Her er jeg uenig med deg, men forstår tankegangen utifra lysbildet du la ut. Det er som jeg skrev gode muligheter for å oppdage det før skolealder. Noen forskere sier man kan se det fra spedbarnsalder og at foreldrene alt på fødestua bør få nonordlister for å lese da det er så stor sammenheng mellom foreldrenes ferdigheter og barnas. Dette er jo litt flåsete sagt, men det sier noe om arveligheten. For å utvikle ortografisk lesing (ordbildelesing, man ser at det står til, men slipper og lydere det) som det står på lysbildet du la ved, må man først ha gode ferdigheter i den fonologiske lesingen. For barn med fonologiske vansker er det vanskeligere å bli en god fonologisk leser. Barn med fonologiske vansker hører ikke hvordan lydene i språket skal brukes. Dette kan sees allerde når ungene begynner å snakke. Folologiske vansker kan tilsi at barnet med stor sannsynlighet har dysleksi.
I tillegg har barn med dysleksi vanskeligheter med å få tilgang til sitt ortografiske leksikon, ordminne. Det bruker lengre tid enn barn uten dysleksi. Det kan testes tidlig.
Siden det er 80% korrekthet ved testing ved 5 årsalder så er det 20% sjanse for at en slik test vil gi feil resultat, så man vet mer når de har startet på skolen og bokstavinnlæringen setter igang. Med hurtig bokstavinnlæring ser man raskt hvem som er i faresonen, men det er selvsagt noen som ikke utmerker seg som dyslektikere før de starter i 3.-4. eller senere.
Så bra de er gode på språk i barnehagen og at logoped er inne. Lykke til med skolestarten. Har selv et barn som jeg mistenker har dysleksi. Han fikk diagnosen fonologiske vansker som 4-åring. Var bekymret for han før skolestart, men mye løsnet med god logopedjobbing det siste halvåret i barnehagen. Han er i dag en aldersadekvat god leser, men sliter med å skrive (2.trinn). Hilsen pedagog