Barn & Mareritt, what to do?

suprAnirac

Forumet er livet
Snuppa som blir 5 år i sommer, sliter endel med mareritt. (tror vi)
Hun gråter høyt i søvne, hun hyler/vræler, motorisk urolig. Av og til så går/klatrer hun i søvne. Funnet henne bla. oppe på komoder [&:]
Hun våkner skjeldent. Om hun ser på oss, så får vi skjelden kontakt. Om vi får kontakt, så er det intet fornuftig vi får ut av henne.
Dette skjer kun i første halvdel av natten.

Dagen etterpå, husker hun ingenting.

Kan man i det hele tatt få gjort noe for å bedre denne situsjonen?
Noen tips her? Erfaringer?

Alle innspill mottaes med stor takk

får ikke kontakt. Virker som hun blir forbanna når vi rører henne, alt blir 10 ganger verre. Hun nekter å sitte på noen sitt fang. Hun er spenner seg og er motorisk kavete. Marerittene har hun hjemme og på overnattinger hos besteforeldrene. [&:] *stanger hodet i veggen*

nå er jo ikke jeg noe barn lengre, men jeg sleit med det samme en periode.

er det noe nytt i livet hennes, noe som har skjedd?

Høres ut som søvnpanikk, min sønn har det. Fikk vite at 2-3 prosent av alle barn får dette og det går normalt over av seg selv etter en stund. Vi har holdt på i snart 3 år, men det begynner å bli sjeldnere. Er ikke farlig for barnet ( med mindre de går i søvne og skader seg selvfølgelig). Dette var værst for foreldrene. Rådet vi fikk var å bare la ham være i fred til det gikk over, men det klarte jeg sjelden så jeg satt inne hos ham til det gikk over. Skulle ikke prøve å vekke han.

ORIGINAL: EmmaT

nå er jo ikke jeg noe barn lengre, men jeg sleit med det samme en periode.

er det noe nytt i livet hennes, noe som har skjedd?

Nix. Annet enn at hun ble storesøster for snart 2 år siden. Og dette startet til og fra for ca 1 år siden. Vi trodde det var snakk om voksesmerter først.[8|][&:]
(kan jo være en blanding til tider, jenta er jo blitt lengere enn di fleste)

Høres ut som nattskrekk, er visst helt normalt, det eneste man kan gjøre er å passe på at hun ikke skader seg, det vil nok gå over av seg selv etter en periode (forhåpentligvis..).. Som du sier gjør man "tilstanden" enda verre med å prøve å ta i eller trøste.. kan være vondt å se på, noen gråter,skriker og slår rundt seg, men husker ingenting dagen etter som sagt.. masse lykke til! Har lest dette i en bok om barn og søvn, kan se etter om det står noe jeg har glemt..

mb -søvnpanikk?
Sunroad Speach -Nattskrekk?

Vil tro dere mener det samme.

Hmm? kan gå i perioder over flere år.. ja. Drevet på i perioder i 1 år nå.
Prøve å søke opp litt info om dette da.

ORIGINAL: suprAnirac

mb -søvnpanikk?
Sunroad Speach -Nattskrekk?

Vil tro dere mener det samme.

Hmm? kan gå i perioder over flere år.. ja. Drevet på i perioder i 1 år nå.
Prøve å søke opp litt info om dette da.

ja det er samme sak, de på HS brukte uttrykket søvn panikk når jeg snakket med dem for noen år siden om vårt problem, men tror det er mer vanlig med nattskrekk nå.

Vet dere om noen linker, eller info på web så rop ut. Jeg finner intet enda..

I følge boken min(barn og søvn av andrea schmidt-forth), så står det at nattskrekk er helt harmløst, det har ingenting med angst eller panikk å gjøre, og det ligger ingen psykiske forstyrrelser til grunn. Anfall av nattskrekk kan oppstå hos alle barn og skyldes antakelig at modningsprosessen i hjernen ennå ikke er avsluttet.
Varer som regel i 5-15 min.
Det er ingen nøyaktige statistiske data på det enda, men påstås her at man kan gå ut fra at mellom en tredjedel og halvparten av alle barn mellom ett og seks år får slike anfall. Noen bare en eller to ganger, mens andre kan få det annenhver mnd i en periode på ett til to år..

Det står også her at det som oftest oppstår i løpet av de første en til tre eller fire timene etter at barnet har sovnet. Dette skiller den ganske klart fra andre søvnforstyrrelser som mareritt, dette kommer oftest senere om natten. Man skal heller ikke prøve å vekke barnet, bare vente til det er over, og heller da stryke litt og legge det i seng. Man bør også unngå å spørre for mye rundt dette dagen etterpå, da slike spørsmål gjerne gjør barnet engstelig og gi h*n følelsen av at det er noe som ikek stemmer.
Og nok en gang det er ikke vits i å bekymre seg, de vokser det av seg..hmm..ble du noe klokere? Står ikke så mye mer enn dette egentlig. dette er i hovedtrekk det viktigste da ..

ORIGINAL: Sunroad Speach

Det står også her at det som oftest oppstår i løpet av de første en til tre eller fire timene etter at barnet har sovnet. Dette skiller den ganske klart fra andre søvnforstyrrelser som mareritt, dette kommer oftest senere om natten. Man skal heller ikke prøve å vekke barnet, bare vente til det er over, og heller da stryke litt og legge det i seng. Man bør også unngå å spørre for mye rundt dette dagen etterpå, da slike spørsmål gjerne gjør barnet engstelig og gi h*n følelsen av at det er noe som ikek stemmer.
Og nok en gang det er ikke vits i å bekymre seg, de vokser det av seg..hmm..ble du noe klokere? Står ikke så mye mer enn dette egentlig. dette er i hovedtrekk det viktigste da ..

Mye som stemmer med modnigsprosess og opptrer første del av natten, innen di neste 6 timene. Ikke senere.

Tuusen takk for at du tok deg tid til å kopiere dette fra boken. Setter stor pris på det![:)]

ORIGINAL: Sicily

Typisk femåring.. Trøst deg med at det er en periode.. Her er det også livlige drømmer og mareritt ofte. 

Det har vart siden hun var 3,5 år.

ORIGINAL: suprAnirac

Typisk femåring.. Trøst deg med at det er en periode.. Her er det også livlige drømmer og mareritt ofte. 

Det har vart siden hun var 3,5 år.

Da så. Har forresten lest hele tråden nå, og har lest om natt-skrekk før. Høres jo ut som det er noe i det, da. [;)]

Aldri hørt om det før jeg, men jaggu, her kan man få svar på det aller meste. Takker!

jeg tror faktisk jeg ville snakket litt med legen å høre om han har noen tips[:D][:D]

Back
Topp