Barn og økonomi

Maria :D

April 2013s beautyqueen
Jeg har gjenom livet hørt mange som mener at det er dumt å få barn mens man har dårlig økonomi; for barnets skyld. Jeg selv tenker at så lenge man har råd til mat og klær og andre nødvendige ting, er ikke økomonien noe som bestemmer om barna har det bra eller ikke. Hva mener dere om dette?
Jeg må rette litt på meg selv. Med dårlig økonomi mener jeg ikke at man slett ikke har kontroll over økonomien og nermest går i minus hver måned. Men at man har råd til det man trenger, men ikke mere. F.eks. studenter.

Jeg personlig ville ikke valgt å få barn om jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe det utstyret et barn trenger, og tenker da ikke bare på akkurat det første året. Etterhvert trenger man sykler, andre (ofte dyrere) typer leker og klær osv. MEN, mye kan kjøpes brukt i fin stand, så tenker at en skal ha veldig dårlig råd, og ingen utsikt til bedring før jeg synes det er uansvarlig. 

Jeg syns man skal ha nok penger til å klare seg hver måned, gi barna alt de skulle trenge av klær og utstyr og ha ekstra penger hvis noe uventet skulle dukke opp. Er man i en situasjon der det rekker akkurat på nippen hver mnd syns jeg man skal vente.

Men hva er dårlig økonomi? Jeg tenker ikke at noen har dårlig økonomi om de ikke kan bruke masse penger hver mnd på alt de vil ha, men har nok til mat, klær og nødvendig utstyr til seg og barnet/barna. Da mener jeg ikke det vil ha noe å si for barnet:) Det er jo dyrt å ha barn, og det kommer jo relativt store utgifter opp gjennom oppveksten, men er man vandt med å bruke penger fornuftig pga. man ikke har så mye, så takler man nok det også på en måte tenker jeg:)

Det jeg tenker når noen sier dårlig økonomi er null kontroll eller oversikt, og kanskje ikke nok penger til å kjøpe skikkelige middager eller klær ol. til barnet. DA mener jeg man bør vente til man får orden i ting. For det vil jo faktisk gå ut over ungen!

Eg meinar at grunnen til at økonomien er dårlig er viktig.

Er det fordi at foreldrene går på skule, og seinare har mulighet til ein grei jobb, og dermed også ein ordna økonomi?
Eller er det pga at foreldrene ikkje gidd å finne seg jobb (ikkje pga sjukdom osv), er rusavhengige eller er spelavhengige? Ja da meiner eg at det er feil å få barn, fordi ein ikkje er klar for det, også av andre grunnar enn økonomien.

Økonomi aleine er vel ingen grunn til å få barn, eller ikkje få barn. Det er heilt andre kvalitetar som styrer om ein er "gode" foreldre eller ikkje, men ein ordna økonomi gir i allefall færre bekymringar både for barn og foreldre.

Eg sjølv ville ikkje valgt å få barn dersom eg ikkje følte at eg hadde god nok økonomi til det, da hadde eg heller venta til den biten var på plass.

LillianneLie skrev:
Men hva er dårlig økonomi? Jeg tenker ikke at noen har dårlig økonomi om de ikke kan bruke masse penger hver mnd på alt de vil ha, men har nok til mat, klær og nødvendig utstyr til seg og barnet/barna. Da mener jeg ikke det vil ha noe å si for barnet:) Det er jo dyrt å ha barn, og det kommer jo relativt store utgifter opp gjennom oppveksten, men er man vandt med å bruke penger fornuftig pga. man ikke har så mye, så takler man nok det også på en måte tenker jeg:)

Det jeg tenker når noen sier dårlig økonomi er null kontroll eller oversikt, og kanskje ikke nok penger til å kjøpe skikkelige middager eller klær ol. til barnet. DA mener jeg man bør vente til man får orden i ting. For det vil jo faktisk gå ut over ungen!

Ja, det var kanskje litt dårlig formulert av meg. Jeg mente på type student økonomi. Når noen komenterer at det er dumt å få barn mens man studerer pga. økonomien. Eller mødre som velger å få barn og ikke prioriterer utdannelse. Det har jeg gjort og har møtt flere som synes det er helt hull i hodet, for hva skal jeg gjøre da hvis barnefar går fra meg?? Jeg har mere tor (tross statistikk) på ekteskapet enn som så, så jeg ser ikke på det som et problem.

Tenker at mye kan skje, både for de som har GOD økonomi, og for de som har Dårlig økonomi ! Eks, så trenger ikke barn det aller nyeste å flotteste ! Det finnes bruktmarket og man kan arve av andre ! Tenker at det e litt opp til hvordan foreldrene velger å legge linja, man kan komme godt ut av begge delenen i grunn !

Back
Topp