Vi e rogså fryktelig plaget med dette. Gutten min er 9 mnd, og har allerede hatt 5 runder med falsk krupp siden september. Da varer det gjerne over flere dager. Det kommer HVER gang han er litteranne forkjøla. Jeg lufter konsekvent ut soverommet haqns, mens jeg tar kveldsstellet. Og så har han ullpysjamas fra nøstebarn, med fot. Da kan han ha det kjølig på soverommet uten å fryse. Dette hjelper litt på. Får han skikkelig "anfall" tar jeg han med på verandaen. Da forsvinner det, men kommer tilbake med en gang jeg legger han ned. Det hjelper også noe å bygge opp hodeenden av sengen. Jeg bruker (sparsomt, og bare når han er skikkelig tett) nesesprayen Rhinox. Han har også fått medisin som gies i en engangsdose: Prednisolon. Og den virker kjempe bra! Efedrin har vi også prøvd, og det tar jo slimet. Men mange blir hyperaktiv av den. Det samme gjelder også nesesprayen som jeg nevnte over. Så det kan være lurt å ikke gi det rett før legging. Sønnen min blir ikke hyperaktiv av det, så her er det jo ikke noe problem. men greit å teste det ut utenom sovetid...
Men, falsk krupp forveksles veldig ofte med Astma, så det kan være lurt å undersøke. I og med at de klassiske rådene, som frisk luft etc, ikke virker. Er forferdelig ekkelt dette der. Men heldigvis så er det nokså ufarlig. Han sover likevel ALLTID med babycall på, slik at jeg hører han om det skulle komme...
Lykke til! Håper dere finner ut av det. Vil på det sterkeste anbefale deg å få tak i medisinen for det i alle fall.