Barn med nedsatt hørsel

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Hei :)

Barnet mitt er 2,5 år og sliter med språk. Vi har samarbeidet godt med barnehagen siden jeg utrykte bekymring for språket allerede før han fylte 2 år, og vært på ekstra kontroll på helsestasjonen. Har nå hatt en samtale med pedagogisk leder på avdelingen, og han ønsket at vi skulle få en utvidet hørselstest på gutten vår nå siden de føler gutten min blir veldig frustrert av å ikke få frem ordene. Har allerede ringt legen og fått time til klokketest, men skal også ringe direkte til hørselssentralen imorgen i åpningstidene der og be om time der. Jeg selv er medfødt nedsatt hørsel som er arvelig og går i flere generasjoner bakover, så vi har vært forberedt på at dette kan skje. Likevel er jeg bekymra for hvordan det skal oppdages, og om det er nedsatt hørsel hvordan er tiden etter? Føler meg litt nedfor som ikke har tenkt på hørselen selv nå, da jeg vet om at det kan forekomme. :(
 
Synes ikke du skal klandre deg selv! Det kunne vært 1000 andre grunner til at barnet kunne slitet med språk, dessuten er ikke språket så klart når barnet er så lite så man er pent nødt til å "avvente" noe før man foreslår en eventuell utredning. Jeg har barn i slekta som har startet å snakke helt rent språk, utrolig nok allerede i 2 års alder med en fasinerende språkforståense, men så har jeg de også som var 4 år og lå på et nivå som omtrent tilsvarte ingen språk, uten at de hadde noe kjent problem. Etterhvert vokste barna av seg forskjellen og lå i gjennomsnitt med andre barn.

Jeg synes det er bra at du tar tak i det allerede nå og får startet utredning. Slike ting tar litt tid.
 
Har dere fått sjekket ut om han har væske i mellomøret og trenger dren? Nedsatt hørsel og forsinket språkutvikling kan være et tegn på det.
 
Korleis går det her? Har dokker fått sjekka noko ut? :)
 
Back
Topp