Barn er ingen menneskerett? *diskusjonstråd*

Vand

Forumet er livet
Litt fra månedes sykepleietidsskrift:

*Assistert befruktning med donorsæd : gifte, samboende og lesbiske par har retten til dette

*Enslige kvinner reiser til Danmark for å bli befruktet med donorsæd. Her kan donoren være anonym, det er ikke lovlig i norge.

*Enslige og homofile bruker mer og mer surrogati. Surrogati foregår på flere måter: Foreldre kan gi både egg og sæd. De kan også bruke donoregg og donorsæd.
Man lar da en fremmed kvinne bære fram barnet mot betaling, ofte en kvinne i en annen verdensdel.

Ja, hva tenker dere om metodene, og er det en menneskerett å få barn? Blir det tvang for kvinnen som er surrogatmor på lik linje med prostitusjon (må selge kroppen sin for å få mat på bordet)...?

Har dere noen tanker og meninger????

jeg har meninger her[:)] vil uttrykke dem m engang jeg har ommet meg pittelitt *død*

oi...

syns det er vanskelig jeg... også fordi jeg ikke har så mye kunnskap rundt dette, mer en d som står.

de som ønsker seg så fryktelig et barn, men ikke kan få det selv. syns jeg skal ha muligheten til å kunne få et barn. De som ønsker d så inderlig at det er deres eget, men ikke kan bære det frem selv, burde ha en mulighet til å kunne få...

jeg forstår også hvorfor vi i norge ikke tillater d å ha anonym sæddonator. For en dag kan det hende at barnet ønsker å finne sin genetiske far eller hva en kaller d. selv om personen har velrdens beste far fra før, så kan det hende det kommer en trang til å finne sin biologiske. Meeeen, hvem ønsker å være sæddonator, hvis de får 100 barn bankende på døra og sier du er min biologiske far. nei, dette ble bare rot!

1: Jeg syns at Norge bør få ha anonyme sæddonorer. Vi sliter med å få sæddonorer fordi ingen vil, som du sier chrihri, vil ha 100 barn på døren 20 år etter[;)] Det blir feil i mine ører at man foretrekker Danmark pga akkurat dette. At barnet ønsker å søke sitt opphav, ja, det skjønner jeg... Men når kvinner alikevel drar til Danmark for å få anonym sæddonor?????'

2: Ang surrogat.......... Før var jeg kanskje litt mer positiv til dette, før jeg ble presentert for tanken om surrogati og prostitusjon kan sammenliknes.. [&:]
Kvinner med dårlige levevilkår blir "tvunget" til å gjøre dette for å sette mat på bordet.

3: Og nei, jeg mener at det er ikke en menneskerett å få barn i dag. Spesielt når kvinner bevisst velger karriere og utdanning og så kommer problemene med å bli gravid når de er 35. (nå snakker jeg om de som prioriterer karriere, ikke de som f.eks ikke har funnet en make[;)])
I stedet for å sette himmel og jord i bevegelse for å dra til danmark for å bli befruktet, eller bare vanlig prøverør hjemme, så hvorfor ikke adoptere???

ORIGINAL: Vand

1: Jeg syns at Norge bør få ha anonyme sæddonorer. Vi sliter med å få sæddonorer fordi ingen vil, som du sier chrihri, vil ha 100 barn på døren 20 år etter[;)] Det blir feil i mine ører at man foretrekker Danmark pga akkurat dette. At barnet ønsker å søke sitt opphav, ja, det skjønner jeg... Men når kvinner alikevel drar til Danmark for å få anonym sæddonor?????'

2: Ang surrogat.......... Før var jeg kanskje litt mer positiv til dette, før jeg ble presentert for tanken om surrogati og prostitusjon kan sammenliknes.. [&:]
Kvinner med dårlige levevilkår blir "tvunget" til å gjøre dette for å sette mat på bordet.

3: Og nei, jeg mener at det er ikke en menneskerett å få barn i dag. Spesielt når kvinner bevisst velger karriere og utdanning og så kommer problemene med å bli gravid når de er 35. (nå snakker jeg om de som prioriterer karriere, ikke de som f.eks ikke har funnet en make[;)])
I stedet for å sette himmel og jord i bevegelse for å dra til danmark for å bli befruktet, eller bare vanlig prøverør hjemme, så hvorfor ikke adoptere???

det er jeg veldig enig i... grusomt for de som MÅ!

Jeg har ikke gjort meg opp så mange tanker. Men mitt umiddelbare spørsmål er; Hvorfor kan ikke de som velger surogatmor metoden heller gi hjem til et barn som allerede er født men ikke lever under gode vilkår? En ting er de som skal bære sitt eget barn frem. Men der er faktisk mange barn som er født av mødre som slett ikke hverken egner seg eller ønsker de. Rett eller ikke rett på barn, alle barn har i allefal rett på en trygg, omsorgsfull og god oppvekst.

Jeg syns at alle de som ønsker seg barn skal kunne ha alternativ på en eller annen måte.

Jordmora som tok imot Anna er en av de som reiste til Danmark for å la seg befrukte av en anonym donor. Hun er singel og begynte vel å se klokka tikke fra seg. flott dame og jeg er glad på hennes vegne som fikk et etterlengtet barn!![;)]
Syns det er bra at det finnes slike alternativ.

Det med surrogati er jeg forsåvidt enig i. Det blir jo på en måte som å selge kroppen sin. Ikke tenkt på det på en måten før. Graviditet er ikke bare bare for en kropp.

Jeg er også for at homofile skal få adoptere!![;)]

ORIGINAL: sånja

Jeg syns at alle de som ønsker seg barn skal kunne ha alternativ på en eller annen måte.

Jordmora som tok imot Anna er en av de som reiste til Danmark for å la seg befrukte av en anonym donor. Hun er singel og begynte vel å se klokka tikke fra seg. flott dame og jeg er glad på hennes vegne som fikk et etterlengtet barn!![;)]
Syns det er bra at det finnes slike alternativ.

Det med surrogati er jeg forsåvidt enig i. Det blir jo på en måte som å selge kroppen sin. Ikke tenkt på det på en måten før. Graviditet er ikke bare bare for en kropp.

Jeg er også for at homofile skal få adoptere!![;)]

enig med at folk skal få vere anonyme særdonorer.... syns reglene som de er nå er dumme.... som dere sier, da reiser en jo bare til danmark... og om barnet ønsker å finne opphavet sitt... så er d umulig, for noen er nok d veldig tøft, men jeg tror visst mammaen er klar og ærlig m barnet fra byrjan av, om hennes valg, og at mamma ikke kan få barn selv, så måtte bruke noen andre sine svømmere, så tror jeg at barnet godtar dette... noe annet visst de er 16 og får vite sannheten og da kommer spørsmålene...  hmz... bare tenker høyt jeg....

syns ikke surrogati og prostitusjon kan sammenlignes sånn sett.... jeg hadde jo ikke gått gravid for noen andre uansett hvor rik d kunne gjort meg...men så har en sånne i låååv graviditet damer dah... de kunne nok gjort det....og d er jo en flott ting å kunne gjøre for noen andre.... men måtte jo hatt klare regler for hvordan og hvem osv.... så "prostitusjon surrogati" hadde blitt ungått... og uansett... jeg ville ikke leigd inn ei luuutfattig, halvshabby dame til å bære frem ungen min heller... huff,nåhørtes jeg kanskje stygg ut men... jah... ville jo hatt eit skikkelig menneske, m eit godt kosthold, helse osv... så skulle bært frem barnet....en tar jo ikke "hva som helst"....

hipp hurra for homofile.... [:)]

ORIGINAL: Ho Mor

Jeg har ikke gjort meg opp så mange tanker. Men mitt umiddelbare spørsmål er; Hvorfor kan ikke de som velger surogatmor metoden heller gi hjem til et barn som allerede er født men ikke lever under gode vilkår? En ting er de som skal bære sitt eget barn frem. Men der er faktisk mange barn som er født av mødre som slett ikke hverken egner seg eller ønsker de. Rett eller ikke rett på barn, alle barn har i allefal rett på en trygg, omsorgsfull og god oppvekst.

Grunnen til det er jo fordi man ved å bruke en surrogatmor kan få et barn som er biologisk sitt eget, selv om man kanskje ikke har mulighet til å bli befrukta selv.

Ingen som tenker på barna her da? Ved å bruke en anonymsæddonar frarøver du faktisk halve identiteten til et barn!!! Jeg syns det er forferdelig. Jeg mener at ingen bør få bruke anonyme sæddonorer, da syns jeg heller de kan ta et barn som allerede er født, og som trenger et adoptivhjem. Da er jeg faktisk mer FOR surrogatmødre. Akkurat som horer, velger de å gjøre dette mot kroppen sin, og det er bra at de har en måte de kan tjene penger på også.

ORIGINAL: Reinbue

Ingen som tenker på barna her da? Ved å bruke en anonymsæddonar frarøver du faktisk halve identiteten til et barn!!! Jeg syns det er forferdelig. Jeg mener at ingen bør få bruke anonyme sæddonorer, da syns jeg heller de kan ta et barn som allerede er født, og som trenger et adoptivhjem. Da er jeg faktisk mer FOR surrogatmødre. Akkurat som horer, velger de å gjøre dette mot kroppen sin, og det er bra at de har en måte de kan tjene penger på også.

Har du tenkt på at det er de færreste av horene som "får seg ett ligg", og pakker pengene i egen lommebok? De aller aller fleste har en hallik som står bak, og som krever inn mestparten av pengene!

Syns ikke det er en grei tankegang det jeg har uthevet. Det er myndighetene i de respektable landene som burde legge til rette (slik som i norge med arbeidsledighetstrygd osv osv) når mennesker ikke får seg jobb! Sånn er det desverre ikke ute i verden, men hadde det vært slik, så hadde prostutisjonsprosenten gått kraftig ned. Kanskje det samme gjelder surrogati??

I mine ører er det FEIL at noen overhodet skal selge kroppen sin for å brødfø familien og seg selv!

ORIGINAL: Ho Mor

Grunnen til det er jo fordi man ved å bruke en surrogatmor kan få et barn som er biologisk sitt eget, selv om man kanskje ikke har mulighet til å bli befrukta selv.

Ho mor skjønner nok det [;)], men hun mener at hvorfor bruke surrogati når man faktisk kan adoptere ett barn som allerede er født, og som trenger en trygg og god familie! [;)]

Her hadde jeg altså skrevet driiit mye men så forsvant det[:@][:@][:@][:@]

Jeg syns i bunn og grunn det er eogistisk at folk skal bruke tid, penger og energi på unormal metode når de like godt kan bruke disse pengene, den energien og den tiden på et barn som allerede er født inn i verden uten all den omsorgen vi syns er en selvfølge!

Ser det biologiske behovet, den der " få genene sine videre" greien - men har man såpass problemer med å få det til - og får uansett kansje bare 1 av foreldrenes gener så er jo halve vitsen borte!

Og i tillegg er jeg veldig enig med REinbue angående dette med sæddonorene. Det er dårlig gjort ovenfor barna. De som ikke har vært adoptert eller vokst opp uten å kjenne 1 av sine foreldre kan ikke forestille seg hva som foregår oppi hodet tilet barn som opplever det.

Surrogatmødre har jeg ikke sansen for. Ikke bare pga det dere har nevnt hittil - men også etter å ha sett en episode med Dr- phil hvor en kvinne som riktignok tilbød sin kropp til å bære på andres barn til tross for at hun ikke manglet penger - men så sørget hun for at "foreldrene" krabbet ned i støvet og gjorde alt hun ønsket. Hun ringte dem kl 3 om morningene hvis hun hadde lyst på iskrem osv... BLACKMAIL! Bare så feil med surrogat fra begge sider.

Jeg syns homofile fortjener barn! Absolutt! MEN jeg syns ikke at barn fortjener å ha en 3. forelder - enten den er eller ikke er i livet deres. Da er vi tilbake til "find your roots".

Den diskusjonen er veldig komplisert Vand!!![>:][8D]

Barn er så absolutt ingen menneskerett, men jeg forstår allikevel frustrasjonen som oppstår når man ikke blir gravid eller man ikke har muligheten til å få barn, når man virkelig ønsker dette.

Jeg vet egentlig for lite om dette til å mene veldig mye om det.

Det jeg tenker er at jeg er veldig for de metodene vi har idag i Norge.

Jeg er veldig for prøverør. Mener dette er en flott løsning til de som sliter med å bli gravide, men som faktisk har muligheten ved litt hjelp. Du har absolutt et poeng Vand, i at kvinner som prioriterer sin egen karriere og av den grunn venter med å prøve å få barn før de er nærmere 40, absolutt burde tenkt seg om 2 ganger - og ikke ta det som en selvfølge at om de ikke blir gravide så står mulighetene i kø for alternative metoder.

Jeg er imot både å bli befruktet med donorsæd, og det å bruke surrogati. Det finnes så utrolig mange  barn i verden som står uten foreldre og hjem, og har man ikke mulighet til å bli gravid synes jeg adopsjon er et flott alternativ. Det er sikkert mange som ønsker seg barn som allikevel ikke har mulighet til å adoptere på grunn av adopsjonskriteriene også, men det er faktisk ingen menneskerett å få barn. Greit nok at adopsjonskriteriene helt sikkert kunne blitt forandret, og åpnet mulighetene for adopsjon til flere - men, er man norsk og lever i Norge synes jeg man skal forholde seg til de reglene og lovene som er satt her i landet. Så kan man heller håpe på at reglene og lovene forandrer seg etterhvert.

[:)][:)][:)]

Jeg mener fortsatt at det er greit med surrogati. Hvis det hadde blitt lovlig, og kontrollert, og at det var flere instanser med inn i bildet (leger, psykologer o.l.) Så tror jeg faktisk det fortsatt hadde funnets kvinner som var villig til å bære andres barn mot penger.
Jeg har sett et program om dette, hvor det faktisk var ei dame som IKKE ble "tvunget" av ulike grunner til å være surrogatmor, men likevel ville det.

Jeg også tenker på at adopsjon er en mulighet, men jeg hadde heller betalt en surrogatmor for å få et barn som var mitt eget kjøtt og blod, enn å adoptere.
Burde vi ikke alle adoptere istedet da? Er det ikke for gæli at vi lager våre egne barn, når det finnes så mange som trenger et hjem??

Jeg også tenker på at adopsjon er en mulighet, men jeg hadde heller betalt en surrogatmor for å få et barn som var mitt eget kjøtt og blod, enn å adoptere.
Burde vi ikke alle adoptere istedet da? Er det ikke for gæli at vi lager våre egne barn, når det finnes så mange som trenger et hjem??

Jo egentlig - det syns jeg[:)]. somsagt den diskusjonen er virkelig komplisert. Hvis vi syns at vi kan se forbi alle de stakkars barna uten hjem, som sulter, som gråter dagen lang, som har ingen form for trygghet eller ro pga av at de ikke har foreldre som tar seg av dem - hvorfor syns vi da ikke det er greit at homofile og de som har problemer med å få egne barn lider? Altså med å ikke kunne få barn ved hjelp av surrogati og lignende. Når disse barna er uskyldige som aldri har bedt om å bli født? Disse barna overlever ikke, eller de overlever ved å bli kriminelle, eller de blir utnyttet av kriminelle.. [:(]

Jeg liker å gå gravid og synes fødsler er kurrant.
Hadde noen i min familie eller blandt mine nære venner ønsket seg, men ikke kunne fått barn selv,
og jeg og mannen var enige i (han ville overhodet ikke vært enig - vi har hatt denne samtalen 1001 ganger) at jeg kunne "låne bort" livmoren i 9mnd, så ville jeg gjort det.

MEN - jeg ville da hatt det slik at det var den som skulle ha barnet sitt egg eller evt donoregg, og absolutt ikke mitt eget [;)]

Bare for å tydeliggjøre at det ikke BARE er fattige kvinner i den 3. verden som gjør dette fordi de må,
men også friske, oppegående damer som ikke ville gjort det for penger, men for å hjelpe [;)]

Ellers... det er ikke en menneskerett å få barn, nei. Har man valgt karriere forran familieliv, slik at alder setter en brems eller stopper for å få barn, så er det et valg som er gjort. Sorry Sam, liksom [8|]
Men som Vand sier, tenker da ikke på de som ikke har hatt en reell mulighet til å få barn før de har passert 30... [;)]

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Jeg liker å gå gravid og synes fødsler er kurrant.
Hadde noen i min familie eller blandt mine nære venner ønsket seg, men ikke kunne fått barn selv,
og jeg og mannen var enige i (han ville overhodet ikke vært enig - vi har hatt denne samtalen 1001 ganger) at jeg kunne "låne bort" livmoren i 9mnd, så ville jeg gjort det.

MEN - jeg ville da hatt det slik at det var den som skulle ha barnet sitt egg eller evt donoregg, og absolutt ikke mitt eget [;)]

Bare for å tydeliggjøre at det ikke BARE er fattige kvinner i den 3. verden som gjør dette fordi de må,
men også friske, oppegående damer som ikke ville gjort det for penger, men for å hjelpe [;)]

Ellers... det er ikke en menneskerett å få barn, nei. Har man valgt karriere forran familieliv, slik at alder setter en brems eller stopper for å få barn, så er det et valg som er gjort. Sorry Sam, liksom [8|]
Men som Vand sier, tenker da ikke på de som ikke har hatt en reell mulighet til å få barn før de har passert 30... [;)]

Jeg låner også gjerne bort livmoren min hvis noen jeg kjenner trenger en [;)] Og samme som MammaMø, da skal jeg ikke ha mitt egg involvert

Derfor hadde det vært optimalt hvis hver enkelt måtte ty til vennetjeneste hvis en måtte gjennom så kompliserte skritt for å få barn[:D]

Back
Topp