ORIGINAL: dite
er det noen som vet om besteforeldrene kan KREVE å overta far sin samværsrett mens han soner i fengsel?? jeg føler at jeg blir presset til å skrive under på en avtale jeg ikke har lyst til å skrive under på,og jeg lurer på om de kan presse meg til det?? noen som kan være så snill å hjelpe meg??
Det kommer ann på, besteforeldre går jeg ut i fra at du mener dine svigerforeldre, altså hans foreldre?
I såfall hva mener han selv (faren til barnet), har han farsrett har han noen (men begrensede) rettigheter til å formidle sin farsrett til f.eks sine foreldre hvis det ligger saklig grunnlag for det, men da må den/de andre (du) som har foreldrerett samtykke.
Uten ditt bindende samtykke er besteforeldre like nært beslektet rent juridisk som om du/han plutselig skulle gitt bort foreldreretten til f.eks et helt annet par / ukjente, og da må det igjen gå som adopsjon og da må dere samtykke begge to. (med mindre han eller rettsvesenet finner saklig grunnlag for å frata deg foreldreretten pga. vern om barnet/barnevern av andre årsaker fra din side, noe jeg regner med ikke er tilfelle her.)
Kort sagt:
Ingen andre enn de / den som har foreldreretten kan påkreve seg samvær/samværsrett med barnet, ikke engang skolesystemet (man har f.eks rett til å gi barn privatopplæring hjemme hvis man absolutt på liv og død vil det).
Hvis du ikke misbruker/er blitt anklaget for misbruk av barnet, er i stand til å forsørge barnet med eller uten trygd, så kan ingen, heller ikke faren, overskrive samværsrett til besteforeldre uten ditt samtykke.