Barn og flis

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Hva gjør dere om barnet har flis og nekter å la dere ta den ut?

Jenta mi hadde en flis i kneet som jeg bare fikk tatt tuppen på. Resten var igjen. Prøvde å overtale, men hun nektet. Neste dag var hun hoven og betent og etter et nytt forsøk på å overtale måtte en av oss holde henne fast mens den andre pirket den ut. Ikke gøy :/

Jeg har måttet holde ungene fast for å få tatt ut flis...

Ofte så går det jo bra, men bedre å ta det ut før det evt blir betent. Da er det iallefall vondt..

Jeg tenker også at her må man bare være streng og holde fast mens man tar den ut. Er ikke noe gøy å bruke makt på den måten, men bedre det enn at de får betennelse.

Nå er ikke det aktuelt hos oss enda, men her hjemme er det vi som bestemmer, og vi som (foreløpig) vet best.
Poden her på 1 år vil f.eks ikke pusse tenner, men noen ting MÅ man gjøre, og da er det ikke noe valg.

Det er ikke noe gøy å holde dem fast å fjerne flis, men sånn er det bare.
De tar større skade av en betent flis enn av at den blir fjernet med makt.

Det er ikke noe mine barn får velge selv... Den skal ut, ferdig diskutert ;)

Mini fikk flis under foten og nektet plent å la meg fortsette så snart det ble vondt. Klarte ikke å holde han fast alene, så måtte bare gå litt med den. Tror jeg tok grønnsåpe på et plaster og festet på, grønnsåpe kan hjelpe å få ut flisen. (Medisinsk grønnsåpe, ikke den man vasker med)

Har aldri tenkt på det som så viktig, har gått over av seg selv her. Om vi skulle tvunget seksåringen gjennom det måtte vi tilkalt besteforeldre for å holde henne, hadde vi aldri klart alene!

Mellomste blir litt hysterisk, så jeg har flere ganger bare ventet til hun har sovnet. Men en flis er jo ikke akkurat en alvorlig greie da, kommer vel ut av seg selv tenker jeg.

Back
Topp