Barn i begravelse...

• Trådstarter Trådstarter dikkedikk
  • Opprettet Opprettet
Kondolerer

I min kultur så skal ikke barn tas med i begravelser. Så for meg hadde det naturligste vært og lett etter barnevakt. Men jeg synes Norske begravelser er mye enklere og takle psykisk enn begravelser i en del andre land.

Du må nesten bare følge magefølsen, du vet jo best hvordan din sønn er..

Syns unger skal være med i familie begravelser uansett alder jeg. De har jo ikke vondt av det. Tvert imot. Dette er en del av livet.

Da jeg skulle se min bestemor i høst ville storebror også være med inn. Vi bodde ganske langt unna så han har bare møtt henne noen få ganger når han var ganske liten, men siden han ville tok jeg han med inn når hun lå i åpen kiste.
Tror den delen også ga han mange forklaringer om døden. Jeg har jo fortalt at de som er døde har sluttet å virke og da fikk han se det selv.

Mine gutter kan også være ganske urolige, men de forstod situasjonen i kirka og satt veldig fint. Litt spørsmål om det som skjedde kom og de så jo at jeg satt der å gråt.
Men jeg angrer ikke et sekund for at vi reiste 80-90 mil for å ta dem med på dette.

Jeg var selv i begravelse til oldemor da jeg var 7 år og bestefar da jeg var 5 år. Er glad for det den dag i dag og husker begge begravelsene som en fin opplevelse.

Jeg svarer her jeg selv om dette ikke gjelder mitt barn.
Men jeg er tante til en jente på syv år nå.
Hun har diagnosen aspergers.
Når min morfar altså hennes oldfar døde i fjor tok denne jenta det veldig hardt. Da hadde hun nettopp fylt 6 år.
Hun var med i begravelsen, hadde masse spørsmål om dette. Men alikevel taklet hun dette veldig bra. Hun la på en måte sorgen igjen etter begravelsen. Og i dag forteller hun meg hvor fint det var å si hade det oldefar.
Aspergers barn er jo utrolig kloke små vesner og de skjønner utrolig mye.
Jeg synes du skal ta han med. Men så klart du kjenner jo din sønn best.

ORIGINAL: Amy09

Ser ingen grunn til at en 6åring ikke skal få bli med i begravelse. En god samtale omkring døden vil også høre med.

Back
Topp