Barn og airbag

Velge selv og velge selv... det er vel grunner til at anbefalingene har endret seg.
Det står ikke at man må snu når de dr 140, det står minimum 140 så dermed kan man sitte uten også ved152 så jo man kan velge selv.
 
Det står ikke at man må snu når de dr 140, det står minimum 140 så dermed kan man sitte uten også ved152 så jo man kan velge selv.
Det er en vesentlig forskjell på å feks forsette å plassere i baksetet en stund til og det å be noen koble ut airbag på bilen i forsetet, men jeg misforsto deg nok hva du mente.
 
Skal spørre Trygg trafikk jeg. Baksetet med postafen er ikke et alternativ denne gangen. Hun kaster opp okke som må følge med på veien. Det er lettere foran enn bak.
 
Denne kilden er jo 11 år gammel da, så jeg tror det ville vært med i en vurdering på Trygg trafikk om det var viktig :)
Som det står på trygg trafikk , minimum 140 cm, det betyr ikke at man må la de sitte foran aktiv airbag med engang de når 140 cm.:)
 
Ja,et alternativ er jo absolutt å sette barnet bak. Men å koble ut en airbag som burde vært på.... Det kan man komme til å angre på hvis uhellet er ute. Jeg mener man bør følge anbefalingene fra Trygg Trafikk. Krav til lengde handler nok om hvor hen en airbag treffer hvis det utløses. En for lavt utløst airbag treffer jo feil på personen, og det kan være farlig. Det er tydeligvis etter anbefalingene viktigere med lengde enn alder. De som er i skillet ville jeg nok satt i baksetet, men en som er 12 cm over minstekravet hadde jeg nok ment var bedre sikret fremme av airbag en baksetet uten airbag.

Likevel. Hadde det vært mitt barn, ville jeg etter denne tråden spurt Trygg Trafikk for å vite hva som er best.
Var jo akkurat det jeg mente. At pga hva jeg har sett så hadde jeg fulgt den anbefalingen til punkt og prikke. For barna som er for små så kan en liten kollisjon med airbag gi mye mer skade enn en liten kollisjon uten airbag. Det barnet jeg kjenner til hadde ikke fått skader hvis airbagen var skrudd av, alle skader kom fra airbagen og ikke selve kollisjonen.
 
Tryg trafikk svarte. 140 cm og ikke noe om alder. Altså hun kan sitte foran en aktiv airbag
 
Back
Topp