Barn med falsk krupp...

*Chill*

Forumet er livet
Guttungen på 4 her er så plaget med falsk krupp! Våkner en stund etter leggetid og piper etter luft...får nesten ikke puste, og da får han jo helt panikk. Hyler og skriker...og gjør det hele egentlig bare verre..[:(]
Jeg har prøvd med kaldt vann og kald luft..men synes ikke det funker noe særlig..Noen som har noen gode råd å komme med?

Han har atopisk xem og reagerer på div.ting...kan det ha sammenheng med det? tenker kansje astma eller slikt?

jeg ville undersøkt han mer. kanskje han har astma.
Elstegutt hadde perioder med falsk krupp. men han hjalp det med å ta med ut i kulda. eller få dampen fra glovarmt vann.

N har og vært en del plaget av det. Vi kjøpte luftfukter som står på rommet hans og det har hjulpet en del. Har i tillegg efedrin stående i kjøleskapet i tilfelle anfall. Sjelden han har anfall nå[:)][:)][:)]

Vi e rogså fryktelig plaget med dette. Gutten min er 9 mnd, og har allerede hatt 5 runder med falsk krupp siden september. Da varer det gjerne over flere dager. Det kommer HVER gang han er litteranne forkjøla. Jeg lufter konsekvent ut soverommet haqns, mens jeg tar kveldsstellet. Og så har han ullpysjamas fra nøstebarn, med fot. Da kan han ha det kjølig på soverommet uten å fryse. Dette hjelper litt på. Får han skikkelig "anfall" tar jeg han med på verandaen. Da forsvinner det, men kommer tilbake med en gang jeg legger han ned. Det hjelper også noe å bygge opp hodeenden av sengen. Jeg bruker (sparsomt, og bare når han er skikkelig tett) nesesprayen Rhinox. Han har også fått medisin som gies i en engangsdose: Prednisolon. Og den virker kjempe bra! Efedrin har vi også prøvd, og det tar jo slimet. Men mange blir hyperaktiv av den. Det samme gjelder også nesesprayen som jeg nevnte over. Så det kan være lurt å ikke gi det rett før legging. Sønnen min blir ikke hyperaktiv av det, så her er det jo ikke noe problem. men greit å teste det ut utenom sovetid...

Men, falsk krupp forveksles veldig ofte med Astma, så det kan være lurt å undersøke. I og med at de klassiske rådene, som frisk luft etc, ikke virker. Er forferdelig ekkelt dette der. Men heldigvis så er det nokså ufarlig. Han sover likevel ALLTID med babycall på, slik at jeg hører han om det skulle komme...

Lykke til! Håper dere finner ut av det. Vil på det sterkeste anbefale deg å få tak i medisinen for det i alle fall.

reis på legevakt å få betapred til han... funket god for oss 2 ganger...

Vår gutt har falsk krupp i skrivende stund.
Og vi er på sykehuset. Han får adrenalin og betapred. Ellers sa de at det
skulle være kaldt på rommet og at vi skulle heve opp den ene sengeenden.

du kan kjøre til akutten med han om du syns d er ille .  d måte vi med vår gutt men han var jo endel mindre da  han var innlat i en uke  å fikk maske med salt vanns damp...kanskje du kan lage d hjemme ?

ORIGINAL: MorTilSanderOgVetle

jeg ville undersøkt han mer. kanskje han har astma.
Elstegutt hadde perioder med falsk krupp. men han hjalp det med å ta med ut i kulda. eller få dampen fra glovarmt vann.

sign

Dersom han har allergi og eksem, så er han mer disponert for astma. Min gutt har også eksem, allergi og får falsk krupp med engang han tenker på å bli forkjølet.. Har snakka med en lege på jobb som mener at det er stor sjangse for at han har astma.. Vi har bestilt time til fastlege nå for å evt begynne utredning [:)] 

Jeg synes du skal ta kontakt med lege/legevakt når han får anfallene du beskriver, så kan han få mikstur (evt inhalasjon og kortisontabletter) som hjelper der og da, og som du kan ha hjemme til neste gang [:)] Ikke noe særlig å høre på når de sliter slik med å puste [:)]
Og bestill en time hos fastlegen din så dere finner ut om det er astma han sliter med [:)]

tusen takk for svar og gode råd! :) Tenker jeg tar kontakt med legen hans bare for å sjekke. Enn så lenge skal jeg prøve med damp, det hørtes lurt ut! Når jeg tenker meg om så har det faktisk blitt verre etter at varmepumpa rett uten for rommet hans ble montert...mmm...mulig en luftfukter hadde vert greit?

hos oss var falske kruppen astma og refluks. betapred og astma medisiner funket ikke.
Han måtte oppereres

Back
Topp