Barn i 2 punktsele i bobil

Tror ikke det er lov egentlig, men skal ikke si sikkert, så ville tatt en tlf til Trygg Trafikk eller politiet for å høre.

Ervdet ikke seter som kan festes med 2 punkts sele? Hva som er tillat med lov er vel like relevant som en takst? Hvis du er villig til å risikere dine barns liv i tilfelle dere skulle krasje så må vel du fint klare å dekke en bot på 2000 kr også??? Så frstår ikke helt spørsmålet. Det er vel revnene likegyldig om hva som er lov eller ei, krasjer dere ved at noen kjører i dere foran eller bak så vil ungen hele vekten av overkroppen * antall km dere kjører, i vekt som den skal holde igjen. Dette er vansligvis noe selen over brystet hjelper mot!

Skjønner ikke spm jeg..det er ikke noe problem å feste et barnesete med 2 punktsbelte bakovervendt i en bobil..da har jo ungen setets belter rundt kroppen allikevel.

Eller mener du å ha ungene sittende rett i setet med kun 2 punkts rundt magen? Det er isåfall IKKE trygt overhode, ulovlig er det vel ikke så lenge ungen er høy nok til å kunne sitte uten bilstol. 

Lurte bare på om det er noe aldersgrense på dette.. Har ingen plan om å sette et barn i et barnesete som skal festes med 3 punktsele der. Blir evt en på 8 år som er sluttet med sete og evt en på 5 som sitter i beltestol. Vet jo selvsagt at dette ikke er det tryggeste alternativet.

Bytt ut selene med tre puktseler??? Vi har kun trepunkt seler i vår bobil. Aldri i livet om jeg hadde latt mine barn sitte kun med to puktsbelte. Men reglene er vel ikke noe annet i bobilen. De skal sikres likt som i bil. 

Bakovervendt med 2-punkt er jo betraktelig bedre enn fremovervendt med 2-punkt. Man kan jo bli delt i to innvendig med 2-punktsele i en frontkollisjon og man sitter fremovervendt. Påkjørsler bakfra skjer sjelden i store hastigheter og en bobil vil jo takle en påkjørsel bakfra bedre enn en personbil. Men, vet ikke jeg, går det ikke an å få byttet med 3-punkt?

Nei går ikke an å bytte til 3 punkt da det ikke er noen plass å fø festet de .. Men det jeg mener også er jo at de sitter jo bakovervendt, så det største smellet evt så går de jo bak i setet liksom, men ikke vet jeg heller :) var bare et spm om de var noe aldersgrense :)

Begge barna skal jo i utgangspunktet fortsatt sitte i bilstol, og en beltestol kan ikke festes med 2 punktsele uansett hvilken vei di sitter. Noen bakovervendte seter kan festes med 2 punktsele, vet at noen har brukt TWE på denne måten i bobil.

gullgutt09 skrev:
Nei går ikke an å bytte til 3 punkt da det ikke er noen plass å fø festet de .. Men det jeg mener også er jo at de sitter jo bakovervendt, så det største smellet evt så går de jo bak i setet liksom, men ikke vet jeg heller :) var bare et spm om de var noe aldersgrense :)

Som nevnt over så er aldersgrense og lover irrelevant. Med et To punkt sele, så utfordrer du de fysiskelovene ved vekt i fart. Det er e grunn til at de fleste biler nå til dags leverers med 3 punkt sele. Men som folk sier over her, så er det Mange seter som kan festes med to punktsele. Enten fremover eller bakover. Men ta en Tlf til tryggtrafikk, da vil du få skikkelige svar.

Oktobersol skrev:

gullgutt09 skrev:

Som nevnt over så er aldersgrense og lover irrelevant. Med et To punkt sele, så utfordrer du de fysiskelovene ved vekt i fart. Det er e grunn til at de fleste biler nå til dags leverers med 3 punkt sele. Men som folk sier over her, så er det Mange seter som kan festes med to punktsele. Enten fremover eller bakover. Men ta en Tlf til tryggtrafikk, da vil du få skikkelige svar.

Det er ingen fremovervendte seter som kan festes det topunktsele. Toppen av setet blir jo ikke holdt igjen av noe.

Må bare få sagt at dersom du krasjer med en bobil kontra med en vanlig bil. Så er det nok verst å krasje med bobilen. De er dessverre ikke bygd opp like bra som en bil. Ikke for å skremme noen, men mange tror t bobilen tåler så mye mer enn en bil, men det stemmer dessverre ikke. Jeg hadde ringt til trygg trafikk og hørt om hvilke regler som gjelder for topunkt bakover.

Back
Topp