år
Så jeg vil da ikke si at det er unormalt at et barn på 7-8år bruker 130

Gutten her bruker 134-140 og han er 7år og da passer buksene både i livet og i lengden

Kaphal har vi funnet ut at vi ikke kan bruke på noen av ungene for de virker så smalle, før hadde de også 3 forskejlige str i livet,noe en del kaphall foretninger nå har fjernet så de har kun en str

128 er 7-8 år da.... Så syns det burde passe til ei på 7 år.. Men poenget er jo det at de er store nok i lengd da.. men aaaaalt for små i livet.. Og da mener jeg at noe er galt med klærne som blir solgt!!

Labambie skrev:
Jepp, stusser stadig over det samme. Noen butikker er verre enn andre også, særlig H&M der de begynner med innsvingte klær fra str 86 og oppover. 

Bra det ikke bare er meg!!!

Har motsatt problem vi da.. hu er 5,5 og kan ikke bruke 110 i bukser fordi at de er for store i livet og disse tettsittende olabuksene som hu liker kan vi ikke ha fordi at de er alt for store i rumpa...

Er fryktelig kjedelig når livet og lengden ikke passer overrens på buksene...

Har to gutter og har ikke hatt det problemet.  Har ei venninne som har tvillinger en gutt og ei jente og hun opplever problemet til jenta si. Ikke bare når det gjelder bukser men også t-shirt/topp; til gutten er de lange og brede til jenta er de korte og trange og dette er klær i samme str ://

Hvis 128 er for lite, så må du jo opp en str. Bedre å brette opp/sy opp, enn å ha altfor stramme klær...

Back
Topp