Barn og dårlig syn?!?

5.mannpåvei

Forumet er livet
September To Remember 2022
Septemberlykke 2024
Noen av dere som vet hvordan man merker på barna at de har dårlig syn?

Min 3 åring blunker så veldig mye og veldig hardt, jeg har tenkt på om det kan være et tegn på dårlig syn...

Aner ikke med så små, men da jeg var 9 merka mamma og pappa at jeg myste mye. fikk tatt en synstest, og jepp, jeg så dårlig... men visste jo ikke det selv. vet ikke hvor lett det er å ta synstest på 3 åringer, men kanskje greit å få sjekka det ut. så slipper han å anstrenge seg så mye, hvis han ser dårlig...

Lykke til[:)]

ORIGINAL: Tinkaling

barn med dårlig syn kresjer mye vet jeg. og jeg vet at barn som blunker mye og hardt kan være tegn på turett.

jess, har tenkt mye på om det kan være ticks...

spurte på HS i dag, men fikk bare beskjed om at de sjekker synet på 4 års kontroll...men tenker det er dumt å vente hvis det er noe liksom ?

ORIGINAL: Wibe^

barn med dårlig syn kresjer mye vet jeg. og jeg vet at barn som blunker mye og hardt kan være tegn på turett.

spurte på HS i dag, men fikk bare beskjed om at de sjekker synet på 4 års kontroll...men tenker det er dumt å vente hvis det er noe liksom ?

sånt må du ta opp med lege slik at han kan sende dere til spesialister. vanlig leger eller hs kan ikke noe om sånt.

men tourett er vel ikke noe mer enn de ticksene? eller er det det?

okej, da får jeg prøve og ordne en henvisning! :)

lene78, du er førskolelærer?

sånt må du ta opp med lege slik at han kan sende dere til spesialister. vanlig leger eller hs kan ikke noe om sånt.

men tourett er vel ikke noe mer enn de ticksene? eller er det det?

noen har bare øyne eller grimaser.men det KAN utvikle seg til banning,slå,spark osv. men det må spesialister se på.
det starta bare med grimaser hos broren min og etterhvert hyling/piping.

huff, hvor tidlig starta det hos broren din?

Vi ble henvis til øyelege med Celine når hun var 6mnd, pga skjeling, og da oppdaget de at hun var litt langsynt også! Bare be om en henvisning til øyelege fra hs eller fastlege! Lykke til!!

Henvisnig til øyelege, bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg ville kontakta fastlegen og fått henvisning. Emil dunka mye borti ting, falt mye og myste veldig med øynene da han var 1-2 år. Men det var ikke før han begynte å skjele for snart et år siden at vi fikk henvisning til øyelege. Nå har han -2,5 og -5 i brillestyrke. Jo før dere oppdager det, jo bedre. Synet kan korrigeres med lapp før han blir 6-7 år gammel, og skjelinga kan da opereres.

Back
Topp