Mange optikere tar ikke i mot barn under 5 år da synsfunksjonen fortsatt er under utvikling. Ved mistanke om synsfeil må barnet henvises til øyelege for undersøkelse. Barn i skolealder kan gjerne undersøkes av optikere

. Er de «kvalifiserte» for å få briller dekt av staten må de likevel til en øyelege som bekrefter øyetilstanden første gang.
Se etter tegn som:
- barnet klager på hodepine ganske ofte
- sitter nærmere TV, eller nekter å se på noe som er nærme
- gnir seg i øynene
- tydelig skjeling
- skifter hodestilling (f.eks at barnet har hodet på skrått. Dette gjør de særlig når de ser dobbelt, og ved å vri litt på hodet kan gjøre at barnet ser greit)
- ligger litt etter i utviklingen (gjelder særlig små barn). Hadde en toåring som hadde vært hos lege og helsestasjonen flere ganger for å få undersøkt øynene fordi han ikke kunne gå, hadde svært dårlig balanse og ble sittende på samme sted der han ble lagt, f.eks i sandkassa i barnehagen. Ingen av instansene fant noe galt. Under en kjapp undersøkelse fant jeg at gutten var svært nærsynt. Han kunne jo ikke se! Henviste til øyelege fordi optikere ikke får lov til å bruke medisinske øyedråper på så små barn som ville gjort undersøkelsen mye enklere. Gutten lærte derimot kjapt å gå etter at han hadde fått seg riktige briller
Jeg er optiker og har erfart at mange fastleger sier til sine pasienter at de skal oppsøke optiker først. Jeg har selv tatt i mot noen små barn (yngste på 2 år) fordi fastlegen ikke ville henvise barnet til øyelege og fordi ingen andre optikere ville ta dem i mot. I slike situasjoner tar jeg svært enkle tester på barnet for å underbygge min henvisning til øyelegen. Dersom jeg finner noe alvorlig blir barnet også prioritert i ventelista.
Såååå, dersom dere absolutt må oppsøke optiker i første omgang selv om barnet er små. Spør pent om de ikke likevel kan sende en henvisning til øyelegen fordi fastlegen ikke vil gjøre det.
Alle barn med foreldre med svært høye styrker bør undersøkes, særlig hvis foreldrene er nærsynte. Selv om barnet ikke viser tegn til dårlig syn.
Håper dette hjalp....