Barn med briller?

vinterkyss

Elsker forumet
Hvordan er dette økonomisk?
Må foreldrene betale alt selv, blir noe dekket?

2av mine bruker briller og vi får dekket glassene, arbeid og 400kr pr innfatning tror jeg det er nå. Alt for de 400kr må du betale selv. Vi får også dekket linser til jenta vår på 8år.

Vi får dekket glassene+ ca 600kr av innfatningen og noen få kroner til tilpassing. Ender som regel opp med å måtte dekke alt mellom 1500-2000kr selv. Finne en innfatning av bra kvalitet, som ser fin ut og som passer til jenta mi er lik håpløst. Brillene på små barn må jo tåle litt også.
De brillene eldste jenta mi har nå så kosta bare innfatningen 2100kr, men de er lette, behagelige på og tåler veldig mye. Kan bøyes og tøyes i alle retninger uten at de går i stykker.

Sønnen vår skjegler og er nærsynt, derfor får han det dekket.
Vi betaler for brillene, men får det tilbake betalt ifra Nav når kvittering har blitt levert inn/ sak behandlet.

vi bataler brillene først selv så leverer jeg kvitteringene på nav og får igjen alt utenom det vi selv må dekke som er opp til 400kr på innfatningen[:)] så vi betaler aldri mer enn 400kr....

Ok!
Dattera vår på 4år ble sendt til øyeavd på sykehuset av hs pga skjeling,
Der ville dem at hun skulle bruke briller så man evnt slapp lapp på øyet i 1 klasse...

jenta mi er langsynt +7,5 og +8. må ut m ca 4000 kr for briller, å får ingenting dekka pga hu ikke sjegler eller har en øyensykdom [:@] synns d e frekkt eg

ORIGINAL: Nibbe

jenta mi er langsynt +7,5 og +8. må ut m ca 4000 kr for briller, å får ingenting dekka pga hu ikke sjegler eller har en øyensykdom [:@] synns d e frekkt eg

Det er garantert feil av øyeavdeling... Kanskje du har gått til vanlig optiker på brillebutikk? Så lenge de går på offentlig så skal de ha dekket endel..
Barn under 16 år har rett på å dekket en viss sum om de har dårligere syn enn +3,25(husker ikke eksakt).
Vår jente måtte begynne med briller i dag. Vi fikk dekket alt fordi hun har dårlig syn og over +3,25. Vi betaler brillene, og sender kvittering og lapp fra legen til NAV.

Om du bare skal betale egenandelen hos optiker må du ha med fødselsnummer på barnet[;)]

du får ekket glassene, arbeidet og 400 kr i innfatning vi betalte tilsammen 750kr selv og brillene kosta 5500 ca litt mer, men er glassa som er så dyre for de kosta aleine 4000kr

Storetuppa har briller. Fikk dekt brilleglass og arbeid, samt 420 kr av innfatningen. Nettopp bestillt nye briller til henne, og betalte kun 670 kr for glass, innfatning og arbeid. hun har minus 6 på begge øynene, ingen sjeling eller øyesykdom.

Vår jente på 4 år begynnte med briller nå i desember. Vi var hos øyelege. Fikk da påvist at hun er langsynt, +2,50 og +2,75. Hun har skjeve hornhinner på begge øynene. Vi fikk med et skjema fra øyelegen som vi leverte da vi skulle kjøpe briller. Dette var et skjema som skulle leverest til NAV. Jeg var litt nyskjerrig, så jeg spurte hva det var som gjorde at hun fikk dekket, menst ikke alle andre får det. Fikk da beskjed om at det var 3 kriterier man kunne oppfylle.
1. Må ha sterk styrke på glassene. (jenta vår gikk ikke under det)
2. Barnet skjeler ( jenta vår kom heller ikke under den)
3. A det er fare for at om man ikke får behandling/briller så kan synet bli enda dårligere (Er et vanskelig ord på dette som jeg ikke husker[8D]). ( Det var dette jenta vår kom under)

Vi fikk dekket glassene, arbeidet og 400 kr av innfatningen. Vi betalte bare det som kom over 400 kr på innfatningen. Så leverte vi skjemaet til butikken. De sendte inn og ordnet alt. Fikk brev i posten for noen dager siden, der det stod at søknaden var godkjennt og at butikken får utbetalt pengene de skal ha:)

Men er det noen som vet hvor ofte man har rett til å få skiftet glassene når man får de dekket? Ser at jenta mi har fått en stripe i dem allerede, og hun har hatt de bare i en mnd....

ORIGINAL: mortilto

Vår jente på 4 år begynnte med briller nå i desember. Vi var hos øyelege. Fikk da påvist at hun er langsynt, +2,50 og +2,75. Hun har skjeve hornhinner på begge øynene. Vi fikk med et skjema fra øyelegen som vi leverte da vi skulle kjøpe briller. Dette var et skjema som skulle leverest til NAV. Jeg var litt nyskjerrig, så jeg spurte hva det var som gjorde at hun fikk dekket, menst ikke alle andre får det. Fikk da beskjed om at det var 3 kriterier man kunne oppfylle.
1. Må ha sterk styrke på glassene. (jenta vår gikk ikke under det)
2. Barnet skjeler ( jenta vår kom heller ikke under den)
3. A det er fare for at om man ikke får behandling/briller så kan synet bli enda dårligere (Er et vanskelig ord på dette som jeg ikke husker[8D]). ( Det var dette jenta vår kom under)

Vi fikk dekket glassene, arbeidet og 400 kr av innfatningen. Vi betalte bare det som kom over 400 kr på innfatningen. Så leverte vi skjemaet til butikken. De sendte inn og ordnet alt. Fikk brev i posten for noen dager siden, der det stod at søknaden var godkjennt og at butikken får utbetalt pengene de skal ha:)

Men er det noen som vet hvor ofte man har rett til å få skiftet glassene når man får de dekket? Ser at jenta mi har fått en stripe i dem allerede, og hun har hatt de bare i en mnd....

Fikk dere tilbakebetalt fra nav da?
Hvor mye ligger barneinnfatningene på da?

Butikken der vi kjøpte brillene la ut alt for glassene, jobben + 400kr for innfatningen. Så vi betalte bare ca 700 kr. Innfatningen kostet ca 1100kr. Man kan få det billigere også. Men lillesøster fallt helt for noen rosa hello kitty briller. Så da ble det til at vi kjøpte de:)

Nav betalte direkte til butikken der vi kjøpte brillene. Veldig grei løsning synes jeg.

Er det forresten noen som vet hvor ofte man får byttet glassene når man får de dekt fra NAV?

ORIGINAL: mortilto

Butikken der vi kjøpte brillene la ut alt for glassene, jobben + 400kr for innfatningen. Så vi betalte bare ca 700 kr. Innfatningen kostet ca 1100kr. Man kan få det billigere også. Men lillesøster fallt helt for noen rosa hello kitty briller. Så da ble det til at vi kjøpte de:)

Nav betalte direkte til butikken der vi kjøpte brillene. Veldig grei løsning synes jeg.

Er det forresten noen som vet hvor ofte man får byttet glassene når man får de dekt fra NAV?

Ved behov er jeg ganske sikker på. Innfatning en gang pr. år.
Kan være lurt å ha reservebriller pga. det tar ofte noen dager å få byttet glasset.

fikk besjed både hos øyelege og på NAV at me ikkje hadde rett på støtte... men skal jammen hørra m de igjen neste gang me skal på kontrol..
quote:

jenta mi er langsynt +7,5 og +8. må ut m ca 4000 kr for briller, å får ingenting dekka pga hu ikke sjegler eller har en øyensykdom synns d e frekkt eg

Det er garantert feil av øyeavdeling... Kanskje du har gått til vanlig optiker på brillebutikk? Så lenge de går på offentlig så skal de ha dekket endel..
Barn under 16 år har rett på å dekket en viss sum om de har dårligere syn enn +3,25(husker ikke eksakt).
Vår jente måtte begynne med briller i dag. Vi fikk dekket alt fordi hun har dårlig syn og over +3,25. Vi betaler brillene, og sender kvittering og lapp fra legen til NAV.

fikk besjed både hos øyelege og på NAV at me ikkje hadde rett på støtte... men skal jammen hørra m de igjen neste gang me skal på kontrol..
quote:

jenta mi er langsynt +7,5 og +8. må ut m ca 4000 kr for briller, å får ingenting dekka pga hu ikke sjegler eller har en øyensykdom synns d e frekkt eg

Så lenge du får skrevet ut brille lapp hos øyelege får du dekket det av NAV, og du bare er hos optikker får du det IKKE dekket.

Maxi har brukt briller i 14 år og har alltid fått dekket det.
Og om brillen blir ødelagt går du bare å bestiller nye og gjør det samme som første gangen.

Back
Topp