Barn og kjæledyr...

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Har alltid elska dyr selv. Og vi har hele tiden hatt dyr i huset etter eg og mannen flytta sammen. Minste jenta er oppvokst med hund og katt. Og har ett veldig spesielt godt forhold til dei. Og hu eldste jenta er litt mer tilbake holdt. Men er normalt glad i dyr. Og ho ønska seg veldig gjerne kanin.. Så endte opp med at vi skaffa oss 2 kaniner for ca 2 mnd siden. Men dei bryr seg ikkje om dei. Vi har dei i stua pga det er for kaldt og flytte dei ut nå. Så det blir mye gris og jobb med dei. Og eg står med alt ansvaret. Var klar over at eg måtte ha ansvar for dei siden barna er 3 og 7 år. Men håpte dei skulle vise mer interesse og kose med dei hvertfall. Nå nærmer eg meg høygravid og kjenner at kaniner er det siste eg vil bruke tiden min på :p og spørte barna om vi skulle go dem bort. Men det vil dei heller ikkje. Burde eg gi dei til noen som var mer intriserte? Eg og mannen min har nokk med hunden. Og hans mangen akvarium.

Har alltid elska dyr selv. Og vi har hele tiden hatt dyr i huset etter eg og mannen flytta sammen. Minste jenta er oppvokst med hund og katt. Og har ett veldig spesielt godt forhold til dei. Og hu eldste jenta er litt mer tilbake holdt. Men er normalt glad i dyr. Og ho ønska seg veldig gjerne kanin.. Så endte opp med at vi skaffa oss 2 kaniner for ca 2 mnd siden. Men dei bryr seg ikkje om dei. Vi har dei i stua pga det er for kaldt og flytte dei ut nå. Så det blir mye gris og jobb med dei. Og eg står med alt ansvaret. Var klar over at eg måtte ha ansvar for dei siden barna er 3 og 7 år. Men håpte dei skulle vise mer interesse og kose med dei hvertfall. Nå nærmer eg meg høygravid og kjenner at kaniner er det siste eg vil bruke tiden min på :p og spørte barna om vi skulle go dem bort. Men det vil dei heller ikkje. Burde eg gi dei til noen som var mer intriserte? Eg og mannen min har nokk med hunden. Og hans mangen akvarium.
Jeg hadde sagt at når de ikke tar ansvar for egene dyr så kan de heller ikke ha dyr.
Det har alltid hvert regelen da jeg var liten. Skulle jeg ha dyr så var det mitt ansvar.

Jeg mener at ei på 7 år er stor nok til å ta vare på en kanin. Jeg hadde 2 fugler og en katt på den alderen. Å det gikk helt fint..
Kusinene mine fikk hver sin kanin da de var 7 og 9. Å det gikk også helt fint.

Kaninene har det ikkje vondt altså. Eg tar meg av dei og gir dei det dei trenger. Men skulle ønska barna som ville ha dei var mer intriserte. Og dei er for små til og ta det ansvare. Så er ikkje problem at eg bytter på buret og gi dei mat. Men mat hadde barna klart og gi mer ein ein gang i uka. Men dei gidde som regel ikkje mer en det. Eg slipper dei ut så dei får springe rundt i huset og får kos av meg. Men det sysnt eg barna burde klare og..

Egentlig syns jeg dette er ditt ansvar. Du har skaffet husstanden dyr, små barn skal ikke ha ansvaret.

Jeg syns lite om å gi bort dyr, da viser vi at de er uten verdi.

Kaninene har det ikkje vondt altså. Eg tar meg av dei og gir dei det dei trenger. Men skulle ønska barna som ville ha dei var mer intriserte. Og dei er for små til og ta det ansvare. Så er ikkje problem at eg bytter på buret og gi dei mat. Men mat hadde barna klart og gi mer ein ein gang i uka. Men dei gidde som regel ikkje mer en det. Eg slipper dei ut så dei får springe rundt i huset og får kos av meg. Men det sysnt eg barna burde klare og..
Vil de ikke kose med dem heller ?

Helt ærlig ville jeg nok prøvd å gitt dem vekk ja... Syns det er en forferdelig uting, men du får iallefall ta det som kraftig lærepenge. Fint at du tar deg av dem, men håper (og tror) du har lært at man skaffer ikke dyr til barn dersom man ikke ønsker dem selv og ønsker å ta det fulle og hele ansvaret for dem.

Jeg tror ikke det å gi dem bort gir barna en lærepenge, ettersom de tydelig ikke er interesserte i dem. Da blir "belastningen" bare borte så de slipper ansvaret.
Om det var barnet som hadde lyst på kaninene, syns jeg du skal sette dere ned rundt et bord og snakke om det. Si at det er hennes ansvar å gi mat x antall ganger i uka, hun må bytte vannet, gi vitaminer og være med på å bytte på buret. Hun må også kose med dem flere ganger daglig. Fortell at kaninene blir sultne og tørste, og at de blir lei seg om hun ikke passer på dem.
Så legger dere opp en plan som dere begge kan leve med, og nekter hun å følge planen, kan du feks inndra tv-titting/lørdagsgodt/ipad. Da forstår hun kanskje at å ha dyr krever mye tid, og det er ikke alltid bare gøy. Nå lever ikke kaniner veldig lenge, så når de er borte kan det være hun forstår at det er ikke bare å skaffe seg et dyr for så å bestemme seg for å ikke gidde mer ansvar.

Det er ihvertfall det jeg ville gjort :)

Du tenkte ikke på at det kom til å bli litt stress nå mot slutten av graviditeten å anskaffe dyr? De fleste barn blir fort lei av ting, også ting de har ønsket seg veldig. Forskjellen er at dette er dyr, og jeg synes det er så trist at kaniner og andre smådyr skal gis fra hjem til hjem fordi folk ikke skjønner at det krever mye av de voksne av tid og krefter (uansett hvor mye barna har ønsket seg dem).

Kjedelig situasjon, men tror jeg ville prøvd å ha de litt til, er jo mye lettere og koseligere å ha kaniner på vår/sommer når de kan være ute.

Du klarte ikke å tenke deg frem til at kaninene trenger omsorg selv om du er gravid? Jeg er skikkelig imot "bruk og kast mentaliteten" som blir praktisert. Trist at folk ikke klarer å tenke litt fremover når man anskaffer seg dyr :(

Sent from my iPhone using BV Forum

Du tenkte ikke på at det kom til å bli litt stress nå mot slutten av graviditeten å anskaffe dyr? De fleste barn blir fort lei av ting, også ting de har ønsket seg veldig. Forskjellen er at dette er dyr, og jeg synes det er så trist at kaniner og andre smådyr skal gis fra hjem til hjem fordi folk ikke skjønner at det krever mye av de voksne av tid og krefter (uansett hvor mye barna har ønsket seg dem).

Kjedelig situasjon, men tror jeg ville prøvd å ha de litt til, er jo mye lettere og koseligere å ha kaniner på vår/sommer når de kan være ute.
Er jo ikkje stress med kaniner egentlig. Eg er så vandt til dyr at det blir fort rutine. Og vi har hund som krever mye. Synst det er kos. Men skulle jo ønska barna koste seg med dei og ikkje eg. Kommer til og prøve og ha dei lenger. Men gidder ikkje og ha dei for min del. Ser minste jenta er mest intrisert. Men ho treng mye hjelp. Og får ikkje løfte på dei. Men ho sitter gjerne med ei kanin i stolen og ser barnetv. Men sjelden ho kommer på det. Eller ønsker det vis eg spør.

Du klarte ikke å tenke deg frem til at kaninene trenger omsorg selv om du er gravid? Jeg er skikkelig imot "bruk og kast mentaliteten" som blir praktisert. Trist at folk ikke klarer å tenke litt fremover når man anskaffer seg dyr :(

Sent from my iPhone using BV Forum
Klart dei får alt dei treng selv om eg er gravid. Eg tar meg av dei. Men skulle ønska at barna viste mer glede over dei så det var litt mer for alles interesse. Og barna er for små for ansvaret. Men dei kunne godt kost med dei og gitt dei mat oftere.

Jeg ville ikke gitt dem bort, da lærer man vel egentlig barna at dyr er en bruk-og-kast-ting. Jeg tolker deg som at dere vil flytte kaninene ut til sommeren, og jeg ville krevd at barna tok stor del i bygging av kaningård, samt foring og stell. Her i huset hadde det ikke vært nok å "ikke ha lyst", kaninene er en del av familien, og barna er ikke fritatt fra plikter og arbeidsoppgaver.

Og hvor mye kan barna om kaniner egentlig? Kaniner er smarte og morsomme dyr, kanskje barna blir mer interessert om de lærer dem bedre å kjenne? På kanin.org er det mange fine artikler om aktiviteter med kanin :)

Back
Topp