Barn med 16 mnd mellomrom

Moder Daim

Andre møte med forumet
Vi venter nr to og det blir 16 mnd mellom ungene. Noen som har noen erfaringer å dele, råd og tips? [:)] Jeg må si det er litt skrekkblandet fryd jeg føler akkurat nå. [;)] Mannen min er imidlertid helt rolig!?? [8|]

har ikke noen tips enda, men dytter for å hjelpe deg å holde den oppe.
Venter selv nå denne mnd så det blir 19-20 mnd mellom mine. Skjønner godt du grugleder deg, gjør i grunnen det samme her. Blir spennende å se hvordan storesøster ta det når vetla kommer. [:)]

Jeg har "2 kull".
Først 19mnd mellom 1 og 2, og så 15mnd mellom 3 og 4.

Her er mine tips:

- Barnehage!!! Har du økonomi og mulighet for det, ha gjerne litt bhg plass. Det er SLITSOMT med 2 så tette...
- Tvillingvogn! Det er veeeldig praktisk! Behøver ikke være noe voldsomme dyre greier, men bare at dere kommer dere greit fremover. De fleste "storesøsken" vil som regel ikke sitte i vogn når dem passerer 2år.
- Avenning av smokk om eldste f.eks bruker det. Kjempe-praktisk å bli ferdig med det noen mnd før minste blir født. Da slipper du at eldste bruker smokk lenge bare fordi baby gjør det ;)
- Si navnet på minstebarnet, IKKE baby :p Hehe... De blir fort hetende baby til de er 4!!!
- La den eldste få engasjere seg i babyen. Få være med å skifte bleier, kanskje få sin egen baby-dokke med bleier, flaske, o.l.

ORIGINAL: vinterkyss

Jeg har "2 kull".
Først 19mnd mellom 1 og 2, og så 15mnd mellom 3 og 4.

Her er mine tips:

- Barnehage!!! Har du økonomi og mulighet for det, ha gjerne litt bhg plass. Det er SLITSOMT med 2 så tette...
- Tvillingvogn! Det er veeeldig praktisk! Behøver ikke være noe voldsomme dyre greier, men bare at dere kommer dere greit fremover. De fleste "storesøsken" vil som regel ikke sitte i vogn når dem passerer 2år.
- Avenning av smokk om eldste f.eks bruker det. Kjempe-praktisk å bli ferdig med det noen mnd før minste blir født. Da slipper du at eldste bruker smokk lenge bare fordi baby gjør det ;)
- Si navnet på minstebarnet, IKKE baby :p Hehe... De blir fort hetende baby til de er 4!!!
- La den eldste få engasjere seg i babyen. Få være med å skifte bleier, kanskje få sin egen baby-dokke med bleier, flaske, o.l.

Takk for gode råd, vinterkyss. [:)]

Mine 2 er det 12 mnd mellom [:)]
Minste er bare 5 mnd så jeg er jo ikke sånn veldig erfaren ennå.
Men tvillingvogn er gull verdt
Og jeg merker det er veldig viktig å inkludere storebror i alt som skjer med lillebror. Mating, kos, bleieskift osv. Storebror her er ikke sjalu i det hele tatt og har kosa og ordna med lillebror fra den dagen han ble født [:D]
Storebror begynner i barnehage til høsten, men jeg merker det egentlig hadde fint å hatt han i barnehage nå.

Lykke til, det er fantastisk kos å ha 2 så tette [:)] Selvfølgelig slitsomt også, men mest glede [:D]

her e d 17 mnd mellom

søskenvogn e et MÅ HA
ellers e d å la største mann få bli me på d som har me lillemann å jør om han vil d
gi mye tid t størstemann når den lille sove siden den lille kreve mer når ann e våken

min mini e 9mnd nå å eg har begge hjemma
angre ikke på d ein plass
d e ikke mer travelt enn du gjør d t
beregn god ti uansett ka du ska ut på så du slippe stress

her er det 14 mnd mellom mine, og det har gått over all forventning. Trodde storebror skulle være sjalu og slikt men nei, ikke ETT tegn. Han bare koser med hun, og no har de begynt litt smått å leke sammen. de er så søte. eg har storebror i bhg 3 dager i uken, har søkt full plass fra høsten og det er veldig deilig med noen timer kun ilag med baby også. ser en over her gikk i samme felle som oss å kalle baby for baby, hehe her sier han baby til henne og roper baaaabyyy ikke navnet. Visst eg spør hva baby heter, sier han det, men bruker det ikke i praksis[:)][&:][:D]
Det har vært travelt oppgjennom men etterhvert fikk eg meg rutiner, regler, vaner på ting for å få ting til å fungere bedre.
Tips:
*når baby kan sitte selv, bad dem begge i samme balje, det sparer du tid på og ungene elsker det! :)
*la storebror få komme nær baby fra starten og ikke vær overhysterisk for at han skal komme borti, ikke heller overbeskyttende. Jo mer han her fikk komme nær henne jo roligere og snillere ble han. Selvfølgelig passet vi på, men vi sa ikke forsiktig, forsiktig hele tiden.
*ha tvillingvogn, det er veldig greit.
*husk på storesøskenet i begynnelsen, søker h*n kontakt, la heller baby vente.

masse lykke til, det er kjempe kos men også travelt[:)]

Er 18 mnd mellom mine eldste og det gikk kjempe fint! Var litt kavete fra begynnelsen før en kom inn i rutiner, men gikk seg fort til!var aldrinoe sjalusi[:D]
Barnehage 2-3 ganger i uka er ikke dumt[:D] da får eldste lekt og ut litt energi, mens du kan kose deg med minsten[;)]
Prøv å ta med eldste ut av hus av og til... Slik at det bare er dere. Det likte jenta mi veldig godt...
Jeg syns det var greit at de sov samtidig på dagen. Da minsten skulle ha en av sine lurer, fikk jeg også den eldste til å sove:) da slapper jeg også litt av:)
Er også viktig å involvere den eldste i bleieskift, etc:)
Og det beste av søt med så tette; de er verdens beste venner nå... Og de koser seg sammen når de leker... Alltid noen å leke med[:D]( men for søk del... De krangler som søsken de også av og til [;)] )

Det går kjempe bra!!!

Tusentakk for så mange gode tips og råd. Jeg blir litt roligere av å høre om så mange positive erfaringer. [:)]

Her er det 15,5 mnd mellom og hadde gjort det igjen.

Slitsomt ja, men ikke så mye som jeg trodde. Og jeg gikk hjemme med begge to i over ett år, før eldste begynte i bhg. Det var viktig for oss å ikke
sende han vekk om dagene, ville han skulle være over 2 år før han begynte.

Bra jeg fikk endra rutiner da de begge sov på dagen så de sov samtidig, mer tid å hente seg inn.

Søskenvogn er must hvis du vil ut alene!

15,5 mnd mellom mine. [:)] Har laget et blogginnlegg om overgangen fra et til to barn, det finner du her.

har 18 mnd her, men eldstemann begynte å gå seint, så da blir det vel noelunde sånn:P ?

definitivt lykke!!! nå er de 18mnd og litt over 3 år, og leker så fint sammen (og krangler og da hehe)

gratulerer!![:)]

Back
Topp