Barn i narkose - erfaring?

• Trådstarter Trådstarter *BV addict*
  • Opprettet Opprettet
B

*BV addict*

Guest
Jenta mi på 2 år skal inn i narkose over nyttår.
Gruer meg så veeldig[:(]

Slik kanyle er jo vondt å få[:o]
Også er jeg redd det skal oppstå komplikasjoner rundt narkosen og at hun skal dø. At hun ikke våkner igjen osv[:o]
Uff er livredd jeg!

HATER DETTE!!!!!!!!!!!!!!!!!

Snuppa fjernet mandlene for ca tre år siden. Det gikk knirkefritt. Jeg fikk være med inn på operasjonssalen og sitte sammen med henne til hun sovnet. Ventetiden var laaaaang, men så fikk jeg sitte sammen med henne på oppvåkningen og alt gikk heldigvis bare bra. [:)]

Jenta mi måtte under narkose når hun var litt under året,for å klippe strengen under tunga.
Der fikk jeg være med inn frem til hun ble lagt i narkose,hvilket var utrolig ekkelt.
Ikke akkurat stas å se ungen bare bli helt slapp,men alt gikk veldig bra.
Dette er jo noe de gjør daglig [:)]

Etterpå,på oppvåkningen ble hun litt kvalm,kastet opp å litt sånn.Men,alt i alt så gikk hele greia veldig bra [:)]

Skjønner hvordan du har det, ikke noe kjekt når de små skal i narkose. Her har jenta vært i narkose tre ganger i forbindelse med operasjon og undersøkelser og skal i narkose igjen for å operere og muligens fjerne mandler, og gutten har vært en gang. Det er like jævlig hver gang synes jeg. Men du kan trøste deg med at de er flinke i jobben sin og det er sjelden det oppstår komplikasjoner, de er jo så flinke nå til dags. Ønsker dere lykke til[:)]

Det går nok heeelt fint.
Min sønn har vært i narkose 2 ganger.
Jeg anbefaler at du kjøper Embla plaster som du tar på hvert hånd før operasjonen, det virker bedøvende.
Min sønn sa han fikk bittelitt vondt, men han sa ikke AU , og ingen tårer kom.

Når det gjelder innsovningen ved narkosen så kan det være emosjonelt,og de anbefaler at den sterkeste av foreldrene blir med inn, selv ble jeg ikke med inn, det var faren som gjorde..

Oppvåkningen kan variere fra person til person, første narkosen sønnen min våknet fra gikk helt fint, han var bare trøtt. Men neste gang var han som en "galning" han slo og sparket rundt seg, og visste ikke hvor han var, det var litt skummelt syntes vi..

Jeg har jobbet på operasjonsavdeling selv, og andre som hadde jobbet der i opptil 30 år hadde aldri opplevd at noen hadde dødd av narkosen. Lykke til [:)]

Ja, hun ble operert da hun var 4 mnd, (er født klumpfot) [:o].

Jeg bekymret meg ikke, og ville ikke være med inn da de satt kanylen, hun var såpass liten at de ikke ville ha meg der.
Det var jeg glad for, for hun hadde strittet mye i mot.

Jeg syntes det værste var oppvåkningen, for de andre våknet opp normalt og dro hjem.. [&:] mens jeg satt der og satt der, uten at hun
viste noe tegn til at hun ville våkne. Måtte til slutt ta henne opp for å prøve å amme, for sprengen var jæævelig, hadde jo ikke pumpe
eller noe med meg.  Kl 18 våknet hun omsider, og ristet og hadde spasmer [&:] men det var visstnok ikke så unormalt (så dette er for
å forberede deg, de sier ikke så mye om sånne ting som kan skje).  Operasjonen var kl 10 forresten.

Men jeg var ikke redd eller noe da, de er jo der og overvåker, lå på postoperativ helt til vi dro hjem samme kveld.

Lykke til, småttisene våre er tøffere enn vi tror [:D] og vi får se på det sånn at en operasjon er jo til for å gjøre livet dems bedre!! [8D]

begge mine har vært i narkose..

Minsten da han var 9 mnd og skulle hjerteopereres. jeg hadde aldri vært med på det før. Hadde fått info om at jeg fikk være med inn til han hadde sovnet også måtte jeg gå ut så de fikk gjort det de skulle. Man ser på tv at de får narkose igjennom sånn maske ofte, så derfor trodde jeg de skulle det. han satt på fanget mitt og fikk nålen i hånden og sånn og jeg småpratet med han og plutselig datt han bakover og øynene rullet bakover og de græbbet ungen og svosjet meg ut døren. jeg ble helt i sjokk og trodde noe hadde skjedd, men de hadde bare ikke fortalt meg at NÅ setter vi narkosen igjennom armen hans.. Så jeg begynte å grine og knakk helt sammen for jeg trodde han døde.. Koshlig opplevelse kan man si..[:(] Men fikk grundig forklaring av en sykepleier heldigvis, da de så reaksjonen min.
Hehe sånn går det når man ser for mye på akutten.[8D]

Gikk veldig fint og var ingen komplikasjoner.

Bare vær obs på dette når han skal inn, at de forsvinner veldig fort når de får narkosen, og selv om det ser ut som de dør, så gjør de ikke det altså..

Jenta mi tok mandlene som 6 åring, (1 år etter småen var i narkose)
og hun hadde så sprøyteskrekk at de ikke fikk satt kanylje på henne, så de gav henne med maske.. gikk veldig bra, men hun fikk litt reaksjon på narkosen ved at hun klødde veldig i nesen og fjeset da hun våknet. ble litt hoven.. Gikk veldig greit ellers.

ORIGINAL: TJ2008

I brevet man får frå sjukehuset ber dei foreldre om å kjøpe EMLA plaster til å ha på kvar hånd,ca 1 time før dåke har time..
Da har da stått i breva vi fekk,eldste guten har vore i narkose 2 ganger..
Han hadde ikkje ei rykning i kroppen når dei satt veneflonen,så godt virka emla-plasteret"!!!(for hans del da)...måtte ha votter på han,så han ikkej skulle ta dei av sjølv[;)]

Ein liten tommelfingeregel: barn som er rolig før dei går inn i narkose ,er ofte rolige når dei våkner igjen,barn som er urolig/sint før dei går i narkose våkner ofte opp sånn og..(gjelder sikkert voksne og)..

Vær forebredt på at da går FORT når dei først injiserer narkosemiddelet i årene,vips så er dei vekke!

Det stemmer bra med hva de fortalte meg ja, ifht hvordan hun våknet opp, de sa hun var ekstremt sterk i armene til å være 4 mnd.. hehe.
Men hadde aldri hørt dette før nå [:D]

Bare vær obs på dette når han skal inn, at de forsvinner veldig fort når de får narkosen, og selv om det ser ut som de dør, så gjør de ikke det altså..
Mhm,EKKELT.....

narkosen kommer gjennon hånda,er oksygen i masken!

To av mine har vært i narkose, var verre den tiden jeg gruet meg enn da vi endelig kom igang [;)]

Ang. kanylen så kan de bruke Embla-paster, så de kjenner ingenting.. I tillegg får de en likegyldighetssprøyte i forkant, så de bryr seg ikke så mye med hva som skjer..

Jenten min fikk det i juni når hun tok mandlene, hun var akkurat blitt 3 år då dei opererte hun. Gikk veldig fint med hun helt til hun våknet opp igjen, selv om hun var helt rolig då hun gikk inn i narkosen var hun helt vill då hun våknet. Kastet seg rundt og var ikkje seg sjøl på godt over halvtimen. Det var ikkje noe kjekt for måtte holde hun fast til tider så hun ikkje skulle skade seg[&:]

ORIGINAL: ohBaby!

narkosen kommer gjennon hånda,er oksygen i masken!

De kan få narkose i maske og, mener at jenta mi fikk det den ene gangen, de pressa maska over munnen hennes og så ble hun borte

mini ble lagt i narkose når han var 9 mnd, for å sette inn dren i ørene. Jeg syns det gikk veldig grei jeg, han kjempa litt fordi han ble holdt i ro for å få satt veneflon og etterpå så sovna han. Hadde fått servert de verste historiene om hvor forferdelig dette var å se på før operasjon, men syns det gikk helt greit.

I brevet man får frå sjukehuset ber dei foreldre om å kjøpe EMLA plaster til å ha på kvar hånd,ca 1 time før dåke har time..
Han hadde ikkje ei rykning i kroppen når dei satt veneflonen,så godt virka emla-plasteret"!!!(for hans del da)...måtte ha votter på han,så han ikkej skulle ta dei av sjølv[;)]

Ein liten tommelfingeregel: barn som er rolig før dei går inn i narkose ,er ofte rolige når dei våkner igjen,barn som er urolig/sint før dei går i narkose våkner ofte opp sånn og..(gjelder sikkert voksne og)..

Vær forebredt på at da går FORT når dei først injiserer narkosemiddelet i årene,vips så er dei vekke!

Vi skal inn 5 og hun skal ikke legges i narkose før den 6.
Tror dere de har slike embla plaster på sykehuset?
Det må jeg hvertfall forsikre meg om ellers må jeg ut å handle.

Jeg hater denne situasjonen her!

ORIGINAL: *BV addict*

Vi skal inn 5 og hun skal ikke legges i narkose før den 6.
Tror dere de har slike embla plaster på sykehuset?
Det må jeg hvertfall forsikre meg om ellers må jeg ut å handle.

Jeg hater denne situasjonen her!

Pernille fikk det på sykehuset når vi kom inn, ca 1,5 time før operasjonen.

ORIGINAL: Sicily

Snuppa fjernet mandlene for ca tre år siden. Det gikk knirkefritt. Jeg fikk være med inn på operasjonssalen og sitte sammen med henne til hun sovnet. Ventetiden var laaaaang, men så fikk jeg sitte sammen med henne på oppvåkningen og alt gikk heldigvis bare bra. [:)]

samme her. bare at gutten vår blei operert i nov i år:)

4åringen min var i narkose i begynnelsen av desember... hun fjernet mandlene (falsk og ekte).. hun fikk emblakrem på begge hendene som hun hadde en stund og en halvtime før hun skulle opereres fikk hun sånn likeglad-drikk... endte med at ungen lå på operasjonssalen og SÅ på mens de stakk kanyle i hånda hennes... hun reagerte ikke.... så ble hun mer og mer søvnig og de holdt en maske over munnen hennes, 5-10cm over munnen og ba henne ta et dyp trekk og da slokna hu.. jeg syns ikke det var ekkelt i det hele tatt... men skjønner at noen vil grine når de forlater barnet sitt der, jeg måtte svelge en ekstra gang...

det verste er jo oppvåkninga syns jeg... de er urven og dårlig osv....

Yngste her var i narkose da hun var 7 mnd pga hoftegips.
Vi lå på sykehuset, så ble vekt og fikk empla plaster på morgenen. Noe som i grunn av unødvendig da hun fikk maske og de kom ikke til å stikke henne før etter hun sov. Sovnet veldig greit, ikke noe gråt eller noe.

Hun våknet raskt etterpå, med en gang og gråt masse.
Virker som det var ubehaglig, og fikk beskjed om at spesielt de som fikk maske kunne reagere slik. Tok en god stund før hun roet seg, men etterpå gikk det veldig bra.

Det du kan gjøre den dagen hun skal inn, er å sette på emla plaster, koster 99 kr for 2 stk.
Sett ett på hver arm.
Da kjenner hun ikke at de setter inn kanylen.

Du vil få være der til hun har sovnet.

Så går du opp på barneavdelingen igjen, og blir ringt ned når det er over, og får være der når hun våkner.
Tidligere tok det lengre tid før de våknet igjen etter narkose. Men nå har de begynt med noe nytt, så barna ikke sover så tungt, og ikke bruker så lang tid på å våkne igjen.

Dette er noe de gjør flere ganger daglig, og det går veldig bra [:)]

Back
Topp