Barn med på fødselen?

Jeg tror hun ville blitt veldig redd eller urolig av å se at jeg hadde smerter. og ikke hadde jeg klart å gi henne noe oppmerksomhet eller berolige henne om hun ble redd. For meg ville alle andre enn min samboer og helsepersonell vært for mye stress å ha med på fødsel.
 
Jeg var tilstede hjemme da min mor fødte lillebroren min da jeg var rundt 3 år gammel. Var sikkert også tilstede da den andre lillebroren ble født, men har ingen minne fra det siden jeg var 1 år da. Husker ikke min brors fødsel som traumatisk eller noe og min mor var ganske rolig. Vi var også i et annet rom da selve fødselen fant sted. Vi fikk se lillebror rett etterpå da. Husker fortsatt hvor rosa og rar babyen så ut, men det var ikke noe skremmende opplevelse i det hele tatt.
 
Last edited:
Jeg var tilstede hjemme da min mor fødte lillebroren min da jeg var rundt 3 år gammel. Var sikkert også tilstede da den andre lillebroren ble født, men har ingen minne fra det siden jeg var 1 år da. Husker ikke min brors fødsel som traumatisk eller noe og min mor var ganske rolig. Vi var også i et annet rom da selve fødselen fant sted. Vi fikk se lillebror rett etterpå da. Husker fortsatt hvor rosa og rar babyen så ut, men det var ikke noe skremmende opplevelse i det hele tatt.
Så fantastisk å høre fra et barns perspektiv da :D
 
Jeg hadde hjemmefødsel med nr 2. Da var nr 1 2,5 år så veldig liten. Hun sov igjennom fødselen og våkna til fullt hus og en liten baby. Jeg har relativt raske fødsler (nr 2 tok 1,5 t med rier) og jeg har stormrier så jeg snakker/hyler etc ingenting. Jeg har ikke energi til noe annet enn å puste. Nå med nr 3 har jeg lagd to kurver med "gaver" som barna (4,5 og 2 år) skal få enten hvis de våkner midt i fødselen eller evt rett etter. De er fylt med snacks, vannflasker (mannen har lovet å huske å fylle de straks fødselen begynner), litt duplo og en nattkjole til hver (har kjøpt likt til alle, inkl babyen ). Siden jeg har raske fødsler regner jeg med at det er nok til å underholde de i en 30-60 min mens jeg er i min egen smerteverden. Vi har også svigermor på speeddial hvis fødselen blir lengre enn forventet og vi trengee hjelp med barna.

Personlig tenker jeg at det bare er naturlig å ha med barna i en fødsel - det er jo en veldig naturlig ting, men hvis man ikke selv er komfortabel med det og tror man vil skremme barnet så er det så klart ikke en god idé. :angelic:
 
Jeg hadde hjemmefødsel med nr 2. Da var nr 1 2,5 år så veldig liten. Hun sov igjennom fødselen og våkna til fullt hus og en liten baby. Jeg har relativt raske fødsler (nr 2 tok 1,5 t med rier) og jeg har stormrier så jeg snakker/hyler etc ingenting. Jeg har ikke energi til noe annet enn å puste. Nå med nr 3 har jeg lagd to kurver med "gaver" som barna (4,5 og 2 år) skal få enten hvis de våkner midt i fødselen eller evt rett etter. De er fylt med snacks, vannflasker (mannen har lovet å huske å fylle de straks fødselen begynner), litt duplo og en nattkjole til hver (har kjøpt likt til alle, inkl babyen ). Siden jeg har raske fødsler regner jeg med at det er nok til å underholde de i en 30-60 min mens jeg er i min egen smerteverden. Vi har også svigermor på speeddial hvis fødselen blir lengre enn forventet og vi trengee hjelp med barna.

Personlig tenker jeg at det bare er naturlig å ha med barna i en fødsel - det er jo en veldig naturlig ting, men hvis man ikke selv er komfortabel med det og tror man vil skremme barnet så er det så klart ikke en god idé. :angelic:
Dette hørtes bare helt fantastisk ut, skulle sånn sett ønske jeg kunne født hjemme på denne måten :happy:
 
Ungene mine vil være 13,12 og 9 når attpåklatten eventuelt kommer, og forsåvidt sikkert store nok til å kunne blitt med. Men jeg tror det er best at de venter hjemme og får komme på besøk når guffen er vaska av både mor og barn. ;) Jeg er nok ikke av de mest bråkete fødende akkurat og ikke er de så lange heller stort sett, men jeg vet at det kan oppstå ufoutsette komplikasjoner fort og jeg vil ikke skremme ungene mine. Dessuten vil jeg slippe å bekymre meg for om de har det bra midt oppi fødselen, for gubben er ikle så veldig god på å se slikt. :wideyed:
Nei, de har det nok best hjemme med TV og internett tenker jeg:p
 
Litt inspirert av den andre tråden om selskap på fødestuen ;)

Noen andre som skal eller har hatt med egne barn på fødsel?

Hvis det ikke var for at han hadde syntes det var enormt kjedelig å vente så sykt lenge så hadde nok min eldste satt stor pris på å få være med på å ta imot sitt lillesøsken :p

Ja, hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg tatt med meg eldste. Da ville jeg hatt med meg hannes bestemor også, slik at de kunne dratt ut av rommet hvis det skulle bli for intenst.
Ville også forberedt han godt i forveien på alt som kan skje.
Nå skal jeg ta keisersnitt og eldste syntes det er blodig urettferdig at det ikke er lov med barn på operasjonsstuen:hilarious:
Venninnen min hadde med seg småsøsknene sine (de fikk ikke ordnet barnevakt og hun trengte moren sin der), og de tok ingen skade av det. De var heller stolt og fascinert !
Barn er mer robust enn man tror:D
 
Veldig glad for at jeg ikke har hatt med barna under fødsel. Nå sist kastet jeg opp og måtte ha hjelp av tre sty for å løfte meg over i senga, var så sliten at bena ikke klarte å holde meg oppe (de var helt gelé og kroppen bare ristet). Tror 3 og 2 åringen hadde blitt rimelig skremt av å se mamma sånn. Etter st jeg fikk epidural derimot kunne de vært der, sånn bortsett fra at jeg hadde hatt null energi til å snakke med eller forholde meg til de.
 
Hmmm nei. Dels fordi fødselstidspunkt trolig er usikkert (fødte 13 uker før) og dels fordi jeg ikke hadde klart fokusere på annet enn at hun skulle hatt det bra med alt som skjer rundt på et sykehus. Hadde det vært aktuelt å føde hjemme kunne hun vært tilstede.
 
Back
Topp