Barn og airbag

En tråd i 'Generelt' startet av Frk.MammaMor, 27 Mai 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Frk.MammaMor Elsker forumet

Jenta mi skal på langtur i helga med morfar. Hun blir dessverre veldig fort bilsyk så vurderer om hun kan sitte foran. Hun blir 11 og er 152 lang. Har før hørt noe om at de må være 12 år. Men nå finner jeg bare info rundt 140 cm. Spørsmålet blir lissom skru av airbagen eller ikke?

2. SloppyJane Elsker forumet Himmelbarn Novemberlykke 2020

Skru den av.

3. B Elsker forumet

Ikke skru den av. Airbag skal skrus av for barn under 140 cm. Da skal den med andre ord være på for barn på 152 cm. Det er lengde, ikke alder, som avgjør. Airbag er tryggest for de som er lang nok.

4. Lil-17 Forumet er livet Septemberbarna 2019 Oktoberlykke 2019 Desemberlykke2017 Assistert-jentene Snøfnuggene 2018

Skru av fram til barnet er 12 år og 140 cm pga skjelettet er ikke modent/sterkt nok til å tåle den trøkken airbagen gir når den blir utløst.

Så om barnet er 140 cm når det er 7 år, må man likevel vente til barnet er 12 år.

• Enig Enig x 1
  5. Lil-17 Forumet er livet Septemberbarna 2019 Oktoberlykke 2019 Desemberlykke2017 Assistert-jentene Snøfnuggene 2018

Alderen har med at skjelettet ikke er sterkt/modem nok til å tåle trøkken som airbagen gir.

6. Kengu Forumet er livet VIP

12 år er pga skjelettet, skru av du

7. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Med det som står over,kontakt lege eller andre (trygg trafikk), så får du svar? Ville gitt postafan og satt barnet i baksetet.

8. B Elsker forumet

Trygg trafikk og andre viser kun til lengde. Jeg ville fulgt deres anbefalinger.

9. B Elsker forumet

Skulle til å si det samme, kanskje best å kontakte Trafikk og spørre de, de svarer jo greit nok.

Etter min mening sikres barnet best med airbag, ut fra det jeg leser. Ville aldrikoblet ut airbag her,mener det faktisk er farlig. Men kanskje forstår jeg det som står feil, andre her har jo motsatt mening.

• Liker Liker x 1
  10. Kengu Forumet er livet VIP

Da har de hvertfall endret på det siste par årene

11. Veivalsa Forumet er livet Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

Hvor langt unna er hun å være 12? Jeg mener om det er noen måneder til, og hun allerede er mer enn lang nok - skjer det noe magisk akkurat på fødselsdagen?
    Jeg ville i dette tilfellet ha latt airbagen være på.

• Enig Enig x 3
  12. B Elsker forumet

Jeg finner ingenting annet enn dette med lengde. NAF, Trygg trafikk, Vegvesenet.

13. Kengu Forumet er livet VIP

Pp trygg trafikk står det minimum 140

14. Kengu Forumet er livet VIP

Eneste jeg fabt om 12 år var dette fra nettdoktor
    Et barn som er yngre enn 12 år må aldri sitte på et forsete hvor det er montert en aktiv airbag. Når et barn på 12 år eller eldre skal sitte i forsetet skal setet rykkes så langt tilbake som mulig.

15. Veivalsa Forumet er livet Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

16. B Elsker forumet

Ja,men da er 152 cm godt innafor. Husk at en del voksne damer ikke er lengre enn det.

17. Veslejenta88 Forumet er livet Sensommerbarna 2019 Januarlykke 2016

Har sett hva som kan skje med ett barn i kollisjon i lav fart med airbag for tidlig. Er livredd for den. Har biler den ikke kan skrus av og barna må være store før de kan sitte foran med airbag.

18. B Elsker forumet

Ja,et alternativ er jo absolutt å sette barnet bak. Men å koble ut en airbag som burde vært på.... Det kan man komme til å angre på hvis uhellet er ute. Jeg mener man bør følge anbefalingene fra Trygg Trafikk. Krav til lengde handler nok om hvor hen en airbag treffer hvis det utløses. En for lavt utløst airbag treffer jo feil på personen, og det kan være farlig. Det er tydeligvis etter anbefalingene viktigere med lengde enn alder. De som er i skillet ville jeg nok satt i baksetet, men en som er 12 cm over minstekravet hadde jeg nok ment var bedre sikret fremme av airbag en baksetet uten airbag.

Likevel. Hadde det vært mitt barn, ville jeg etter denne tråden spurt Trygg Trafikk for å vite hva som er best.

19. Kengu Forumet er livet VIP

20. B Elsker forumet

Del denne siden