Hei! Vår sønn som nettopp fylte 3 fikk dia 1 i fjor vår, han har hatt det i litt over ett år nå

Veldig overveldende i starten, men det går seg til - det sa alle til oss i starten, og det stemte faktisk! Men det tar tid, og vi kjente samtidig på en stor sorg over at den lille tassen vår skal leve med dette her hele livet. Men som sagt, det blir en del av hverdagen etter hvert.
Har du meldt deg inn i Facebookgruppa «Foreldre/foresatte til barn med diabetes»? Utrolig mange flinke og hyggelige folk der som helt sikkert kan svare i detalj på dette her!
Her er det vi har søkt om i alle fall:
1) Hjelpestønad. Det er ikke fridager, men en månedlig utbetaling. Man søker til nav, og får nesten automatisk innvilget sats 2 (litt mer enn 2000 kr i måneden) når man har barn med diabetes 1, fordi det er mye å følge opp hele døgnet.
2) Pleiepenger i perioder der det trengs.
Vi får skriv fra lege slik at vi kan søke om pleiepenger utenom ferie også, f.eks. ved opplæring av ansatte i barnehagen eller overgang til nytt utstyr der vi vil lære oss det ordentlig selv før vi kan lære opp andre.
3) Opplæringspenger da vi var innlagt i starten. Dette brukte vi altså ikke «sykt barn/omsorgsdager» på.
4) Ekstra omsorgsdager. Hver forelder har i utgangspunktet 10 dager hvis man har 1-2 barn. Med kronisk sykt barn kan man få innvilget 10 dager ekstra per forelder. Har man aleneomsorg kan man få flere, de reglene står veldig greit forklart på nav sine sider.
5) Ledsagerbevis - obs, ulik praksis i forskjellige kommuner. Vi fikk innvilget selv om han var under to år, og flere kommuner innvilger dette uavhengig av alder. Jeg skrev en søknad basert på at vi går mye på bading/i svømmehall, og at vi hadde behov for å ha en ekstra voksen med som fulgte med på blodsukkeret under bading. Jeg vet at noen kommuner har høyere aldersgrense for ledsagerbevis fordi de mener at «små barn uansett må ha følge», men her vi bor har de gått bort fra det. Verdt å sjekke ut i alle fall.
Dette har vi IKKE søkt om, men jeg vet andre har:
6) Omsorgsstønad, søkes om i egen kommune. Jeg kan ikke så mye om det, for jeg tror ikke vår kommune er veldig åpen for dette når det gjelder diabetes, men det er basert på ekstraarbeidet man har og lønnes veldig ulikt fra kommune til kommune.
Vil bare ønske dere masse lykke til på veien videre, ta gjerne kontakt hvis det er noe jeg kan hjelpe med! Send meg gjerne en pm hvis du kunne tenke deg det