Barn med sopp i munnen.. *dyttehjelp*

*Labambie

Forumet er livet
Jeg trenger noen erfaringer! [:)]

Snuppa mi fikk påvist det i går, hun har ekstremt hovent tannkjøtt som blør lett, og det er nesten bare halve tanna som synes pluss at tunga hennes er hvit, hoven og vablete..
Vi fikk medisiner mot det i går, men foreløpig ikke merket noe bedring. Det er dette som gjør at hun ikke spiser noe, fordi det var ekstremt smertefult sa legen.. [&o]

Noen spørsmål:
-Hvor gammel var barnet ditt da det fikk soppen?
-Hvor lang tid etter påbegynt behandling så du bedring?
-Hvordan få medisinen til å være i munnen så lenge som mulig til større barn?

Sønnen min fikk sopp når han var omtrent 6 mnd. Vi smurte inne i munnen/ lot han spise naturell yoghurt og drikke Farris. Merket stor bedring etter bare et par dager selv om vi ikke brukte medisin.

Fler? [:)]

Er du 100% sikker på at det er sopp å ikke herpes?
for Benjamin hadde kraftig sopp infeksjon i munnen for 1-2 mnd siden å medisinen hjalp
veldig fort, hevelsen var nede i løpet av natten og ett par dager senere var alt vekk..
måtte fortsette behandlingen en stund etterpå, men det gikk fort over..

Jeg har hatt herpes utbrudd i munnen, da hadde jeg ett hvitt belegg på tungen og små prikker..
var hoven i hele munnen, kunne ikke spise eller noe.. men da er det ingen medisin som hjelper..

ser du har vært hos legen, de sa jeg hadde sopp også.. men viste seg å være feil..

Uanett, god bedring !!![:)]

Uffa. Snuppa har hatt det en gang, men det var i forbindelse med 2 antibiotikakurer. Spiste og drakk minimalt i flere dager og tunga var ikke pen. Tror det tok noen dager før medisinen begynte å virke, men jeg husker ikke mye av det. Iallefall er det et godt tips å ikke gi sukker da dette nærer soppen.

Min minste har vært ekstremt plaget av sopp i munnen pga astmamedisinen sin...
Første gang var han bare 5 mnd, og det holdt omtrent på i ett fram til han var 1 år nå i oktober..
Han fikk Mykostatin, og vi ga han 1 ml over lengre tid, altså at han fikk litt og litt i munnen, slik at han ikke svelget alt på en gang..

ble bedre etter et par -tre dager

ORIGINAL: Heijdii

for Benjamin hadde kraftig sopp infeksjon i munnen for 1-2 mnd siden å medisinen hjalp
veldig fort, hevelsen var nede i løpet av natten og ett par dager senere var alt vekk..

Jeg har hatt herpes utbrudd i munnen, da hadde jeg ett hvitt belegg på tungen og små prikker..
var hoven i hele munnen, kunne ikke spise eller noe.. men da er det ingen medisin som hjelper..

ser du har vært hos legen, de sa jeg hadde sopp også.. men viste seg å være feil..

Hun har ingen prikker inni munnen da.. Men har 2 prikker på haka, legen sa det ikke hadde noen sammenheng... Hun har jo nesten bare tannstubber som synes, tannkjøttet er så hovent.. [&o] Legen sa det var ekstremt smertefult, så hun nekter jo å ta til seg noe næring stakkar..
Pluss at hun da har noen hvite vabler på tunga..
Men hva gjorde du med herpesen da? Måtte bare vente? Hvor lenge? Huff, nå spør jeg fælt..

Er ikke egen erfaring, men bestevenninna mi har en gutt som er like gammel som min, så vi har utveksla en del erfaringer [:)]

Han fikk trøske/sopp da han var rundt 2 mnd. gammel. De fikk resept på en medisin som de smurte på innsiden av kinna og på tungen 3 ganger daglig med en q-tips. Er viktig å fortsette med medisinen så lenge man får beskjed om selv om det virker som om trøsken er borte. Hun trodde han var blitt bra, og gav ikke det middelet en dag, og da kom det tilbake for fullt. Og da var det å starte på nytt igjen. Skulle smøre på det stoffet i 2 uker.

Er vel lurt å smøre det på etter at hun har spist, sånn at hun ikke skal ha noe mat/drikke i munnen på en liten stund [;)]

ORIGINAL: CecilieT

Er ikke egen erfaring, men bestevenninna mi har en gutt som er like gammel som min, så vi har utveksla en del erfaringer [:)]

Han fikk trøske/sopp da han var rundt 2 mnd. gammel. De fikk resept på en medisin som de smurte på innsiden av kinna og på tungen 3 ganger daglig med en q-tips. Er viktig å fortsette med medisinen så lenge man får beskjed om selv om det virker som om trøsken er borte. Hun trodde han var blitt bra, og gav ikke det middelet en dag, og da kom det tilbake for fullt. Og da var det å starte på nytt igjen. Skulle smøre på det stoffet i 2 uker.

Er vel lurt å smøre det på etter at hun har spist, sånn at hun ikke skal ha noe mat/drikke i munnen på en liten stund [;)]

Takk for tips.. Vi får jo ikke smurt det på, det må spyles inn og bør holdes i munnhulen så lenge som mulig. Det er også umulig når man har en 2 år gammel mark som ikke forstår hvorfor ting er som de er... [&o]
Ikke kan vi smøre det på heller, siden det er så smertefult for henne..

ORIGINAL: Labambie

Takk for tips.. Vi får jo ikke smurt det på, det må spyles inn og bør holdes i munnhulen så lenge som mulig. Det er også umulig når man har en 2 år gammel mark som ikke forstår hvorfor ting er som de er... [&o]

Huff, nei er ikke så enkelt å forklare det til en 2-åring kan jeg tenke meg [8|] Hva med å lage en liten "lek" ut av å skumme medisinen i munnen [8D] At du gjør det med vann mens hun får medisinen? Bare tenker høyt nå altså.. husker iallefall vi fikk det som råd av hs dersom barn ble matleie så skulle de få "leke" litt med maten og styre seg selv litt sånn at mat ikke ble en kjip greie..

Ta så mye som du skal ha i en sprøyte, og sprøyt litt og litt i munnen hennes.
Bruk gjerne 5-10 min på det, da virker det bedre enn om hun får alt på en gang og svelger det..
Det smaker jo ikke vondt, så burde i grunn gå bra..
Masse lykke til!!

-Hvor gammel var barnet ditt da det fikk soppen? 6 mnd første gang
-Hvor lang tid etter påbegynt behandling så du bedring? Et par dager
-Hvordan få medisinen til å være i munnen så lenge som mulig til større barn? Jeg rista ut kullsyra av Farris og ga det til han, da forsvant soppen...

Tar gjerne imot flere tips. [:)]

ORIGINAL: Heijdii

Hun har ingen prikker inni munnen da.. Men har 2 prikker på haka, legen sa det ikke hadde noen sammenheng... Hun har jo nesten bare tannstubber som synes, tannkjøttet er så hovent.. [&o] Legen sa det var ekstremt smertefult, så hun nekter jo å ta til seg noe næring stakkar..
Pluss at hun da har noen hvite vabler på tunga..
Men hva gjorde du med herpesen da? Måtte bare vente? Hvor lenge? Huff, nå spør jeg fælt..

Har du fått sett skikkelig i munnen om det kan være blemmer som gjør det hovent?
de trenger ikke å vise noe spess godt, men tannkjøttet er mykt osv..
men seff, finnes jo sikkert mange typer sopp..

Kunne bare bruke munnskyllevann, for det holdt hevelsen nede så var det bare å vente.. hehe
kunne ikke spise noe på 2 uker, klarte å drikke drikke på ca 37 grader, for da merket jeg ingenting..
men har de to jævligste ukene i mitt liv.... hehe!

Back
Topp