Barn og blomster og bier og sånn

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hold det enkelt, råder psykolog Svein Øverland:

«Når to voksne vil kose seg sammen, kan de lage barn», holder ofte som svar på treåringens spørsmål om hvordan barn blir til. Stopp der. Ikke forvirr med detaljer. Som oftest vil dette svaret faktisk være nok, sier Øverland.

Nja, hadde det nå bare vært så enkelt.

Slik foregikk min sexsamtale med min den gang treåring:

Les CasaKaos her

Har du hatt blomster og bien praten med barnet ditt?

Fikk den i 1. klasse av læreren! :-)
Ved middagsbordet fikk vi da spørsmål om vi hadde "sexa...". Og visste akkurat hva man gjorde, noe som visstnok var litt ekkelt.... :p

Den praten har vi hatt.

Voksne kan kose seg sammen på en måte bare voksne kan gjøre. Da kan det bli barn.

Jeg fortalte og at kjønnsorgan er involvert ig at det er derfor det er forskjell på mann og dame og at babyen kommer ut fra damers kjønnsorgan når den er klar.

Da rettet 6 åringen på meg og sa "ikke hvis det blir keisersnitt"!

Her fikk 5 åringen høre kort og enkelt hvordan barn blir laget, og hvordan de kommer ut når jeg ble gravid med nr 3 ;) Har ikke spurt på det mer siden.
Han fikk også vite om keisersnitt, da 2 av 3 er keisersnitt barn.

Tror ikke han tok skade av sannheten kort og greit fortalt ;) Orker ikke ro rundt grøten.

Mine vet at gutter har utovertiss, og jenter har ikke det, og også at jenter i tillegg til tissehull har et babyhull. Inn der med pappatissen, og ut der kommer babyen.

Eldste har i alle fall fått set såpass, yngste er vel mer opptatt av at vi er ulike nedentil, og ikke babyer. Broren var opptatt av babyer før hennes alder, men særlig da han ble storebror,naturlig nok.

Alt hun vet er at babyen kommer ut tisse! Vi har ikke gått i detaljer på hvordan babyer blir laget..og håper det går en stund til, til det spørsmålet dukker opp! :p

"mamma, jeg fikk vite i barnehagen at pappafrøet kommer inn i magen til mamma"
jeg: ja det stemmer det

"(en gutt i barnehagen) sier at pappaen tisser inn i tissen til mammaen, stemmer det også?"
jeg: nei ikke helt. Det er ikke frø i tisset

Back
Topp