Barn i Thailand, Bangkok...

@nnette

Glad i forumet
Nå er det kun en mnd til vi drar, og jeg grugleder meg.... Noen som har vært der og vil dele litt erfaringer??

Har to bleiebarn og ett grøt/middagsglass barn[8D] Skal jeg ta med en koffert full av bleier, middagsglass og grøtpakker???(vi skal være i tre uker) Eller finner jeg det jeg trenger uten sukker og honning?

Vi skal i hovedsak være i Bangkok, men kommer til å ta noen turer til stranden og overnatte tre/fire døgn i bungalow.

Har ikke vært der nede, men angrer på jeg ikke tiok med mme, middag, grøt og bleier hjemme fra når vi var på gran canaria. Bleiene var uten elastikk, mme grøten og middagen var med masse søtnings greier så har lært [:)]

vi hadde med når vi dro til hellas i sommer..

Vi var i blant annet Bangkok med baby. Var i tre uker. Hadde med oss alt av bleier, grøtpulver, fruktmos, middagsglass og mme. Er veldig glad for at vi hadde med oss det. Det blir jo mye shopping der uansett, så gjør jo ingenting om man fyller opp koffertene på vei ned, da er det mer plass til shoppingresultatet på vei opp igjen. =)

Bleier er dyrt der nede og dårlige har vi hørt. Har ikke prøvd de selv da siden vi hadde med oss. Er jo plenty å kjøpe av babymat og lignende, tilogmed nestle, men problemet er at de har limt thai-etikett over innholdet, så det er umulig å vite hva ting inneholder (og nei, den går ikke å rive av). Stod ikke på engelsk på et eneste produkt vi så på. En annen ting er jo at småttisene gjerne vil ha det de er vant til.
Har venner som nesten ikke hadde med seg mat ned og som ikke syns det var så farlig å vite hva glassene inneholdt og brydde seg ikke så mye om hygiene på spisestedene i forhold til barna. Der er nok vi litt vel føre var. Vet ikke hvor gamle barna dine er, men vi reiste med 7 mnd gammel baby og syns det var viktig å vite hva vi puttet i henne. En annen ting er at de bruker mye sukker i maten i tillegg til saltet. Og det er ikke så lett å få thaiene til å forstå at en baby ikke skal ha sukker og salt!

Ville tatt med vogntrille, parasoll til vogn, myggnetting (hvit), uv-drakt, førstehjelp, talkum (vi er ikke talkum brukere til vanlig, men vesla fikk varmeutslett og da hjalp talkum - men den talkumen vi fikk kjøpt der nede var full av parfyme. Ville heller kjøpt med fra Norge). Og det jeg skrev over selvfølgelig. =) (Men kommer som sagt litt an på hvor gamle barna er og hvor nøye dere er på hva de putter i seg). God tur! =)

Takk for svar[:)]
Da skal jeg pakke det jeg får plass til. Hvordan gikk det med å snu døgnet på den lille? Er jo en del timers forskjell...

Ang uv drakt så brukte vi det på jenta vår på kreta i sommer og hun fikk varmeutslett av den hun, så ikke ut på overkroppen stakkar... så vi fant ut at det var best å løpe mest mulig bar og bare smøre og smøre og smøre og smøre... passe på at hun var tørr så lenge hun var på land og ikke hadde på seg noe som gjorde at hun svettet.

Jeg skal ha med phil and ted søskenvogna, den har jeg svart myggnett til, vet ikke om det går an å få tak i hvit?? Men hvis de skal sove så må vi nok lete frem skygge uansett så det vil nok gå greit.

Andre som har vært der og har flere tips???[:)][:)]

I desember var vi i Bangkok et par dager og Phuket i to uker. Vi har en sønn på 1 år.

Ang. reise: vi har reist masse allerede siden vi ble 3. Synes det går veldig fint, både på fly og ang. tidsforskjell etc. Nå prøver vi alltid å ta nattfly, slik at småen er naturlig trøtt og sover så mye som mulig på flyturen. Vi hadde ikke eget sete til han, men fikk faktisk lov å bruke en babykurv på flyet, selv om han egentlig var litt stor. Det var deilig å kunne legge han fra oss litt! Ellers har vi alltid med egen mat til han på flyet, du har jo lov å ha med både drikke og mat på glass til babyer.

Ang. bleier/mat: Bleier og våtservietter fant vi uten problemer (brukte Huggies). De var nok ikke like gode som de vi er vant til hjemme (mye mindre og smalere synes jeg), og husker dessverre ikke prisen. Men vi skulle være på reisefot i to mnd, så det var ikke mulig å pakke ned bleier for hele turen. Hadde med noen da, slik at vi slapp å stresse med en gang vi landet :-) Babymat var det verre med! Skulle ønske noen hadde fortalt meg på forhånd at det ikke finnes middagsglass slik vi er vant med! Ja, det finnes noen glass fra Nestle i de store matbutikkene, men vi så KUN dessert o.l. Puddinger, fruktgele etc. Ikke hadde de grøtpulver heller. Vi hadde tatt med nok til de første dagene, så jeg har ikke sjekket skikkelig i Bangkok, men i Phuket var det ingenting å oppdrive. Derfor gikk det mye i friske frukter, brødskiver, kokt ris o.l. Gikk fint det altså, men jeg hadde nok tatt med meg en ekstra pose grøtpulver, og kanskje noen mini-pakker med pålegg (leverpostei osv. dersom dere bruker det), ellers blir det jo mye syltetøy...

Ang. klima:Vi hadde godt over 30 grader, varmt og veldig fuktig i lufta der nede. Det betyr jo selvsagt at det ikke blir så veldig kjølig i skyggen heller, men vi hadde ingen problem med å la gutten sove i vogna i skyggen med bare bleie på og myggnetting. Han er veldig glad i å drikke vann, og vi var aldri redd for at han ble uttørket. Vi brukte alltid solfaktor 30/50 og hele UV-settet hans, føltes ikke riktig å la den hvite lille kroppen krabbe/springe rundt uten klær når sola sto på.

Huff, dette ble langt! Håper dere får en fantstisk flott tur. Nyt det!

Det er vel ikke noe HUff vel[:D] Kjempefornøyd med svar jeg, takk takk[:)]
Gruer meg litt til flyturen.... vi skal heldigvis dra på natta, men allikevel, det er jo lenge... Men skal bli godt med sol og varme og bade masssse[:)]

Jeg er i Bangkok nå og har vært i Thailand i 12 uker snart. Bleier er bare tull å ha med. Alle tesco, Big C osv har bleier og de finner dere overalt. Anbefaler jeg Mamy poo, de er fullgode med norske bleier. Ikke er de tilsatt parfyme heller. Pris 105 kr for 60 bleier. Så det er vel omtrent som hjemme. Våtservietter er det ikke alle butikker som har. Men alle farmasia butikker har dette og de ligger i alle kjøpe sentre. Disse er gode, uten for mye parfyme og ganske mye billigre enn hjemme.

Mat er det værre med. Havregryn selges i alle større butikker, slik at en kan lage dette selv. Men babymaten er tilsatt en del sukker. Middagsglass er nesten håpløst.

Varmen: ungene vender seg til denne ganske fort. Så lenge man holder de ute av solen midt på dagen. Så bør dette gå fint. På gardermoen i Taxfree`n selger de en solkrem som heter pb 20, denne er gull verdt. Vi smører ungene med denne og de har ikke vært solbrente en dag.

Hvor i Bangkok skal dere?

God ferie...
I morgen reiser vi videre til Vietnam[:)]

Det er nesten litt flaut å si det... men jeg vet ikke hvor vi skal[:o] Ska på besøk til min far som har flyttet dit... eneste jeg vet at det er nord og ikke langt fra det største weekendmarked eller noe sånt.

Både bleiemerke og solkrem er notert[;)]Tusen takk[:)]

Og god tur videre til vietnam[:)]

Back
Topp