Barn med mat allergi

Tanntrollet09

Forumet er livet
Hvordan gjør dere det med middager osv?

Jenta vår har egg allergi, og jeg synes det er veldig vanskelig med middager osv, for det er så mye som inneholder egg, egg proteiner, spor av egg, e-stoffer som har med egg og gjøre, hun tåler nesten ikke at vi lager ting med mat ved siden av maten hennes osv. Så det ender opp med at vi har middag etter hun har lagt seg og hun får middagsglass, med mindre at vi har ting jeg er 100% sikker på. Så hvordan gjør dere andre det?

^^

Jeg lager mer mat fra bunnen av og hadde styrt unna mat med egg, etterhvert vil dere jo komme i en god rutine og få et "normalt" forhold til dette. Noen dager kan man jo ty til mat etter hun har lagt seg også, men tenker at det for jentas skyld også er heldig med familiemiddag hvor hun får smake annet enn middagsglass?

Snuppa vår fikk masse middagsglass hun også (og får noen ganger fortsatt) så har ingen betenkninger mot de, og finner de utrolig praktiske men å få laget mat uten egg går da greit det og?

Nå holder allergien på å gå over her, så nå kan vi lage det meste igjen. Tidligere var han veldig allergisk mot melk, og da laget vi bare melkefrie middager. For meg er det viktig at hele familien spiser middag sammen så langt det er mulig.

Egg bruker jeg veldig sjelden i middagen, så det skal nok være mulig å lage ganske mye uten. Hva med å låne noen kokebøker på biblioteket og bli litt inspirert? Det finnes egne kokebøker for forskjellige allergier. Ellers finnes det fullt av oppskrifter på internett. Det trenger absolutt ikke være spesielt avansert å lage middagen selv fra bunnen av, se etter oppskrifter som er merket "raskt" eller "lettvint". Jeg har en hel kokebok som heter "100 middager på mindre enn 30 minutter", det er like raskt som en torogryte.[:D] Lager dere maten selv kan dere bruke forskjellige erstatnigsprodukter når oppskriften inneholder det noen er allergiske for.

her har snuppa eggallergi. fikk påvist det da hun var 1 1/2 år. Nå er hun snart 2. Jeg syns det går veldig bra i forhold til middagene. Vi lager sjelden middag med egg.
Det jeg vet i butikken er egg i- fiskegrateng (men den lager jeg selv fra bunnen av og uten egg)
det er også egg i noen sorter pasta. I dag skal vi lage lasagne. Lasagneplatene til knorr er uten egg. makaroni også og spagetti fra soops. Ellers lager vi masse fiskeretter, taco, spagettig i kjøttsaus, kjøttkaker, fiskeburger, kjøttboller, biff++ da har vi berneasausen som er i disse posen siden de er uten egg, fløtepoteter og mye annet godt. Hva slags middager bruker dere å ha som det er egg i?

Når vi har pannekaker og suppe lager jeg pannekaker uten egg, men syns ikke de blir like gode. Vi møter utfordringer når det gjelder kaker og ofte når det er bursdager i barnehagen har de fleste med bakst med egg, og da har jeg en liten eventyrmelkesjokolade til snuppa som hun får. Men jeg serverte i bursdagen min fruktspyd og det var så populært, man kan også smelte sjokolade og bruke som dipp til.

Har akkurat vært ei uke på Kreta og Besteforeldrene kjøpte x antall kjekspakker og så å si alt var med egg. Men her hjemme er det flere typer kjeks uten egg:)

Håper du har fått noen gode tips her og tar gjerne imot tips fra andre:)

Back
Topp