Barn med briller /synsundersøkelse

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Dere som har barn med briller. Hvordan har dere funnet ut at de trenger det? Hvor bestiller man time til de? Øyelege eller på vanlig optiker butikk? Eller går man via helsesøster lege?

Spørs på alder.

Eldste strøk på synstesten på helsestasjonen da han var 4 og ble sendt til øyelege og fikk briller og går der på kontroll hvert år hos ortoptist.

Søstra er nå 8,5 og vi har bestilt time hos en optiker. Dersom hun viser seg å ha store synsfeil skal jeg spørre på neste kontroll for eldste om hun kan få gå der hun også, men i første omgang går vi til en optiker. Under skolealder ville jeg gått via helsestasjonen og fått henvisning til øyelege. Det har altså alle mine fått pga eldste, men jentrne er frifunnet som små, men nå er jeg usikker på mellomste så derfor en sjekk.

Spørs på alder.

Eldste strøk på synstesten på helsestasjonen da han var 4 og ble sendt til øyelege og fikk briller og går der på kontroll hvert år hos ortoptist.

Søstra er nå 8,5 og vi har bestilt time hos en optiker. Dersom hun viser seg å ha store synsfeil skal jeg spørre på neste kontroll for eldste om hun kan få gå der hun også, men i første omgang går vi til en optiker. Under skolealder ville jeg gått via helsestasjonen og fått henvisning til øyelege. Det har altså alle mine fått pga eldste, men jentrne er frifunnet som små, men nå er jeg usikker på mellomste så derfor en sjekk.
Takk for svar.
Datteren min går på skole, så jeg bør kanskje bare bestille time hos vanlig optiker da?

Takk for svar.
Datteren min går på skole, så jeg bør kanskje bare bestille time hos vanlig optiker da?

HAdde gjerne prøvd det i første omgang ja, de henviser videre til øyelege ved behov ifølge det jeg har lest

Ok, takk :) da gjør jeg det.

Kortere ventetid også, henvist til øyelege tar fort et par mnd å få tid, mellomste skal til optiker på fredag, jeg bestilte time på mandag og kunne fått den samme dag om så men for å få en etter skoletid og som samtidig ikke krasjet med aktiviteter ble det fredag klokken to.

Dere som har barn med briller. Hvordan har dere funnet ut at de trenger det? Hvor bestiller man time til de? Øyelege eller på vanlig optiker butikk? Eller går man via helsesøster lege?

Her mistenkte jeg det var noe med synet, hun var litt klønete, snublet og datt, ikke så treffsikker, gadd ikke tv :p

Vi bodde i DK på den tiden og jeg ba legen gjøre sjekk i 4 årskontrollen, ha sa hun sikkert ikke feilet noe men om jeg ville kunne jeg bestille time selv.
Hun var nesten blind på det ene øyet.

Her i Norge kan du gå via fastlege og få henvisning til øyelege, helsesøster kan også være til hjelp.

1/4 av barn trenger briller, men faktisk har bare 1/10 barn briller (tall fra DK men er ganske så likt sånn generelt sett)

hvilken mistanker har du?

Spørs på alder.

Her sier ortoptisten til nr2 at alle våre barn og dem sine barn i fremtiden må ta sjekk ved 2,4,6 års alder. Sjekket hos øyelege, ortoptisten og helsestajon hun minste uten noen mistenksomme funn så det er bra. Men vi er obs på det og får tatt ekstrakontroll senere om vi synes

Helsesøster her sa også at han nok så helt fint, vi kan vente til seksårskontroleln. Nei sa jeg, dersom det er noe vil ejg det skal tas tak i før om to år. Da skal han på skolen. Javel, om jeg absolutt vilel kunne de ta en ny test om et par mnd Ja, sa jeg. Det ble etter en mnd. Dersom jeg absolutt ville kunne de henvise, men det var nok ikke noe. JA, sa jeg. Kom til øyelegen som sa "han tipper". Ja, sa jeg. "Han må ha briller" Ja, jeg regnet med det.

Så jeg tror på å få undersøkelse av noen som kan syn. Men helsestasjonen kan henvise de må til øyelege, for de minste barna tar man gjerne ikke til en vanlig optiker i første omgang.

Her sier ortoptisten til nr2 at alle våre barn og dem sine barn i fremtiden må ta sjekk ved 2,4,6 års alder. Sjekket hos øyelege, ortoptisten og helsestajon hun minste uten noen mistenksomme funn så det er bra. Men vi er obs på det og får tatt ekstrakontroll senere om vi synes

Mellomste her var til kontroll da hun var 2 (da broren fikk briller) og 3 og 4 og 5, så ble hun "friskmeldt"
Yngste var bare henvist da hun var 2 og beskjed om at dersom vi fikk mistanke senere fikk vi ta kontakt igjen men det var ingen tegn til at hun så bedre på ene øyet enn andre. Det er det eldstemann gjør. Såpass forskjell at heflo dekker brillene.

Jeg kunne sikkert fått mellomste også inn til ortoptisten, men valgte å gjøre det enkelt og gå til optiker i første omgang. Eldste skal på kontroll i oktober så jeg tar det opp med dem dersom hun ender med briller på fredag

Mellomste her var til kontroll da hun var 2 (da broren fikk briller) og 3 og 4 og 5, så ble hun "friskmeldt"
Yngste var bare henvist da hun var 2 og beskjed om at dersom vi fikk mistanke senere fikk vi ta kontakt igjen men det var ingen tegn til at hun så bedre på ene øyet enn andre. Det er det eldstemann gjør. Såpass forskjell at heflo dekker brillene.

Jeg kunne sikkert fått mellomste også inn til ortoptisten, men valgte å gjøre det enkelt og gå til optiker i første omgang. Eldste skal på kontroll i oktober så jeg tar det opp med dem dersom hun ender med briller på fredag
Ortoptisten har sjekket begge de andre her, noen ganger bare tatt en kjapp sjekk når dem har vært med på time :p hun er veldig opptatt av oppfølgning. Nå skal nr2 inn igjen i neste uke, kanskje for siste kontroll, men mest sannsynlig ikke.

Ortoptisten har sjekket begge de andre her, noen ganger bare tatt en kjapp sjekk når dem har vært med på time :p hun er veldig opptatt av oppfølgning. Nå skal nr2 inn igjen i neste uke, kanskje for siste kontroll, men mest sannsynlig ikke.

Mellomste fikk en sånn "henge på timen til eldste"-avtale, men den nye ortoptisten som begynte er ikke helt så opptatt av det virket det som så når minstemor kom så er hun altså bare testet en gang. Vi kommer til å følge med uansett selvsagt

Vi fikk henvisning til øyelege i påsken til frøkna på 2,5 og hun har enda ikke fått time.. Så optiker er lettere å komme til.

Vi fikk henvisning til øyelege i påsken til frøkna på 2,5 og hun har enda ikke fått time.. Så optiker er lettere å komme til.
Det var lenge, har du sjekket med øyelegen om de hr fått henvisningen?

Men ja, optiker er raskere, så jeg begynner der med mellomste som er så stor, og evt videre til øyelege om behov, men først og fremst vil jeg ha en rask synstest.

Det var lenge, har du sjekket med øyelegen om de hr fått henvisningen?

Men ja, optiker er raskere, så jeg begynner der med mellomste som er så stor, og evt videre til øyelege om behov, men først og fremst vil jeg ha en rask synstest.
Har vært hos legen igjen og be henne om å purre på øyelege. Lege sa at det var lang ventetid.. Men er håpløst. Min jente har ikke sjekket om hun er svaksynt. Men hun sjeler veldig. Hun har 2 foreldre med skjeve hornhinner og jeg har veldig dårlig syn.. Så er vell bare spørsmål om tid

Har vært hos legen igjen og be henne om å purre på øyelege. Lege sa at det var lang ventetid.. Men er håpløst. Min jente har ikke sjekket om hun er svaksynt. Men hun sjeler veldig. Hun har 2 foreldre med skjeve hornhinner og jeg har veldig dårlig syn.. Så er vell bare spørsmål om tid
Jeg hadde spurt hvor henvisningen var sendt og ringt dit

Sønnen min var hos øyelege etter en "dårlig" synstest hos helsesøster, da han var 7. Og øyelegen sa at alle barn under 10 bør henvises til øyelege før de går til optiker, fordi optikere ikke har spesiell kompetanse på barneøyne.

Jeg har dårlig syn, så bestilte time til begge mine allerede ved 2årsalder hos optikeren min. Han henviste yngste videre til øyelege når han trengte briller:)

Back
Topp