Barn har det best i bhg? *lang*

hemmelignå

Glad i forumet
Sitter å leser de trådene om kontantstøtten, og må bare slenge ut noen tanker. Ser at mange skriver at de mener barn har det best i bhg, og at de er imot kontantstøtte..

Jeg har selv en gutt som skal i bhg når han er rett over året, og tror han kommer til å ha godt av det. Så er i utg.punktet enig for min egen del, bare så det er sagt.

MEN det jeg reagerer litt på er den måten det blir skrevet på. At alle barn liksom har det best i bhg. Hvem er dere til å mene hva som er best for alle andres barn?
Hvorfor må det som er best for ditt barn være det som er best for alle andre?

Det er det som jeg synes er mest negativt med denne regjeringen. De vet best hva som er bra for ditt barn. Hvor blir det av valgfriheten til foreldrene når heldagsskolen blir innført og ks fjernet? Jo, de som tjener godt kan ha barnet hjemme lenger, men i utgangspunktet legger de opp til at alle må gjøre det som DE mener er best. Synes det er det samme med at mange av de private skolene er nedlagt. Alt som ikke er uniformt blir fjernet. Hadde en Montesorri skole der jeg bodde før, men de måtte legge ned etter at regjeringen kutta støtten. Hva med de foreldrene som ikke synes den offentlige skolen har et læringsopplegg som passer deres barn?

Gud forby at noen lærer noe annet og får en annen undervisningsform [8|] Får følelsen av at ingen skal utmerke seg, ingen skal være bedre enn alle andre, men alle må være like "dumme".. kan også dra paraleller her til følelsen av at den sittende regjeringen også har holdningen "ingen må bli rike, de med suksess skal jammen straffes, alle må jo tjene det samme"

Var også snakka om obligatorisk bhg leste jeg for en stund siden, og som en blogger skrev "snart kommer vel en representant for regjeringen inn på fødestua og henter barnet ditt, fordi DE vet best hvordan barnet ditt bør oppdras".

Vil til slutt legge til at dette på INGEN måte er ment som et angrep på noen spesiell, så ta det ikke personlig, er bare noe jeg har tenkt litt på fra før egentlig, men som jeg syntes passet å ta opp nå, så håper på saklige svar [:)] Er ikke alltid så flink å forklare meg skriftlig, men håper dere tar poenget mitt med det jeg har skrevet.

ORIGINAL: alltidlente

Enig i dette med skoler- glad for at her i østerrike har man en enorm valgfrihet når det gjelder hvilke skoler barna våre skal gå på!!

Mange privatskoler er kjempedyre(de internasjonale, den svenske o.l), men det finnes en del som er subsidiert av staten... Problemet med dette er at det er bra for oss- for vi har råd til å velge til våre barn- men det finnes mange som IKKE har råd til å sende barna på privatskole.. ergo har de ikke annet valg enn offentlig skole. Og den offentlige skole sliter fordi så mange velger den bort- de får mindre penger og har dermed et dårligere tilbud!

Dette med barnehage er jeg litt delt på- men regjeringen var veldig klar i at ved full bhgdekning ble den tatt bort- dersom de fjerner litt av den ser jeg ikke problemet. Tror ALLE barn har godt av å gå i bhg litt-

Jeg er helt med på at om det blir for mye private skoler så vil dette gå utover den offentlige. Særlig om det er en privatskole som har nesten identisk opplegg med offentlig, det ser jeg ikke poenget med. Men å ha private skoler som tilbyr gjerne en annen pedagogikk, andre måter å lære på osv. synes jeg bare er bra! Mennesker er jo forskjellige, og har forskjellige evner, så hvorfor skal alt være lagt opp slik at alle MÅ gå på offentlig skole, alle MÅ gå i bhg (satt på spissen [;)]) Hvorfor ikke subsidiere flere skoler med annet opplegg? Synes det høres bra ut at dere har den muligheten i Østerrike!

Har også en tanke (som kanskje er litt egoistisk, men sånn er nå en gang vi mennesker [8D]); hvorfor skal du, eller jeg for den del, miste den valgfriheten fordi noen ikke har råd? Hvorfor er det så forferdelig at noen har lykkes, har bedre råd og muligheter? Unner vi ikke andre det? Noen har råd til å la barna få sangpedagoger (eneste jeg kom på i farta) og andre tiltak for å utvikle evnene til sine barn, er det da slik at om JEG ikke har råd, så kan jeg ikke unne andre det?

Full bhg dekning synes jeg er flott! OM de klarer å gjennomføre det (for det er jo ikke akkurat det når 1/3 del av barna som blir født ikke har rett på det, noe jeg selv oppdaga etter å ha fått i november [:-]). Men at alt skal bli tredd nedover hodet og påtvunget er noe jeg ikke liker, og som jeg føler regjeringa prøver i større og større grad..

Det her er bare tanker altså [;)] 

ORIGINAL: nothernstar

Helt enig!

Er så enig. Er dritlei av å høyra at ungane har det best i barnehagen for der har dei eit "pedagogisk opplegg". Herregud! Må du vera pedagog for at ungane dine skal få ein betre oppvekst? Eller fleire som seier at dei skal senda ungen i barnehagen for dei ser såå stor forskjell på unga som går i barnehage og dei som ikkje går. Og så då!!? Er det så forbanna viktig at ungane skal væra så like då ? Mulig det er enkelte ting min gut lærere seinare fordi han begynner seinare i barnehagen enn andre, men spiller det nokon rolle då? Må legga til at eg har absolutt ingenting mot barnehage og har full forståelse av at ikkje alle vil/ kan vera heima med ungane. Ei veninna sa til meg ein gong at ho blei betre mor av å ha ungane i barnehage for ho ville ikkje vært lykkelig av å gå heima, og det har eg full respekt og forståelse for. Vi er alle ulike og dei fleste veit best ka som er best for sine ungar. Det være barnehage eller ikkje!

Helt enig.

I den perfekte verden hadde jeg valgt både barnehage, opplegg og de annsatte selv, men sånn er det ikke. Til TS: det er janteloven som råder i dette landet

HELT ENIG!! Jeg blir så provisert når jeg leser at staten vet så mye bedre om ditt og datt! De kan ikke fjerne noe før noe annet er blitt dekket f.eks det med kontantstøtten.. de fjerner den før de har klart å opparbeide full barnehage støtte!! Hvor er logikken henne.. dem som ikke får barnehageplass da pga det er fullt..hva med dem da..skal dem bare gå hjemme fordi dem ikke har plass og itillegg bli straffet med å ikke få noe støtte en gang! Skal ikke verden gå fremmover og bli smarter for hva vi lærer..her går alt i baklengs tempo.. vi skal alle vær like, ingen kan skille seg ut, gud forby liksom!  DET skal vær forskjeller i verden og folk, VI skal ikke vær like, DET skal vær folk som er rikere og folk som er fattigere, til slutt ennder vi opp med at alle må gå lik kledd for man skal ikke skilles ut og vise at man er bedre enn andre.. ingen farger for man kan ikke vise at man er glad en dag for tenk om andre har hatt tragedie for da må vi vise respekt for dem! Og dette kan vi takke de som valgte det rødgrønne partiet!! Det varte ikke lenge før de viste virkeligt hva dem står får!!! 

jeg skjønner ikke hvorfor så mange klager jeg, for å være ærlig.. hva er problemet?

grunnen til at de ikke vil ha private skoler er jo nettopp fordi alle skal ha samme grunnlag for læring. det innføres stadig reformer for å forbedre.. tror dere DERE hadde gjort ting så mye bedre. det tar mer enn et døgn å forandre ting, og regjeringen har begynt på omfattende forandringer, men det tar tid. meningen er jo at tilbudet som er skal bli bedre......

og ang kontantstøtte, så mener jeg ærlig talt at når barnet er 2 år, ja, da har staten betalt lenge nok for at DU skal gå hjemme. barn har godt av å sosialisere seg i grupper, og en 2 åring har på ingen måte vondt av å separeres fra hjemmet for å leke med barn og lære ting på dagtid.... eller? [8|]

ORIGINAL: strøkenfrøken

jeg skjønner ikke hvorfor så mange klager jeg, for å være ærlig.. hva er problemet?

grunnen til at de ikke vil ha private skoler er jo nettopp fordi alle skal ha samme grunnlag for læring. det innføres stadig reformer for å forbedre.. tror dere DERE hadde gjort ting så mye bedre. det tar mer enn et døgn å forandre ting, og regjeringen har begynt på omfattende forandringer, men det tar tid. meningen er jo at tilbudet som er skal bli bedre......

og ang kontantstøtte, så mener jeg ærlig talt at når barnet er 2 år, ja, da har staten betalt lenge nok for at DU skal gå hjemme. barn har godt av å sosialisere seg i grupper, og en 2 åring har på ingen måte vondt av å separeres fra hjemmet for å leke med barn og lære ting på dagtid.... eller? [8|]

Var egentlig ikke ment som klaging da, bare noe jeg har tenkt litt på..

Ang. det du skriver om at alle skal ha samme grunnlag. Det er jo en fin tanke, men INGEN har jo det samme grunnlaget som mennesker. Forskjellige ferdigheter og evner, hvorfor skal da alle måtte ha det likt?

Når det gjelder sosialisering av 2-åringer; helt klart at alle trenger det! Men hvem har sagt at dette nødvendigvis må være i bhg? Dersom det nå skulle bli obligatorisk bhg i fremtiden og heldagsskole, så synes jeg at man umyndiggjør foreldrene, og deres rettigheter som forelder.. 

Men; det er ikke bhg. jeg har noe imot, men det er denne følelsen av at ting blir trædd nedover hodet mitt jeg ikke liker [>:]

ORIGINAL: CecilieT

Enig i dette med skoler- glad for at her i østerrike har man en enorm valgfrihet når det gjelder hvilke skoler barna våre skal gå på!!

Mange privatskoler er kjempedyre(de internasjonale, den svenske o.l), men det finnes en del som er subsidiert av staten... Problemet med dette er at det er bra for oss- for vi har råd til å velge til våre barn- men det finnes mange som IKKE har råd til å sende barna på privatskole.. ergo har de ikke annet valg enn offentlig skole. Og den offentlige skole sliter fordi så mange velger den bort- de får mindre penger og har dermed et dårligere tilbud!

Dette med barnehage er jeg litt delt på- men regjeringen var veldig klar i at ved full bhgdekning ble den tatt bort- dersom de fjerner litt av den ser jeg ikke problemet. Tror ALLE barn har godt av å gå i bhg litt-

Jeg er helt med på at om det blir for mye private skoler så vil dette gå utover den offentlige. Særlig om det er en privatskole som har nesten identisk opplegg med offentlig, det ser jeg ikke poenget med. Men å ha private skoler som tilbyr gjerne en annen pedagogikk, andre måter å lære på osv. synes jeg bare er bra! Mennesker er jo forskjellige, og har forskjellige evner, så hvorfor skal alt være lagt opp slik at alle MÅ gå på offentlig skole, alle MÅ gå i bhg (satt på spissen [;)]) Hvorfor ikke subsidiere flere skoler med annet opplegg? Synes det høres bra ut at dere har den muligheten i Østerrike!

Har også en tanke (som kanskje er litt egoistisk, men sånn er nå en gang vi mennesker [8D]); hvorfor skal du, eller jeg for den del, miste den valgfriheten fordi noen ikke har råd? Hvorfor er det så forferdelig at noen har lykkes, har bedre råd og muligheter? Unner vi ikke andre det? Noen har råd til å la barna få sangpedagoger (eneste jeg kom på i farta) og andre tiltak for å utvikle evnene til sine barn, er det da slik at om JEG ikke har råd, så kan jeg ikke unne andre det?

Full bhg dekning synes jeg er flott! OM de klarer å gjennomføre det (for det er jo ikke akkurat det når 1/3 del av barna som blir født ikke har rett på det, noe jeg selv oppdaga etter å ha fått i november [:-]). Men at alt skal bli tredd nedover hodet og påtvunget er noe jeg ikke liker, og som jeg føler regjeringa prøver i større og større grad..

Det her er bare tanker altså [;)] 

har ikke helt med saken å gjøre, men dersom våre barn begynner på den svenske skolen her i wien får vi subsidiert 30 000 per semester av norge.. fordi de er norske... og det er en privatskole- litt morsomt at det ikke er det samme hjemme [8|][:)]

Jeg tror nok at likestilling står så sterkt i norge at staten glemmer litt at noe VIL faktisk være hjemme med barna... tror nok ikke det egentlige målet deres er å tvinge folk til noe som helst[:)]

ja der ser du [8D] Likestilling; kvinner tvinges i jobb.. må nesten le [8D] men det kunne vel vært verre! [;)]

VELDIG enig med TS. [:)] Mener dagens regjering er utrolig lite fleksible og kun legger opp til at alle jobber 08-16 på kontor. Sånn er ikke realitetene!

Jeg er egentlig ganske skremt av hvordan det norske samfunnet utvikler seg. Foreldre blir mer og mer umyndiggjort, det eneste viktige i livet er å arbeide og bidra til felleskapet. Og det som skremmer meg aller mest er at det å oppdra barn ikke lenger blir sett på som jobb bra nok. Å oppdra barna våre er den VIKTIGSTE jobben vi kan gjøre for samfunnet. Barna våre er fremtidens voksne. Sittende regjering strekker seg etter en utopi som strider med menneskets natur.

ORIGINAL: Azoria

Jeg er egentlig ganske skremt av hvordan det norske samfunnet utvikler seg. Foreldre blir mer og mer umyndiggjort, det eneste viktige i livet er å arbeide og bidra til felleskapet. Og det som skremmer meg aller mest er at det å oppdra barn ikke lenger blir sett på som jobb bra nok. Å oppdra barna våre er den VIKTIGSTE jobben vi kan gjøre for samfunnet. Barna våre er fremtidens voksne. Sittende regjering strekker seg etter en utopi som strider med menneskets natur.

Akkurat det jeg har prøvd å skrive, men mer rotete og lengre [8D] kunne du ikke bare skrevet dette med en gang da, så hadde jeg sluppet.. hehe

ORIGINAL: strøkenfrøken

helt enig her

ORIGINAL: Azoria

Sign!

Back
Topp