Barn i begravelse??

Eg hadde med sonen min på 1 år i begravelse til min farmor. Han sat ikkje heilt i ro, "dansa" til kyrkjemusikken og laga litt lyder. Men farmor var veldig stolt over å vere oldemor og resten av familien var glad for at han var med slik at ein fekk med "alle" sider av farmor i begravelsen.Min erfaring er at alle bør få delta. Kan og anbefale ei bok som heiter "Sorg hos barn" av Atle Dyregrov. Veldig enkel og god for korleis ein skal takle dødsfall hjå barn.:)

Jeg hadde tatt han med om det var min sønn, men så har jeg selv positiv erfaring fra å ha med barn i begravelse.

Jenta mi var akkurat fylt 2 når tanten hennes døde og det var ikke noe diskusjon om hun skulle være med eller ikke. Joda hun var aktiv og trassen til vanlig, men så utrolig flink i kirka. Satt å lekte, spiste litt på kjærligheten, dansa til musikken og ropte tante engang når presten sa navnet til min søster. Alle syntes hun letta på stemningen samt at hun kunne si hade og legge rose på kista. Og når jeg skulle bære kista så sendte jeg henne bare bakover til min tante (som hun bare har møtt et par ganger) som skulle følge henne ut og det gikk veldig bra.

Det var som at hun skjønte at det ikke var rette tidspunkt for tull, og hun hadde stor nytte av begravelsen og kan nå snart 3 år etter fortelle om begravelsen.

For meg er ikke dette et spørsmål engang. Hvis personen som er død hadde et forhold til barnet så skal det være med. Barn er barn og sitter ikke alltid rolig, men sånn er det bare. Døden er en del av livet og der skal også barna delta. Ikke alt her i livet er morsomt og sorg er ikke farlig, men en viktig erfaring. Storebror som var 5 år i fjor ville se sin oldemor i kista når han døde og fikk det. Han er egentlig et litt urolig barn, men ble veldig rolig både da og under sermonien. Og jeg tok med begge barna og reiste de 80 milene for å delta.

tusen takk for svar alle sammen.Ser noen synes jeg er rar som i det hele tatt må tenke over saken.Men aldri vært borti dette før,og aldri vært noen barn i de 2 begravelsene jeg har vært i,så ville høre hva andre gjør og hva som er lurt og ikke....
Men vi har bestemt nå at hvertfall eldste skal være med,han ønsker det selv også. men minste er fortsatt usikkert.Regner med jeg får nok med å trøste eldste og mannen min får sikkert nok med seg selv og mamman sin.Så vil ikke bli lett om hun begynner å tulle da....Tenker kanskje heller å ta henne med på kirkegården etterpå og legge ned rose og si hadet der?Må også legge ved at minste ikke har hatt så mye kontakt med han da.Sett han ved bursdager og et par andre anledninger liksom.Siste året har det vært lite

Først og fremst vil eg kondolere! Trist å miste nokon i familien!

Når det er så nær familie vil eg råde deg til å ta han med. Dei aller fleste forstår om guten ikkje er rolig heile tida. Svigerfar døde brått frå oss for to månadar sidan og vi var alle knytta til han. Begge ungane, 4 og 6 år, var med i begravelsen og angrar absolutt ikkje på det. Eldstemann var med i begravelse når han var 2 og når han var 4 òg, og det gikk heilt fint. Eg synest det er viktig å inkludere ungane i slike ting, det gjer det lettare for dei å forstå.

Back
Topp