Barn med hard mage? *oppdatert*

mortilto

Forelsket i forumet
Jeg har en jente på 5 år. Hun har vert plaget med hard mage i over et år. Det kan gå over 2 uker mellom hver gang hun bæsjer. Når hun da får det ut, er det steinhardt. Hun sitter ofte å rister og gråter når hun er på do.
Vi har gitt henne Movicol etter samtale med lege. Dette middelet er sterkt og skal ikke brukes i over 2 uker. Hun hadde lite virkning av dette.
Ga henne da et miniklyx så hun fikk tømt seg. Gikk over på å gi henne lactulose. Hun får 10 ml hver dag. Nå har hun fått dette i over en mnd. Men vi merker ingen bedring..

Har bestillt time hos lege, men de hadde ikke ledig time før om en mnd.

Hun er ellers en frisk og rask 5 åring. Hun spiser godt og variert. Veldig glad i frukt og grønt.
Er det noen som har tips og råd til meg? Føler meg ganske desperat nå. Forferdelig å se at ungen min får så vondt.

Oppdatering:

Tenkte jeg skulle oppdatere litt:)

Nå har vi vert hos barnelegen. Han sa det var veldig vanlig at det kom inn barn med hard mage. Vi gikk gjennom hva hun spiser og drikker iløpet av en vanlig dag. Vi kom vel frem til at hun må prøve å få i seg mer veske. Så dette skal vi jobbe med nå.

Vi gir nå fast mellom 25-30 ml lactulose hver dag. Nå har hun avføring ca hver 3 dag, men det er fortsatt ganske hardt. Så legen mente vi skulle fortsette å gi ca samme dosen, eventuelt gi en del lactulose og en del movicol.

Hun får en del utslett rundt munnen når hun spiser forskjellige matvarer. I det siste har hun reagert en del på melkeprodukter. Så vi tok opp om det kunne ha en sammenheng.
Hun tok en hel del blodprøver, så nå sjekket de henne for en del alergier (cøliaki,melk og generelt..). Så sekket de jern og stoffskifte. Var noe til, men det husker jeg ikke..

De tappet 4 glass med blod. Jenta mi var kjempe flink og satt stille og laget ikke en lyd. Når vi skulle til å gå sier hun at hun er kvalm. Hun var helt blek stakkar.. Så da måtte hun legge seg ned på en benk og hvile en stund... Men kom seg heldigvis fort. (Hun er nok litt slik som meg, har besvimt en del ganger i mitt liv for å si det slik;))

Så nå skal vi bare vente på svar på blodprøvene. Så skal vi inn til barnelegen igjen om 6-8 uker. Håper virkelig at alle prøvene er fine:)

pøv malt ekstrakt! Fåes kjøpt i butikken. Du kan blande det ut i varm melk. Eller så kan du kanskje prøve sviskegrøt, blåbær og rosiner. Det pleier å få fart på systemet.
ellers så støtter jeg også innlegget over her. idoform.
d får også kjøpt melkesyre bakterier på helsekosten som skal være veldig fint for magen:)
Lykke til:)

Er hun flink til å drikke vann? Fibrer med for lite vann kan føre til hard mage. Svisker, modne pærer o dyl har det noen effekt på magen?

Hr e venninne med samme problem på sin sønn på 2,5 år. han har hatt et avføringmiddel i et år nå. går fort en uke mellom og han var jo helt rabiat, merka d utrolig godt på han når d nerma seg at han måtte på do stakar! Ho har nettopp vært hos manuell terapeut med han, d går fortsatt dager mellom, men han ordner d greit når han er på do. Han hadde låsninger, d kan føre til at ting ikke strømmer som d skal gjennom kroppen og går ofte utover mage/tarmsystem. Så d kan jo kanskje være verdt et forsøk, skjønner godt d er vondt å se henne sånn. Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor da, men greit om man finner en som kan dette med barn da!Her er d gratis å gå til manuell terapeut med barna for sånt nå! Legger ved en link som du kan ta en titt på http://www.ryggraden.no/smaabarn.htm

Tusen takk for mange gode svar.

Er noen ting her vi ikke har prøvd, så det skal testes ut.

Siden jeg spurte om time hos fastlege, hadde han ikke ledige timer før i september. Kunne kanskje fått time før på legevakten. Men det er jo ikke at akutt problem. Hun er i fin form de fleste dager. Men i dag har hun bæsjet, og da blir jeg helt satt ut over hvor vondt det er for henne.

Da jeg snakket med legen sist, mente han at dette var noe som ville ordne seg fint når hun bare fikk medisin. Men nå vil jeg at hun får en skikkelig sjekk.

Huffamei, får vondt av ho bara av å lese d du skriver her jeg!Greit å få sjekke opp skikkelig.

Masse lykke til, håper dere får en endring på d snart som gjør d lettere for ho.

Det jeg fikk beskjed om da minsten var plaget med hard mage var
Lactulose
Druer MED STEIN!
Mais
rosiner
sviskesaft
godt modne pærer
og drikke mye vann!! (Eller svak saft ,for å få i nok veske/vann). 
Problemet er ofte at forstoppelsen ligger så høyt oppe i tarmsystemet at det tar tid for kroppen å bli kvitt den proppen som sitter der. Når ungen endelig kommer seg på do,så er det fortsatt masse igjen lenger inn i tarmene.
Vi fikk også "resept" og bruksanvisning på renset parafin ,men det er noe du ikke bør bruke uten å konferere med lege!!!
Veldig merkelig at dere ikke fikk time før! Vi får alltid time innen to dager når det er minsten som trenger hjelp (akutt selvfølgelig samme dag)

Være forsiktig med melk og søte melkeprodukter
bananer
hvitt brød

Minsten var plaget med magen i over to år ,men så lenge vi fulgte "dietten" så gikk det bra. Nå er det 1,5 år siden han ble kvitt problemet (han er nesten 5,5 år nå)

for det første, movicol kan brukes myyye lenger enn 2 uker, så lenge det er i samarbeid med lege...
og, lactosedosen kan godt økes til to ganger 3o ml, men ta det gradvis!

sansynligvis lider deres datter av kronisk forstoppelse, og da er tarmene hennes utvidet og virker dårlig, slik at hun må gå på medisiner over en lengre periode slik at tarmen har mulighet til å trekke seg sammen igjen...
kjenner jeg blir sint på legen deres som ikke tar det mer alvorlig!!
slet selv med dette da eldste var lita, og resultatet er at hun har gått på medisiner i 4 år nå og ikke kan slutte på en stund...

få deg en time før hos legen, og krev hennvisning til barnelege på sykehus!
dette skal ikke tulles med...

og øk lactolosedosen, pluss gi henne to ganger om dagen, frem til da!!

Hvor mye veier henne? For sønnen min har også problemer med magen. Og legen min ringte opp til barneavd på Lillehammer sykehus og snakka med sjefslegen der. Og da sa han at dosene som står på lactuloseflaska er alt får småe. Man skal ha 1-3 ml per 1 kg. Så her får sønnen min 15 ml om kvelden og 15 ml på morgenen. Også MÅ man gi drikke samtidig får ellers så bare klumper lactulosen seg og gjør det bare vondt værre. Også helst før man skal spise frokosten og kveldsmaten. Håper dette hjelper;)

Sommerfugl79 skrev:
pøv malt ekstrakt! Fåes kjøpt i butikken. Du kan blande det ut i varm melk. Eller så kan du kanskje prøve sviskegrøt, blåbær og rosiner. Det pleier å få fart på systemet.
ellers så støtter jeg også innlegget over her. idoform.
d får også kjøpt melkesyre bakterier på helsekosten som skal være veldig fint for magen:)
Lykke til:)

IKKJE rosiner!!! det er det verste(samt banan) sa legen. har hatt trøblete mage på begge ungene mine.. Rosiner er tørket frukt som suger til seg væsken i tarmen og da blir det enda tørrere der-enda vansligere å få ut.

Malt, svisker, biola og MASSE vann, så det ikke blir for tørt i systemet.

lykke til!

Tusen takk for alle svar:)

Da har vi vert hos legen. Han sendte henvisning til barnelege på sykehuset. Har fått brev om at hun skal ha hjelp innen 30.11. Så ventetiden kan fortsatt være lang...

Er det noen som har erfaring med den kontrollen på sykehuset? Hva gjør de? Blodprøver, røntgen? Litt greit å få forberede henne litt:)

stakar. har ikke så mye å komme me i grunn anna enn kan det være noe mat som ho ikke "tåler". at ho blir hard i magen? jenta mi kan ikke spise for mye hveteprodukt. da får ho knall hard mage å strever virklig med å gå på do. så veldig gla for at de no sælger boller å alt mulig anna med grovere mel no.

Tusen takk for svar chriz:)

Har tenkt på at det kan være mat hun ikke tåler, men har tenkt at det kan være uheldig å ta bort et produkt nå når hun går på avførende midler. Da aner jeg jo ikke om det er medisinen eller maten som gjør henne bedre.Håper på at de tar litt tester for dette på sykehuset?

Flere med erfaring?

Prøvd å kutte ut ren kumelk i glass?

Datteren min var sånn og, men etter jeg kuttet ut å gi hun melk så ble hun helt fin.. Hun er 3 år.. Hadde forstoppelse i 20 mnd.. Nå har det det gått snart halvannet år uten forstoppelse.. kan gå 2 dager mellom, men det er jo ikke SÅ gale.. 

Stakkars jenta di :(
Og så lenge hun har slitt med hard mage.

Ser du har fått flere forslag over her:)

Datteren min slet litt med det da hun var baby og jeg ga henne malteekstrakt i melka. Det hjalp. Pluss at jeg smørte litt såpe i endetarmsåpningen. Tror dette egentlig er et kjerringråd, men det hjalp her:) Men nå har jo ikke hun slitt på langt nær som din jente har.

Håper virkelig hun blir bedre snart.

Tusen takk for svar:)

Hun drikker kun ett glass melk om dagen og det er i barnehagen.

Etter at vi økte dosen med lactulose har hun blitt litt bedre. Hun går på do oftere, men er fortsatt veldig hardt det første som kommer. Håper virkelig at hun blir bedre snart..

Fiberrik mat er bra for fordøyelsen;) Håper hun blir bedre:)

Har du prøvd linfrø? Legg dem i bløt i kokende vann over natten, og bland det i fruktmos. Linfrøene blir litt slimete og smører tarmen godt - jeg synes det fungerer bedre enn svisker. :)

Jeg ser at noen anbefaler blåbær, IKKE prøv det! Blåbær og banan virker stoppende på magen!

Håper dere finner en løsning på problemet, stakkars stakkars jenta di!

Back
Topp