Barn med aspergers.

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Har du det ?
Evt. bekjente i nær omgangskrets?

Kunne i såfall tenkt å snakke litt med deg/dere.

Utveksle råd, erfaringer osv.
 
Du kan sende meg ei privat melding viss du vil.
 
Har en 6 åring som er under utredning for det
 
Det samme har jeg:)

Jeg har også barn med AS, bare å spørre

Jeg har barn med AS

Har en 6 åring som er under utredning for det

Du kan sende meg ei privat melding viss du vil.


Sniker meg inn i tråden :) Vil noen fortelle mer om hvordan dere mistenkte det? Når begynte dere å skjønne at noe ikke stemte? Hva var de tidlige tegnene? Har lest masse på nett, der står det veldig generelt, så vil gjerne høre deres erfaring :)
 
Sniker meg inn i tråden :) Vil noen fortelle mer om hvordan dere mistenkte det? Når begynte dere å skjønne at noe ikke stemte? Hva var de tidlige tegnene? Har lest masse på nett, der står det veldig generelt, så vil gjerne høre deres erfaring :)
Veldig utilpass og lite søvn heilt frå nyfødt av. Begynte å spørre på helsestasjonen om alt var som det skulle då han var rundt 1,5 år, han var så voldsomt sint! Blei avfeia med at "alt er normalt" igjen og igjen fram til skulestart. Då blei det så tydelig at det var noko som ikkje stemte at eg stod på mitt og blei til slutt hørt. Fekk diagnose ved 7 år, tilleggsdiagnose adhd ved 9 års alder.

Problem med søvn, mat og sosialt samspel, samt manglande evne til å tilpasse seg/tåle endringar har vore gjennomgåande heile livet.
 
[QUOTE="Ranveig!, post: 21879261, member: 4448.[/QUOTE]

Takk for svar :) Hvordan var han i to års alderen?
 
Last edited:
Ser at jeg kupper tråden litt, beklager, men fristet litt for mye å spørre dere som har erfaring :)

Kan fortelle litt mer om gutten min. Fin motorisk utvikling til ca 9 mnd (kunne da gå langsmed møbler), men tok lang tid før han gikk selvstendig, 17 mnd gammel, på tå. Han sliter med søvn. Spiser godt og variert, men slet lenge med konsistens (kun finmost til et år fordi han satt i halsen). Veldig god språkutvikling til ca 15 mnd, men etter dette stoppet litt opp. Siden han var tidlig ute med språk, så er fortsatt språket "innenfor", men ikke bra. Dårlig uttale. Er stort sett veldig blid, kan dele oppmerksomhet med oss og tillitsfull. Men veldig veldig engstelig i mange situasjoner. Redd for å bade for eksempel. På en måte veldig sosial og oppegående, for eksempel med kjente, men andre barn ser han an en stund. God forståelse av konsepter (kunne fargene og formene 15 mnd gammel), kan "lese" tallsymboler.
Kan bli trassen, kaste seg ned på gulvet om han ikke får viljen sin, men sammenlignet med andre barn, så virker det nogenlunde likt.

Vet ikke om det er "noe" eller ikke med han, men har vært så mye (inkludert medisinske ting og operasjon i tidlig alder), at jeg begynner å lure. Ikke nødvendigvis på Asperger, men at han sliter med et eller annet. Og i søken på svar, så leser jeg jo mye. Man kan jo kjenne igjen litt av alt det forskjellige man leser. Nylig startet i barnehage, de har ikke sagt noe. Har time hos helsesøster og kontakt med helsevesen, så søker råd hos profesjonelle også :)

Så er veldig takknemlig for om folk vil dele erfaring.
 
Veldig masse sint/frustrert. Han hadde godt språk, lange setningar. Slutta å sove på dagtid ved 18 mnd, brukte eit par timar på å sovne om kvelden og sov ikkje veldig lenge. Kanskje 10 t i døgnet.

Vi gjekk i åpen bhg og han raste og hylte i alt frå 20 til 60 min kvar gong vi skulle TIL bhg, koste seg veldig der og raste like lenge då vi skulle HEIM igjen. Takla med andre ord overgangssituasjonar veldig dårlig.

Huskar vi gjekk tur bort til foreldra mine ein dag (4-5 km) og han hylte heile vegen. Han ville ikkje sitte i vogn, så eg lot han gå, men då ville han ikkje gå, berre sitte i vogna, ville ha eple, ville ikkje ha eple. Ilskreik heile turen (som tok dobbelt så lang tid som normalt) og sovna av utmattelse då vi kom fram.

Fint om du redigerer vekk mitt svar frå ditt svar over her, i tilfelle eg får lyst til å fjerne det ein gong. Likar ikkje å ha så mykje info om han liggande offentlig.
 
Merket fra ettårsalder at han var kresen, selektiv i matveien. Fra toårsalderen: litt sen med språk, utydelig. Kunne være fysisk mot andre barn om han ikke fikk det som han ville. Fra 3 år: Ukonsentrert i samlinger i bhg, "nykker" og lite tilpasningsdyktig, sinne og frustrasjon. Ofte konflikter med andre barn. Begynte utredning når var 6 år, fikk diagnose da var nesten 7.
 
Ser at jeg kupper tråden litt, beklager, men fristet litt for mye å spørre dere som har erfaring :)

Kan fortelle litt mer om gutten min. Fin motorisk utvikling til ca 9 mnd (kunne da gå langsmed møbler), men tok lang tid før han gikk selvstendig, 17 mnd gammel, på tå. Han sliter med søvn. Spiser godt og variert, men slet lenge med konsistens (kun finmost til et år fordi han satt i halsen). Veldig god språkutvikling til ca 15 mnd, men etter dette stoppet litt opp. Siden han var tidlig ute med språk, så er fortsatt språket "innenfor", men ikke bra. Dårlig uttale. Er stort sett veldig blid, kan dele oppmerksomhet med oss og tillitsfull. Men veldig veldig engstelig i mange situasjoner. Redd for å bade for eksempel. På en måte veldig sosial og oppegående, for eksempel med kjente, men andre barn ser han an en stund. God forståelse av konsepter (kunne fargene og formene 15 mnd gammel), kan "lese" tallsymboler.
Kan bli trassen, kaste seg ned på gulvet om han ikke får viljen sin, men sammenlignet med andre barn, så virker det nogenlunde likt.

Vet ikke om det er "noe" eller ikke med han, men har vært så mye (inkludert medisinske ting og operasjon i tidlig alder), at jeg begynner å lure. Ikke nødvendigvis på Asperger, men at han sliter med et eller annet. Og i søken på svar, så leser jeg jo mye. Man kan jo kjenne igjen litt av alt det forskjellige man leser. Nylig startet i barnehage, de har ikke sagt noe. Har time hos helsesøster og kontakt med helsevesen, så søker råd hos profesjonelle også :)

Så er veldig takknemlig for om folk vil dele erfaring.
Ikke tenk på det.Får svar på den måten selv også.
 
Merket fra ettårsalder at han var kresen, selektiv i matveien. Fra toårsalderen: litt sen med språk, utydelig. Kunne være fysisk mot andre barn om han ikke fikk det som han ville. Fra 3 år: Ukonsentrert i samlinger i bhg, "nykker" og lite tilpasningsdyktig, sinne og frustrasjon. Ofte konflikter med andre barn. Begynte utredning når var 6 år, fikk diagnose da var nesten 7.
Her også. Kresen. Guttungen på 3år spiser mye mer variert.
 
Sniker meg inn i tråden :) Vil noen fortelle mer om hvordan dere mistenkte det? Når begynte dere å skjønne at noe ikke stemte? Hva var de tidlige tegnene? Har lest masse på nett, der står det veldig generelt, så vil gjerne høre deres erfaring :)
merket det allerede fra 6 mnd alderen da han var veldig uforstående til lek/interaksjon med andre barn. Lekte mye alene og ved siden av andre. Var veldig tidlig ute med forståelse av matte og snakking. Han er veldig smart.
 
Her fikk sønnen vår asperger diagnosen i vår. Vi har sett tegn på det siden han var 2-3 år.
 
Lillebroren til samboer på vel 14 år har Aspergers. Han er veldig sterkt preget og går ikke skole lenger. Dusjer så og si aldri medmindre det er tvang inn i bildet. Spiser kun pizza. Sover nesten aldri. Sitter til han stuper. PC og spill er eneste som interesserer han. Han er ufin mot alle uten å skjønne det selv. Mangler alt av empati og sympati og kan for andre virke som en egoistisk liten bortskjemt dritt unge. Det er generelt liten forståelse for denne tilstanden, noe som gjør det tungt for både gutten og familien hans.
 
Back
Topp