Barn med revmatiske plager?

Herewegoagain

Forumet er livet
Julikulene 2020
Har en jente på 11 som utredes på revmatisk avd på Riksen. Noen her som har barn med revmatiske plager?
Vi sliter til tider da hun har vondt og det er lite vi får gjort før vi finner ut hva årsaken er.

Prater gjerne med noen som har vært i samme situasjon

Jeg hadde selv barneleddgikt omkring den alderen. Vokste det av meg heldigvis. Var mye plaget med feber og dårlig allmenntilstand til og fra over tid. Kunne kaste opp, hakke tenner av feber og svette som en sil i neste øyeblikk. Utslett, flammete, spesielt på beina. Husker jeg var plaget av en merkelig vond/irriterende følelse i lysken/hofteleddsbøyeren. Hadde også sterke smerter i leggene ved «utrbudd» da jeg var ille i sykdommen. Fikk også regnbuehinnebetennelse på øyet. Jeg husker ikke dette som så traumatisk, men vet at mine foreldre/familie var nokså bekymret for meg, spesielt da det tok tid å få diagnose. Fikk veldig godt utbytte av tabletter da jeg ble diagnostisert, og kunne vel da ha det +/- som andre. Og etter noen år (2-3 kanskje?? Usikker) var alle symptomer borte, og behovet for medisin også. Lykke til :-)

Jeg hadde selv barneleddgikt omkring den alderen. Vokste det av meg heldigvis. Var mye plaget med feber og dårlig allmenntilstand til og fra over tid. Kunne kaste opp, hakke tenner av feber og svette som en sil i neste øyeblikk. Utslett, flammete, spesielt på beina. Husker jeg var plaget av en merkelig vond/irriterende følelse i lysken/hofteleddsbøyeren. Hadde også sterke smerter i leggene ved «utrbudd» da jeg var ille i sykdommen. Fikk også regnbuehinnebetennelse på øyet. Jeg husker ikke dette som så traumatisk, men vet at mine foreldre/familie var nokså bekymret for meg, spesielt da det tok tid å få diagnose. Fikk veldig godt utbytte av tabletter da jeg ble diagnostisert, og kunne vel da ha det +/- som andre. Og etter noen år (2-3 kanskje?? Usikker) var alle symptomer borte, og behovet for medisin også. Lykke til :)
Det er nok verst det med å stå uten diagnose...bare være i utredning. Men vi er i hvertfall kommet så langt.
Takk for svaret, håpet er smertene forsvinner

Jeg håper utredningen vil gi dere svar hurtig og at dere får god rådgivning.

Selv hadde jeg utbytte av varme mot smertene som de vekslet mellom å kalle voksesmerter/ barneleddgikt.....

Varme bad, varmesalve, oppvarmet seng før jeg la meg, ull innerst mot kroppen ++++

Jeg ble bedre i voksen alder, men får fortsatt problemer ved store temperatursvingninger og værskifte.

Jeg har derfor brukt anledningen til å være i varme strøk på vinterstid når jeg har hatt mulighet.

Jeg har jobbet i utlandet på norsk skole som lærer. Der hadde vi mange barn med ulike hud- , ledd- og revmatiske problemer/ sykdommer. Det verste tilfellet vi hadde var en jente som var så hardt rammet av revmatisme at hun ble holdt i gang med cellegift hjemme. Det var kjempehardt for kropp og andre organer og gjorde henne ikke 100% operativ tiltross for hard medisinering. Det var også begrenset hvor lang periode i gangen hun kunne gå på så sterk behandling.

Under utenlandsoppholdet fikk hun raskt bedring og kuttet ut all medisinering. Hun levde et aktivt og vanlig liv og var ikke styrt av sykdom og diagnose :)

Hun var ikke den eneste som kastet apparater og medisiner i varmen. Vi hadde mange barn som blomstret uten å ha sykdom til hindring. Deres sanne potensiale kom frem og det var herlig å se at noen timer på et fly til et annet klima resulterte i en hverdag uten medisiner og smerter for dem <3

Flere av disse hadde innvilgede helsereiser fordi at de var så syke i Norge, så avhengig av diagnose så kan det hende at dere kan benytte dere av et sånt tilbud også.

Skjønt de fleste som var der hadde ordnet dette i privat regi.

Sier ikke at dere må overvintre eller flytte til Syden altså, men det var mer for å fortelle at min egen erfaring og erfaring fra sidelinja har vært at varme er det som har lindret slike smerter best.

Jeg ønsker dere og datteren deres alt godt og sender dere masse omtanke <3

Jeg håper utredningen vil gi dere svar hurtig og at dere får god rådgivning.

Selv hadde jeg utbytte av varme mot smertene som de vekslet mellom å kalle voksesmerter/ barneleddgikt.....

Varme bad, varmesalve, oppvarmet seng før jeg la meg, ull innerst mot kroppen ++++

Jeg ble bedre i voksen alder, men får fortsatt problemer ved store temperatursvingninger og værskifte.

Jeg har derfor brukt anledningen til å være i varme strøk på vinterstid når jeg har hatt mulighet.

Jeg har jobbet i utlandet på norsk skole som lærer. Der hadde vi mange barn med ulike hud- , ledd- og revmatiske problemer/ sykdommer. Det verste tilfellet vi hadde var en jente som var så hardt rammet av revmatisme at hun ble holdt i gang med cellegift hjemme. Det var kjempehardt for kropp og andre organer og gjorde henne ikke 100% operativ tiltross for hard medisinering. Det var også begrenset hvor lang periode i gangen hun kunne gå på så sterk behandling.

Under utenlandsoppholdet fikk hun raskt bedring og kuttet ut all medisinering. Hun levde et aktivt og vanlig liv og var ikke styrt av sykdom og diagnose :)

Hun var ikke den eneste som kastet apparater og medisiner i varmen. Vi hadde mange barn som blomstret uten å ha sykdom til hindring. Deres sanne potensiale kom frem og det var herlig å se at noen timer på et fly til et annet klima resulterte i en hverdag uten medisiner og smerter for dem <3

Flere av disse hadde innvilgede helsereiser fordi at de var så syke i Norge, så avhengig av diagnose så kan det hende at dere kan benytte dere av et sånt tilbud også.

Skjønt de fleste som var der hadde ordnet dette i privat regi.

Sier ikke at dere må overvintre eller flytte til Syden altså, men det var mer for å fortelle at min egen erfaring og erfaring fra sidelinja har vært at varme er det som har lindret slike smerter best.

Jeg ønsker dere og datteren deres alt godt og sender dere masse omtanke <3
Takk for svar og råd om liv i varmere strøk :) hun har Psoriasis, så mulig dette er “psoriasis-smerte” også. Vi får se hvad vi gjør :)

Hvordan utarter dette seg?
Har ei på 11 som til tider har hovne knær og ofte veldig vonde hæler..
Hun er aktiv, alltid vært. Spiller mye fotball pg er med på turn på fritiden.

Hvordan utarter dette seg?
Har ei på 11 som til tider har hovne knær og ofte veldig vonde hæler..
Hun er aktiv, alltid vært. Spiller mye fotball pg er med på turn på fritiden.
Her har hun "vandrende" smerte, har hatt hovne varme hevelser i kne og albue, begynte med vondt i hælen 8 år. Hvis hun ofte har vondt og er hoven og øm så ville jeg kontaktet lege, dem tar bp først før dem eventuelt henviser videre.

Her har hun "vandrende" smerte, har hatt hovne varme hevelser i kne og albue, begynte med vondt i hælen 8 år. Hvis hun ofte har vondt og er hoven og øm så ville jeg kontaktet lege, dem tar bp først før dem eventuelt henviser videre.

Da skal jeg gjøre det. Hun har vært plaget med hælene en tid men aldri tenkt den rettningen..
Hun har ikke psoriasis men har atopisk eksem.. vet ikke om det kan ha noen sammenheng?

Back
Topp