Barn med diabetes type 1

Lille my.

Forelsket i forumet
Heisann. Jeg er mamma til ei som fikk diabetes type 1 nå i februar. Jenta er 9 år.
Det er mye som er krevende i hverdagen.
Men noe av det som vi sliter mest med er søvnen.
Og grunnen er enkel.
Vi må tenke ut matvalg på kveldsmat nøye.
Slik at ikke jenta blir høy på natta.

Er det noen foreldre som kjenner seg igjen?
Noen tips og triks?
Jenta har hatt dia snart 5 månder.
 
Heisann. Jeg er mamma til ei som fikk diabetes type 1 nå i februar. Jenta er 9 år.
Det er mye som er krevende i hverdagen.
Men noe av det som vi sliter mest med er søvnen.
Og grunnen er enkel.
Vi må tenke ut matvalg på kveldsmat nøye.
Slik at ikke jenta blir høy på natta.

Er det noen foreldre som kjenner seg igjen?
Noen tips og triks?
Jenta har hatt dia snart 5 månder.
Hei, skjønner deg kjempegodt! Vår sønn på 3 fikk diagnosen noen måneder før han fylte to, og det første året var det utrolig mye å lære og finne ut av!

Jeg var en av dem som svarte deg på den forrige tråden du la ut om diabetes, vet ikke om du leste hva jeg skrev der. Men ville tipse deg igjen om gruppa «Foreldre/foresatte til barn med diabetes» på facebook, der vil du finne mange dyktige folk og masse gode råd om alt som er diabetes-relatert!

Kvelder og netter er ofte utfordrende for mange, siden hormoner ofte også gir stigning ved leggetid - og da blir det jo behov for ekstra insulin utover det som man gir til kveldsmaten. Vi ser for vår del at måltider med mer proteiner, grove karbokilder og sunt fett kontra raske karbo er best på kvelden (hele døgnet egentlig), men han her er så glad i melk at vi ofte får rask stigning pga. det uansett hva vi gjør :wacky:

Vet heller ikke hvilket utstyr jenta di bruker, men for å få nattesøvnen tilbake er det definitivt verdt det å undersøke om dere kan få ei smartpumpe (tandem t:slim eller medtronic), evt. sette dere inn i det å bygge en diy-app som heter loop :Heartred

Ta gjerne kontakt her på dm om du vil snakke mer, så kan jeg heller gi deg info til andre sosiale medier og adde deg der også - jeg er ikke SÅ ofte aktiv her inne lenger, så det kan ta tid mellom hvert svar. Masse lykke til :Heartred
 
Hei, skjønner deg kjempegodt! Vår sønn på 3 fikk diagnosen noen måneder før han fylte to, og det første året var det utrolig mye å lære og finne ut av!

Jeg var en av dem som svarte deg på den forrige tråden du la ut om diabetes, vet ikke om du leste hva jeg skrev der. Men ville tipse deg igjen om gruppa «Foreldre/foresatte til barn med diabetes» på facebook, der vil du finne mange dyktige folk og masse gode råd om alt som er diabetes-relatert!

Kvelder og netter er ofte utfordrende for mange, siden hormoner ofte også gir stigning ved leggetid - og da blir det jo behov for ekstra insulin utover det som man gir til kveldsmaten. Vi ser for vår del at måltider med mer proteiner, grove karbokilder og sunt fett kontra raske karbo er best på kvelden (hele døgnet egentlig), men han her er så glad i melk at vi ofte får rask stigning pga. det uansett hva vi gjør :wacky:

Vet heller ikke hvilket utstyr jenta di bruker, men for å få nattesøvnen tilbake er det definitivt verdt det å undersøke om dere kan få ei smartpumpe (tandem t:slim eller medtronic), evt. sette dere inn i det å bygge en diy-app som heter loop :Heartred

Ta gjerne kontakt her på dm om du vil snakke mer, så kan jeg heller gi deg info til andre sosiale medier og adde deg der også - jeg er ikke SÅ ofte aktiv her inne lenger, så det kan ta tid mellom hvert svar. Masse lykke til :Heartred
Tusen takk for svar. Jeg har vært medlem på masse Facebook grupper. Men jeg kjente på et punkt at det ble for mye for meg.
1 året er året med størst utfordringer. Det ble så mye skrevet på sosiale medier at det ble for mye for meg.

Så mannen min og jeg fant beste løsning for oss. Vi har tandem slim pumpa.
Det har blitt mange rare netter. Men vi jobber hver bidige dag med prosjektet her. Og jeg føler vi begynner å finne ut litt.
Vi slet mye med grafer. Men føler at vi nærmer oss noe.

Jeg leter etter gode oppskrifter - kokebok.
Har du noe tips? Med tanke på blodsukker. Føler det er litt vanskelig. Jeg må jo tenke til 9 åring.
 
Tusen takk for svar. Jeg har vært medlem på masse Facebook grupper. Men jeg kjente på et punkt at det ble for mye for meg.
1 året er året med størst utfordringer. Det ble så mye skrevet på sosiale medier at det ble for mye for meg.

Så mannen min og jeg fant beste løsning for oss. Vi har tandem slim pumpa.
Det har blitt mange rare netter. Men vi jobber hver bidige dag med prosjektet her. Og jeg føler vi begynner å finne ut litt.
Vi slet mye med grafer. Men føler at vi nærmer oss noe.

Jeg leter etter gode oppskrifter - kokebok.
Har du noe tips? Med tanke på blodsukker. Føler det er litt vanskelig. Jeg må jo tenke til 9 åring.
Skjønner. Hvis jeg skulle valgt bare en gruppe å følge hadde det blitt den i alle fall, vi bruker ikke f.eks. omnipod-gruppa og sånne andre like mye. Men vi looper da, så jeg er medlem i forskjellige grupper om loop også.

Det er jo litt vanskelig å gi sånn helt konkrete kveldsmat-tips, vet jo ikke hva hun liker…

Men sånn kort sagt, hvis vi har en «høy dag» der vi sliter med å regulere gir vi ofte litt mer lavkarbo-aktiv mat. Ikke nødvendigvis uten korn og alt sånt, men kanskje vi legger til eggerøre og satser på at han vil ha ei halv-ei skive i stedet for mer enn en, eller gir masse gode grønnsaker ved siden av kveldsen, lager en god omelett osv…
Vår utfordring er at uansett hva vi lager så vet vi aldri hva som faller i smak, så plutselig har han kun spist agurk og litt egg, eller så har han spist bare skiva.. så vi må nesten alltid gi insulin mens vi spiser og ikke særlig mye på forhånd for å si det sånn :wacky:

Vi unngår VELDIG typ cheerios, frokostblandinger, lys hjemmebakst osv. til kvelds. Det funker for så vidt ikke særlig godt til frokost for oss heller… Men går jo på en smell der også innimellom :wacky:

Oppdaga nettopp proteinbrødet til Funkygine, og tenkte å teste ut hvordan blodsukkeret blir hvis vi bruker mer av det i stedet for annet brød. Det hadde under 14kh per 100g, i stedet for 35-45kh som vi er vant med fra andre brød. Foreløpig har det i alle fall falt i smak, og sånne skiver med avokado på har blitt en hit! Ser ut som det påvirker blodsukkeret mye mindre også. Men har bare hatt det i noen dager så kan ikke si noe sikkert ennå :Heartred Er dyrt da, så tror vi kommer til å kjøpe inn og så fryse halve brødene så de ikke rekker å mygle.

Masse lykke til videre!
 
Back
Topp