Barn med god apetitt og kort tid mellom middag og kveldsmat

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av misty, 29 Jun 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. misty Glad i forumet August 2018

    Jeg har et barn på 6 år, og jeg er litt usikker på hvordan det er lurt å gjøre med kveldsmat når vi spiser forholdsvis sen middag. Han har alltid vært glad i mat, særlig brødmat, ikke like ivrig på middag, men han har aldri vært spesielt småspist. Han har kraftig kroppsbygning, men det siste året har han nok lagt på seg litt. Jeg tror ikke han er overvektig, men vi ser at vi nå bør passe på så han ikke blir det, da vi ser at han er glad i mat og kan spise mer enn nødvendig.

    Vanligvis spiser vi middag mellom kl. 17 og 17.30 en gang, og han pleier å få kveldsmat kl. 18.45. Kveldsmaten er vanligvis to brødskiver med kjøttpålegg eller ost. Jeg ser at det nok ikke er nødvendig med en sånn kveldsmat såpass kort tid etter middag. Men sønnen min vil alltid ha kveldsmat, sikkert mest fordi det er blitt en rutine, men også fordi det smaker godt.

    Hva vil du/dere råde meg til å gjøre i forhold til dette? Bør vi kutte kveldsmaten helt (han legger seg alltid innen kl. 19.30)? Eller er det greit å redusere til f.eks. en brødskive, eller å gi bare frukt f.eks.?

    Vi har forøvrig et kosthold som er ganske i tråd med offisielle kostholdsråd, så vi spiser ganske sunt. Han spiser sjeldent søtsaker, men i helgene blir det ofte litt usunne middager, og kanskje boller, vafler e.l. i stedet for lunsj en av dagene.
     
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Misty,

    Det er viktig å opprettholde gode rutiner for måltidene både for voksne og barn. Kveldsmat er en fin måte å avslutte dagen og roe ned på.

    Dersom du er bekymret for at sønnen din går for mye opp i vekt i forhold til alder og høyde, burde du oppsøke fastlege eller helsesøster på skolen. Da kan man se på vekstkurven hans og se om han er normaltvektig i forhold til hans vekstkurve.

    Dersom det er hensiktsmessig å redusere matinntaket litt kan man eventuelt redusere middagsporsjonene eller kveldsmaten, og redusere til for eksempel 1 brødskive istedet for 2. Magre meieriprodukter, slik som for eksempel yoghurt, med for eksempel litt frukt eller müsli er også et fint alternativ til kveldsmat og inneholder mange gode næringsstoffer.

    Les mer om kosthold til barn her

    Det høres ut som dere har et sunt og godt kosthold.

    Lykke til!
     

Del denne siden