Barn med dysleksi..

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Noen som har det?

Jeg har det, men den gang jeg var liten var det lite hjelp å få.
I barnehagen til frøkna har de begynt å leke med bokstaver for førskolebarna, og hun har problemer.
Barnehagen misstenker dysleksi, og siden det er arvelig er det heller ikke utenkelig.

Hvordan skal jeg ta det med skolen, hvilken oppfølging har hun krav på, hva kan vi gjøre for å hjelpe henne mest mulig +++++ ?

Noen med gode råd?

8 åringen min holder på å utredes. Han har nok dysleksi.
For å si det enkelt. Grip fatt under så tidlig som mulig. Allerede i 1 klassen skjønte vi at noe var galt. Han går nå i 3 klasse, og er enda ikke ferdig utreda.

Ting tar tid[emoji36]

8 åringen min holder på å utredes. Han har nok dysleksi.
For å si det enkelt. Grip fatt under så tidlig som mulig. Allerede i 1 klassen skjønte vi at noe var galt. Han går nå i 3 klasse, og er enda ikke ferdig utreda.

Ting tar tid[emoji36]
Har besøksdag på skolen neste uke, tenkte å snakke med dem allerede da

Har besøksdag på skolen neste uke, tenkte å snakke med dem allerede da

Kjempe lurt. Godt mulig at vår skole er treg. Men føler alt tar fryktelig lang tid. Og bare det at jeg ikke får beskjed om hva vi har krav på, gjør hele prosessen så slitsomt.

Nå har vi riktignok klart å kjempe oss til 4 timer i uken med spesial pedagog. Og der lærer han mye[emoji1360]

Kjempe lurt. Godt mulig at vår skole er treg. Men føler alt tar fryktelig lang tid. Og bare det at jeg ikke får beskjed om hva vi har krav på, gjør hele prosessen så slitsomt.

Nå har vi riktignok klart å kjempe oss til 4 timer i uken med spesial pedagog. Og der lærer han mye[emoji1360]
4 timer er bedre enn ingenting.
Etter hva jeg har hørt skal de visstnok være flinke her i kommunen til å hente inn hjelp dersom det trengs.
Bare håper ikke det kommer til å syntes vi er sytete, barnehagen kommer også å melde til skolen de problemene hun har med språket og den oppfølgingen hun får og er anbefalt å fortsette med..

Dysleksi utløser ingen ekstra personale har jrg skjlnt
Kan sende den en link hvir det står hva andre har gjott

Dysleksifiagnose blir ikke satt før i 4/5- klasse. Det kan skje mye med utviklingen i lesing og skriving med riktig tilnærming, så det er slett ikke sikkert at barnet ditt har dysleksi selv om du mener hun strever nå.

Dysleksifiagnose blir ikke satt før i 4/5- klasse. Det kan skje mye med utviklingen i lesing og skriving med riktig tilnærming, så det er slett ikke sikkert at barnet ditt har dysleksi selv om du mener hun strever nå.
Barnehagen driver med skoletrening i førskolen, og det er de som mener det.
Hun går til logoped i forbindelse med språkproblemer som også sier seg enig samt at jeg kjenner igjen tegnene, så det er litt mer enn bare hva jeg mener.
Syns 4./5. klasse høres fryktelig sent ut.

Håper selvfølgelig at hun ikke har det, men dersom hun har det ønsker jeg at hun får hjelp tidlig

Vi får logopedhjelp til vår sønn. Han har ikke dysleksi, men språkvansker.
Han har hatt logoped siden han var 3 år, og det fortsatte etter han begynte på skolen i fjor høst.
Nå har han begynt å lese mer selv og språket har blitt mye bedre bare på kort tid.
Be barnehagen om å kontakte en logoped og få igang møllen nå.
De hjelper barn som også har dysleksi.

Vi får logopedhjelp til vår sønn. Han har ikke dysleksi, men språkvansker.
Han har hatt logoped siden han var 3 år, og det fortsatte etter han begynte på skolen i fjor høst.
Nå har han begynt å lese mer selv og språket har blitt mye bedre bare på kort tid.
Be barnehagen om å kontakte en logoped og få igang møllen nå.
De hjelper barn som også har dysleksi.
Hun har allerede fått hjelp fra logoped og ppt tjenesten i 2 år på grunn av språk vansker og de skal ta den biten med skolen.

Vi hadde ppt på banen i fjor. Da sa de vell egentlig greit at om han ikke var blitt bedre til 3 klasse var det nok dysleksi. Men av den grunnen du nevner, at de kan vokse det av seg. Så ble ikke diagnosen satt da.

Hun går til logoped i forbindelse med språkproblemer som også sier seg enig samt at jeg kjenner igjen tegnene, så det er litt mer enn bare hva jeg mener.

Håper selvfølgelig at hun ikke har det, men dersom hun har det ønsker jeg at hun får hjelp tidlig

Her er noen symptomer på dysleksi, og når man ser på de kan jeg ikke forstå at noen pedagog kan si at de ser tegn på dette allerede før skolealder:

f84dd19ee5b90dcd234ea1f37655ef74.jpg

Det kan jo så klart hende at din datter viser seg å ha dysleksi, men det er jo lite å gjøre med det enda annet enn å sørge for at dere samarbeider med skole og ppt framover. Sørg for at hun blir lest mye for og at hun etterhvert leser minst 20 min hver dag. Mengdetrening er det som er aller viktigst for å oppnå god leseflyt og forståelse.

Generelt om Dysleksi
15-20 % av befolkningen har lese- og skrivevansker.
2-5 % av befolkningen har dysleksi. Med riktig arbeid kan det gå ned til 1%.
Det er mange indikatorer som kan være med på å gi en tidlig diagnose. Man kan forutse med 80% sikkerhet om et barn har dysleksi i 5 årsalderen (RAN test) selv om det helt offisielt ikke gis den diagnosen før etter 4. trinn. Dette siden det er stor variasjon i lese- og skriveferdighetene på de første trinnene. Likevel så jobbes det gjerne på samme måte om man mistenker at det er en diagnose frem til diagnosen blir satt. Det er ingen garanti at man får vedtak for dysleksi. Det går gjerne under tilpasset opplæring og får tilbud om ulike tiltak som lesekurs, skrivekurs m.m.

Forsinket språkutvikling eller fonologiske vansker kan være er sterk indikator på at barnet kan ha dysleksi, men man kan ha det uten å ha dysleksi også.

Fortell skolen om din bekymring. Dysleksi er en diagnose som er kjent for lærerne og de vil etterhvert observere og kartlegge barnet, men det er veldig nyttig å få klar beskejd fra foreldre og barnehage så det kan settes inn tidlig innsats.

Det finnes også beskyttelsesfaktorer. Man kan være arvelig belastet, mens symptomene ikke kommer. Ting som kan være beskyttelsesfaktrorer er det å like å lese. Man kan bli gode lesere som dyslektikere også, men må gjerne jobbe hardt for å komme dit. Lesetrening er viktig og det er alfa og omega at de opplever mestring. Det kan også være vanskelig å koble bokstavsymbol med lyd så som foreldre er det fint om også dere fokuserer på repitisjoner hjemme dersom det skulle være tilfelle med deres barn.

Her er noen symptomer på dysleksi, og når man ser på de kan jeg ikke forstå at noen pedagog kan si at de ser tegn på dette allerede før skolealder:

Det kan jo så klart hende at din datter viser seg å ha dysleksi, men det er jo lite å gjøre med det enda annet enn å sørge for at dere samarbeider med skole og ppt framover. Sørg for at hun blir lest mye for og at hun etterhvert leser minst 20 min hver dag. Mengdetrening er det som er aller viktigst for å oppnå god leseflyt og forståelse.
Tusen takk

Her er jeg uenig med deg, men forstår tankegangen utifra lysbildet du la ut. Det er som jeg skrev gode muligheter for å oppdage det før skolealder. Noen forskere sier man kan se det fra spedbarnsalder og at foreldrene alt på fødestua bør få nonordlister for å lese da det er så stor sammenheng mellom foreldrenes ferdigheter og barnas. Dette er jo litt flåsete sagt, men det sier noe om arveligheten. For å utvikle ortografisk lesing (ordbildelesing, man ser at det står til, men slipper og lydere det) som det står på lysbildet du la ved, må man først ha gode ferdigheter i den fonologiske lesingen. For barn med fonologiske vansker er det vanskeligere å bli en god fonologisk leser. Barn med fonologiske vansker hører ikke hvordan lydene i språket skal brukes. Dette kan sees allerde når ungene begynner å snakke. Folologiske vansker kan tilsi at barnet med stor sannsynlighet har dysleksi.
I tillegg har barn med dysleksi vanskeligheter med å få tilgang til sitt ortografiske leksikon, ordminne. Det bruker lengre tid enn barn uten dysleksi. Det kan testes tidlig.

Siden det er 80% korrekthet ved testing ved 5 årsalder så er det 20% sjanse for at en slik test vil gi feil resultat, så man vet mer når de har startet på skolen og bokstavinnlæringen setter igang. Med hurtig bokstavinnlæring ser man raskt hvem som er i faresonen, men det er selvsagt noen som ikke utmerker seg som dyslektikere før de starter i 3.-4. eller senere.

Så bra de er gode på språk i barnehagen og at logoped er inne. Lykke til med skolestarten. Har selv et barn som jeg mistenker har dysleksi. Han fikk diagnosen fonologiske vansker som 4-åring. Var bekymret for han før skolestart, men mye løsnet med god logopedjobbing det siste halvåret i barnehagen. Han er i dag en aldersadekvat god leser, men sliter med å skrive (2.trinn). Hilsen pedagog :)

Her er jeg uenig med deg, men forstår tankegangen utifra lysbildet du la ut. Det er som jeg skrev gode muligheter for å oppdage det før skolealder. Noen forskere sier man kan se det fra spedbarnsalder og at foreldrene alt på fødestua bør få nonordlister for å lese da det er så stor sammenheng mellom foreldrenes ferdigheter og barnas. Dette er jo litt flåsete sagt, men det sier noe om arveligheten. For å utvikle ortografisk lesing (ordbildelesing, man ser at det står til, men slipper og lydere det) som det står på lysbildet du la ved, må man først ha gode ferdigheter i den fonologiske lesingen. For barn med fonologiske vansker er det vanskeligere å bli en god fonologisk leser. Barn med fonologiske vansker hører ikke hvordan lydene i språket skal brukes. Dette kan sees allerde når ungene begynner å snakke. Folologiske vansker kan tilsi at barnet med stor sannsynlighet har dysleksi.
I tillegg har barn med dysleksi vanskeligheter med å få tilgang til sitt ortografiske leksikon, ordminne. Det bruker lengre tid enn barn uten dysleksi. Det kan testes tidlig.

Siden det er 80% korrekthet ved testing ved 5 årsalder så er det 20% sjanse for at en slik test vil gi feil resultat, så man vet mer når de har startet på skolen og bokstavinnlæringen setter igang. Med hurtig bokstavinnlæring ser man raskt hvem som er i faresonen, men det er selvsagt noen som ikke utmerker seg som dyslektikere før de starter i 3.-4. eller senere.

Så bra de er gode på språk i barnehagen og at logoped er inne. Lykke til med skolestarten. Har selv et barn som jeg mistenker har dysleksi. Han fikk diagnosen fonologiske vansker som 4-åring. Var bekymret for han før skolestart, men mye løsnet med god logopedjobbing det siste halvåret i barnehagen. Han er i dag en aldersadekvat god leser, men sliter med å skrive (2.trinn). Hilsen pedagog :)

Tusen, tusen takk

Enig med deg at det høres sent ut. Jeg fikk min utredning i 1 klasse. Så jeg hadde allerede støtte hjelp fra andre kvartalet i 2 klasse. Fikk pc ekstra timer osv.

Dette var i 92, så mye har sikkert forandret seg!

Da var det PP- tjenesten.... hvet ikke nå da:/

Back
Topp