Barn med på fødselen?

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Litt inspirert av den andre tråden om selskap på fødestuen ;)

Noen andre som skal eller har hatt med egne barn på fødsel?

Hvis det ikke var for at han hadde syntes det var enormt kjedelig å vente så sykt lenge så hadde nok min eldste satt stor pris på å få være med på å ta imot sitt lillesøsken :p
 
Nei,jeg hadde en intens styrtfødsel sist, så ikke aktuelt at barn skal se meg ha så vondt,kaste opp og rope etter hjelp. Ungene hadde blitt vettskremt!
 
Nei,jeg hadde en intens styrtfødsel sist, så ikke aktuelt at barn skal se meg ha så vondt,kaste opp og rope etter hjelp. Ungene hadde blitt vettskremt!
Jeg har hatt det stikk motsatte av styrtfødsler, så hadde vel helle rkjedet dem ihjel enn at de ble vettskremt. Men ja, det kan skje mye underveis som barn bør slippe
 
Jeg har hatt det stikk motsatte av styrtfødsler, så hadde vel helle rkjedet dem ihjel enn at de ble vettskremt. Men ja, det kan skje mye underveis som barn bør slippe

Haha, enig. Jeg har ikke hatt raske fødsler. Meeen vræla de siste 8 timene av forrige fødsel, etter å ha holdt på i 12 timer før det, da var jeg møkklei. Under hver rie at noen måtte seeeeee ååååå komme å hente ut den ungen NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! :hilarious: så en sånn fødsel ville jeg ikke hatt med barnet mitt på.
Jeg tenker de burde være oppe i en 10-12 års alder, for man vet ikke hva som kan skje av komplikasjoner og hvordan det kan påvirke barnet.
 
Jeg har hatt det stikk motsatte av styrtfødsler, så hadde vel helle rkjedet dem ihjel enn at de ble vettskremt. Men ja, det kan skje mye underveis som barn bør slippe

De to første fødslene mine var langvarige og ikke så vonde, så min lillesøster var med en stund, ikke på sykehuset da.

Men siden man aldri kan vite, så tørr jeg ikke ha de med meg ihvertfall!
 
Tror barna våre hadde blitt redde for å høre meg skrike når riene begynner. Har hatt en passe lang og en styrt. Så nei, tror ikke det ass :p
 
Det er vanskelig å vite på forhånd hvordan barn vil reagere, men gjevnt over tror jeg mange barn vil bli redde når mor har sånne smerter. Det er også ulike faser i en fødsel, og jeg tror det er mye mer skremmende å se mor på slutten en begynnelsen. I starten er det også mer vanlig å være hjemme, og den delen tror jeg mange barn har sett uten å bli vesentlig skremt. Jeg hadde ikke ønsker å ha med egne barn på fødestuen.
 
Nei, jeg hadde skremt vettet av dem :oops: Under fødslene mine har jeg kommet til et visst punkt hvor jeg bare skriker og hyler for full hals.. Klarer ikke å snakke eller uttrykke hva jeg ønsker og vil når jeg plutselig havner i den bobla. Riene kommer i ett kjør uten pause. Håper søsteren min vil være med på neste fødsel, hun kommer nok til å vite hva jeg trenger akkurat der og da :rolleyes: Samboeren min er ikke til så stor hjelp på fødefronten.
 
Last edited:
Min er så liten så er ikke så veldig aktuelt, og jeg tror ikke jeg ville hatt med barn uansett (selv om sykehuset her virker å ha et opplegg dersom søsken må være med, stod noe i et skriv om at man måtte si fra i alle fall for da hadde de et eget opplegg eller noe). Vil fokusere på selve fødselen, pusten og ikke føle jeg trenger å ta hensyn til barnet.

Roping og skriking har jeg ikke drevet med noen av gangene, men blir gjerne mer stille og fokuserer mye på pust og å jobbe med kroppen og fokuserer fint lite på de rundt meg. Hatt ganske raske fødsler med rier som stort sett har gått i ett, så har måttet jobbe litt mentalt for å henge med. :)
 
Mine fødsler har gått sakte og rolig fremover, med mye smerter og harde rier. Jeg har ikke ropt, men har vært så smertepåvirket at jeg har kastet opp og grått. Min eldste hadde taklet den utfordringen fint, han er jo stor, han hadde vel heller kjedet seg med ventingen. Så ser for meg at hvis han fikk ha med iPad og fikk spille ubegrenset så hadde han vært storfornøyd og sikkert ikke fått med seg når babyen kom engang :hilarious: Men har igrunnen ikke spurt han om han kunne tenkt seg det.

Så ingen her som har hatt med barn da? Er jo langt fra uvanlig i andre kulturer eller før i tiden, så rart hvor utrolig store kulturforskjeller det er på slikt :)
 
Nå har ikke jeg født noe barn enda, så vet jo ikke hva jeg går til.
Men som allerede nevnt, I gamle dager og andre kulturer ser jo barna hva som skjer.
En venninne av meg var med da lillesøsteren ble født, hun var vel ca 6-7 år da.
Hun sa det var veldig spennende. Skal ikke undervurdere barna heller :)
 
Nå har ikke jeg født noe barn enda, så vet jo ikke hva jeg går til.
Men som allerede nevnt, I gamle dager og andre kulturer ser jo barna hva som skjer.
En venninne av meg var med da lillesøsteren ble født, hun var vel ca 6-7 år da.
Hun sa det var veldig spennende. Skal ikke undervurdere barna heller :)
Nei det er ikke alltid barn reagerer på samme ting vi voksne gjør, og kan hende de har mer kontakt med sine instinkter og tar det hele som en naturlig sak. Hvem vet :happy: De aller fleste fødsler foregår jo helt udramatisk, bare fordi man har smerter og skriker er det ikke sikkert at et barn opplever det som skummelt
 
Spørs vel hvordan den fødende håndterer fødsel og smerte. Jeg håndterer det ikke godt, så det hadde blott for voldsomt til at jeg hadde tatt med barn på det.
 
Tenker at hvorfor utsette barn for det eventuelle traume? Noen mødre høres jo ut som de er døden nør under fødsel, og det føles sikkert slik også. Det trenger ikke barn å se at mor går gjennom.
Men om det er snakk om en tenåring som har forståelse for at det er midlertidig osv, så stiller saken seg annerledes :)
 
Nei,jeg hadde en intens styrtfødsel sist, så ikke aktuelt at barn skal se meg ha så vondt,kaste opp og rope etter hjelp. Ungene hadde blitt vettskremt!

Så enig! Likt her og ville aldri utsatt mine barn for noe så traumatiserende.

Ja føding er naturlig og en spessiell opplevelse, men ser ikke helt grunnen til hvorfor små barn skal være vitne til noe sånt.
 
Min er så liten at han nok ikke hadde forstått så mye av det. Jeg har ikke noe prinsipielt imot å ha med et barn på fødsel, med da ville jeg hatt en egen person med til å følge opp barnet/barna og skjerme dem dersom det skulle bli behov for det.

Jeg kastet opp mye i forbindelse med første fødsel, og er ikke særlig frista av tanken på å ha en ettåring som står ved siden av og drar meg i håret mens jeg brekker meg :hilarious:

Jeg synes det kunne vært hyggelig å få besøk kort tid etter fødsel da. Tror det er stas for søsken å kunne si at de var «den første» som fikk se babyen :)
 
Jeg kunne ikke hatt med min 5 år gamle sønn. Min datter som vil være 8 når babyen kommer er noe annet. Hun er moden for alderen og er veldig interessert i alt som har med baby og fødsel å gjøre. Hun har faktisk sett en del episoder med fødeavdelingen sammen med meg og sier hun vil bli jordmor når hun blir stor.

Selve utpressingen og at babyen blir født tror jeg hun hadde tatt med den største ro og interesse. Men timene før hadde hun nok kjedet seg litt. I tillegg tror jeg kanskje JEG hadde latt meg distrahere/irritere av henne. Når jeg har vondt vil jeg bare ha ro, og hun har en tendens til å stille uhorvelig mange spørsmål..:laughing002

Blir nok bare mannen og meg ja..
 
Hadde jeg vist og hatt garanti for att alt går bra kunne eldste mi fått være med. Hun er 11 år. Men siden man har hverken garanti eller kontroll så nei. Hun har veldig lyst men forstår også att det hadde vært bedre om hun var eldre.
 
Back
Topp