Barn med veldig treg mage. Normalt?

mammatilmirakel

Glad i forumet
Jeg har en sønn på 16 mnd som har en VELDIG treg mage. Dette har pågått siden lenge før jul.
For at han skal komme seg på do er jeg nødt til å gi han sviskesaft til hvert måltid. Om jeg ikke gjør det, så kommer han seg bare på do 1 gang i uken. Dette kan da ikke være normalt? Før hadde han avføring en gang om dagen og jeg kan legge til at han spiser helt normal kost.

nei det er ikke normalt.. ville ringt til legen på mandagen å fått time så man kan sjekke det ut:) 

Det er det jeg tenker også. Men pappaen vil "trappe ned" på sviskesaften litt etter litt for å se om det kan hjelpe, jeg derimot har ikke store troen på at det hjelper.

Han begynte i barnehage 1.oktober og de har bare skiftet èn bæsjebleie på han siden han begynte. Så jeg lurer også på om han kvier seg for å gjøre fra seg eller rett og slett bare ikke har tid.

Jeg er så redd for at han skal bli helt forstoppet og ødelegge tarmen sin.

ikke normalt nei,du får helt sikkert beskjed om å gi han duphalac når du kommer på legen[:)]

Få hjelp før det er for sent!! Lillingen her slet med MEGET hard mage fra 6-12 mnd, vi måtte tilslutt sette klyster på han annenhver dag, før vi endelig fikk en ordentlig lege som fikk lagt han inn på sykehuset. Nå er han 21 mnd og har siden sommer gått på movicol hver morgen, kommer til å gå på det avføringsmiddelet i lang tid fremover.
De tror det kom av at han er litt ekstra ømfintlig for mat, og enkelte matvarer.
Han kan nå bare få grov mat osv. Boller er f.eks et mareritt.

Ring legen på mandag, og trapp ikke ned på sviske før du har pratet med profesjonelle!

ORIGINAL: Joma09

Få hjelp før det er for sent!! Lillingen her slet med MEGET hard mage fra 6-12 mnd, vi måtte tilslutt sette klyster på han annenhver dag, før vi endelig fikk en ordentlig lege som fikk lagt han inn på sykehuset. Nå er han 21 mnd og har siden sommer gått på movicol hver morgen, kommer til å gå på det avføringsmiddelet i lang tid fremover.
De tror det kom av at han er litt ekstra ømfintlig for mat, og enkelte matvarer.

Ring legen på mandag, og trapp ikke ned på sviske før du har pratet med profesjonelle!

Så forferdelig å måtte sette klyster på en så liten gutt :/

Når sønnen min ikke har vært på do på 3-4 dager begynner han også å brekke seg og kaster opp litt. Gjorde sønnen din også det? Jeg tenker at det må jo bli fullt i magen til slutt og ett sted må maten komme ut.

Skal definitivt ringe legen på mandag.

ORIGINAL: ab88

ORIGINAL: Joma09

Så forferdelig å måtte sette klyster på en så liten gutt :/

Når sønnen min ikke har vært på do på 3-4 dager begynner han også å brekke seg og kaster opp litt. Gjorde sønnen din også det? Jeg tenker at det må jo bli fullt i magen til slutt og ett sted må maten komme ut.

Skal definitivt ringe legen på mandag.

Uff, det er så trasig altså! Her kasta han opp nesten all maten sin, og gikk ned 500 g. på 6 mnd. Så noe næring fikk han i seg, men det var svært lite. Vi var så redd mange ganger. Han ville jo ikke ha mat, men fikk i han noe, og det kom som oftest opp i spy. Det kommer nok av at det er fullt og et sted må det ut. Ring legen i morgen du!! Lykke til [:)]

Jeg ville nok ringt legen og fått den til å se på ja.

Snuppa mi har vært slik siden hun var 1,5 år (rett etter hun begynte i barnehagen). Hun ble henvist til barnelege på sykehuset, men har ikke blitt gjort noe. Hun fungerer nå, så lenge hun bruker duphalac to ganger om dagen. Det har hun nå gjort i litt over 2 år. Men så lenge hun da klarer å bæsje, er jo det det beste.

Drikker han melk? Datteren min har nå endelig normal avføring etter at vi kuttet ut melk helt.

Jeg har en sønn på 16 mnd som har en VELDIG treg mage. Dette har pågått siden lenge før jul.
For at han skal komme seg på do er jeg nødt til å gi han sviskesaft til hvert måltid. Om jeg ikke gjør det, så kommer han seg bare på do 1 gang i uken. Dette kan da ikke være normalt? Før hadde han avføring en gang om dagen og jeg kan legge til at han spiser helt normal kost.

min sønn har akkurat samme problemet han er 4 år da. men her var sviskesaft ett dagli must. gikk til legen å fikk sjekk av tarmer osv.. men fikk bare bedskjed om å gi han duplac.
det hjalp en stund , så var det påen igjen. dro til legen men de finner ikke noe galt. hun sa det mange små barn som har treg mage " det er en sjukdom" de vokser av seg. man må bare passe på at de får i seg nok væske i løpet av dagen. og fikk bedskjed om å gi han duplac innemellom men ikke så stor dose som på pakningen.
duplac er ikke noe avføringsmiddel men noe som hjelper tarmene. så det var ikke skadelig for tarmen. Etter en stund med dette er han begynt å bli mye bedre å å sviskesaften tas innemellom å duplacen er sjelden i bruk.

Hadde samme problemet med jenta mi. Hun var skikkelig forstoppet. Legene og HS tok det ikke på alvor. Mente jeg måtte legge om på rutinene (!) [8|] Ehm.. ja.. Ellers fikk jeg anbefalt parafin..[>:] (!)
Så jeg tok henne med til kiropraktor, og hun oppdaget at hun var skikkelig forstoppet. Tok 3 behandlinger, så var hun frisk! [:)] Skyldtes en låsning.

ORIGINAL: Durken

Drikker han melk? Datteren min har nå endelig normal avføring etter at vi kuttet ut melk helt.

Ja, han får ca 160 ml på flasken om kvelden og inntil brødmåltider/grøt. Har dere bare kuttet ut melken, eller har dere sluttet med ALT som inneholder melk (yoghurt o.l)?

ORIGINAL: 2søte

Snuppa mi har vært slik siden hun var 1,5 år (rett etter hun begynte i barnehagen). Hun ble henvist til barnelege på sykehuset, men har ikke blitt gjort noe. Hun fungerer nå, så lenge hun bruker duphalac to ganger om dagen. Det har hun nå gjort i litt over 2 år. Men så lenge hun da klarer å bæsje, er jo det det beste.

Men skal hun bruke det for resten av livet, eller tror du avføringen blir normal etterhvert? Jeg er så redd for å begynne med slike ting.. Men som du sier, det beste er jo at hun får kommet seg på do.

Etter at min sønn hadde hatt problemer med magen veldig lenge, og jeg hadde vært hos legen flere ganger og bare fikk beskjed om at han måtte drikke vann og spise svisker, fikk jeg endelig krangla meg til en henvisning på sykehuset. Da vi kom dit fikk vi snakket med folk som visste hva de snakket om, vi fikk beskjed om å begynne på Movikol, og det hjalp virkelig!
Jeg vil absolutt anbefale deg å få snakket med noen som har peiling på dette, det har ofte ikke fastlegene..

Slik var bonusbarnet mitt oxo.. Men hun bæsjet hjemme hver dag, men her gjorde ho det aldri. Da vi hadde henne 14 dager på sommeren så kom det mot slutten av den siste helgen..

Til slutt så satte vi klyster på henne og belønnet henne me 2 m&m når hum bæsjet (selv om ho ikke hadde noe valg pga klysteret) men da gikk det ikke mer enn 24 timer til neste gang ho gikk på do frivillig, for å få belønninga si [8D]

Belønninga brukte vi bare 1 uke ca, da det i egentlig ikke ska være nødvendig å belønne noe som er naturlig..

Men det kunne kanskje være noe å prøve for å få han til å bæsje?

ORIGINAL: 2søte

Men skal hun bruke det for resten av livet, eller tror du avføringen blir normal etterhvert? Jeg er så redd for å begynne med slike ting.. Men som du sier, det beste er jo at hun får kommet seg på do.

Barnelegen mener hun vil vokse det av seg etterhvert. Barnelegen har sjekket lite, sier bare vi skal fortsette med det. Men vi styrer dosen selv og nå har er den halvert i forhold til det den var før jul og det ser ut til å fungere, så det er bra (bruker nå 5 ml x2 daglig, samme dosen som barnelegen egentlig mente hun skulle ha, men fungerte ikke). Men tror nok vi må fortsette med det ei stund til. Prøvde å kutte ut en gang, men da var helvete løst her igjen etter et par dager. Snuppa var slik at hun klarte ikke å bæsje, det var så hardt. Men 1-2 ganger i uka måtte hun bare, så da brukte vi hele ettermiddagen på det, hun skrek og grein og vi måtte holde henne, trøste henne og holde rundt henne for at hun skulle klare det, og da varte det 2-3 timer i hvert fall. Vi ble helt utslitte av det. Holdt på med dette fra september til mars-april og var helt forferdelig. Etter vi prøvde dupalac, fungerte hun i hvert fall, men måtte justere opp dosen litt, og det har vært herlig. Har vært fin nå bortsett fra de gangene vi prøvde å kutte det ut og noen dager da barnelegen mente vi skulle prøve medisinsk parafin istedet, da hadde hun ikke null kontroll og bare blødde i bleia og var skikkelig hard i magen igjen.

Men for å svare deg. Tror da ikke hun kommer til å bruke det resten av livet, tror det er noe hun kan vokse av seg. Duphalac skader ikke tarmene eller har noen innvirkning som er skadelig, bare "bløtgjør" avføringen. Duphalac har vært redningen her i hvert fall. Den er å få på STORE flasker på apoteket. Men ville hatt en lege til å se på ham først og sett om det kan være noe annet også. Og ikke drøy det for lenge. Vi hadde en bedriten lege til henne først (som forøvrig er helsestasjonslegen her også) som bare ga oss oppskrift på grovbrød og mente det var problemet [:@], så fikk ikke noe ordentlig lege til å se på henne og gjøre noe før vi byttet fastlege til henne.

Her var det likt..  Konstant hyling i 7 mnd.. Nå mye hyling til hun var 20 mnd.. Da kuttet jeg ut melk og forstoppelsen stoppet og hun sov på natten igjen..

Mistenker at småen har det samme, han blir treig på bare 100 ml melk! [:'(][:'(]

Prøv å kutte ut melk.. Biola og yoghurt skal gå bra i de fleste tilfeller..

Samme problemet her med vår 2,5 åring. Har kuttet ut melk, gir biola i barnehage og hjemme.. Hun drikker vann som en helt. Det ble kjempebra ei stund, men nå ser det ut til at det begynner igjen [&o] Har prøvd ut hjembakte grovbrød, svisker, sviskesaft.. you name it. Ingenting funker. Tror noe av det er på grunn av at hun har fått "skrekken" og holder igjen. men begynner å bli rimelig fortvilt over å måtte gi henne avføringsmiddel. Må ta en ny prat med helsestasjonen snart, før det blir for ille igjen...

Back
Topp