Barn 7-9 år

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Så på god morgen Norge for noen dager siden. Der var det om barn og fysisk aktivitet. De sier at for barn mellom 7 og 9 år reduseres aktivitetsnivået, og etter 9 år enda mer. Skjønner jo at aktivitetsnivået reduseres når barna begynner på skolen. Har også noe med hvordan leken forandrer seg i 7 års alderen kan jeg tenke meg.

Men så sier de at det anbefales 1 time fysisk aktivitet om dagen. Er ikke det sinnsykt lite???? Og videre at noen familier sliter med å la barna være aktive i så mye som en time hver da. What?!?!?

Så hvordan er det med dere med barn mellom 7 og 9 år og deromkring?

Sent from my iPhone using BV Forum

Har en lillebror på 13, så er jo litt eldre, men der er det svært lite fysisk aktivitet på fritiden i hvert fall og slik har det vært noen år. Han sitter på rommet sitt og gamer og det er det. Helt tragisk.

Februar-14 mamma ❤️

Synes ikke det er så overraskende at mange sliter med det jeg. Hvis man er hjemme etter jobb og sfo i halv fem-fem tiden, så skal man gjøre lekser, lage og spise middag, da er klokken kanskje seks før man er ferdig. Så er det jo ikke så veldig lenge til leggetid.

Det er jo det som er hverdagen for mange som er i full jobb. Så hvor alle skal finne tid til en times fysisk aktivitet hver dag, det vet ikke jeg.

Nå er jentungen her 6 år da, så ikke i riktig målgruppe enda. Men her har vi sagt opp sfo, så hun er tidlig hjemme. Slapper av en times tid når hun kommer hjem, så gjør hun lekser. Og da har vi jo fortsatt en del timer igjen av dagen, så for oss er det mulig og gå en tur, hun stikker ut og sykkler litt etc. (Sykkling er det store om dagen, så pr. nå får hun mye fysisk aktivitet) Men også hun, selv med korte dager på skolen, har dager hvor hun er sliten og ikke vil ut. Og det synes jeg er greit.

Min er 8 år, han er veldig aktiv på sfo og i friminuttene på skolen, hjemme er det hopping på trampoline ,turning og sykling. Han er veldig aktiv.

det forundrer meg ikke... men mye kommer jo an på hva man gjør det til, hvilke type familie man er. Lar man barnet spille på skjerm så mye det vil? Er man selv aktiv? Gjør familien aktive ting sammen??

Min er 7:) Ho leker masse på skolen, spiller fotball og volleyball der pluss alt det andre barn gjør på skolen!
Etter skole, lekser og (forhåpentligvis) middag er det fotballtrening og kamper. Sykler ute med venninner, hopper og spretter og er med storebror på hans treninger innimellom:) Så de dagene ho ville slappe av og se på tv, spille litt på iPad eller tegne o.l så gjør ho det uten at jeg får dårlig samvittighet;)

#Happyface fra appen#

Når Jr. er hos meg har vi vært hjemme ca. 17.50, litt tidligere nå som han har drosjeskyss, kanskje 17.15-30.
Da lager jeg middag, så spiser han, og så er det en halvtime til kveldsstell og da sender jeg ham IKKE ut for å leke.
Hos pappan er de ofte litt tidligere hjemme - men i sentrumbsbygård med litt småkjip bakgård og ingen å leke med er det ikke akkurat lett å lempe en sliten gutt som har vært på skolen/SFO i over 8 timer ut døra mot hans vilje. :(

1 time er vel minimum som barna trenger tenker jeg. Går de på AKS\SFO regner jeg med de fleste får dette behovet dekket. Ellers er det jo mange som er med på litt forskjellige aktiviteter om ettermiddagen\kvelden. Lek forandrer seg også etterhvert. Her går det stort sett i ett hele ettermiddagen, det er ikke så lett å sitte i ro, men innimellom er nettbrettet godt å ha. :p Jenta mi er veldig aktiv da, turner og spretter stort sett alltid, så der mangler det ikke på å få bevege seg. Lillesøster tar etter i det meste der også.....:p Ellers er hun med på turn og i koret hun går har de også endel øvelser og løping. Det er slik at selv om det ikke er jeg som er ute med barna så får de beveget seg ganske masse, selv de som har sluttet i bhg og begynt på skolen.

Guttene mine er 6 og 8 år. Merker så klart at det har forandret seg etter at de begynte på skolen. Det er jo helt naturlig. Men har inntrykk av at de rører seg bra i friminuttene pluss at de har gym noen dager på skolen. I tillegg er de med på fotball en dag i uka. Nå er vi så heldige at de ikke trenger å være på sfo. De tar bussen hjem og er da hjemme 13.30 eller 14.30. Da er det mat, lekser og så ut og leke. Flere unger i nabolaget, så de er ute og sykler, hopper på trampolina, løper og herjer. Tror nok de får godt over den timen med fysisk aktivitet, men samtidig er det enkelte dager vi koser oss inne med litt spilling og film. Kan bli mer av det utover høsten, men det er jo opp til oss foreldre å styre dette. Her må de ALLTID spørre før spilling eller TV. Er ikke sånn at de styrer dette selv. Og bestemmer vi at de skal ut å leke så er det bare å gå ut. Det er vel også viktig at vi som foreldre går foren som et godt eksempel. Ikke sitte inne å spille mens ungene må være ute. Akkurat der sliter jeg for tiden da ettersom formen er veldig dårlig. Men satser på at det skal bedre seg etterhvert :-)

Synes ikke det er så overraskende at mange sliter med det jeg. Hvis man er hjemme etter jobb og sfo i halv fem-fem tiden, så skal man gjøre lekser, lage og spise middag, da er klokken kanskje seks før man er ferdig. Så er det jo ikke så veldig lenge til leggetid.

Det er jo det som er hverdagen for mange som er i full jobb. Så hvor alle skal finne tid til en times fysisk aktivitet hver dag, det vet ikke jeg.

Nå er jentungen her 6 år da, så ikke i riktig målgruppe enda. Men her har vi sagt opp sfo, så hun er tidlig hjemme. Slapper av en times tid når hun kommer hjem, så gjør hun lekser. Og da har vi jo fortsatt en del timer igjen av dagen, så for oss er det mulig og gå en tur, hun stikker ut og sykkler litt etc. (Sykkling er det store om dagen, så pr. nå får hun mye fysisk aktivitet) Men også hun, selv med korte dager på skolen, har dager hvor hun er sliten og ikke vil ut. Og det synes jeg er greit.
Ja men de er jo litt i fysisk aktivitet på sfo...er vel vanlig at de er ute?

Her går han på 6 år 30 min til skolen og 30 minutter hjem. Bruker ca 15 min på lekser og leker gjerne litt ute, men noen ganger sitter han å ser på film eller tegner. Trener turn 3 timer (2 dager) i uken og svømming 45 min. Så er det alltid en sykkeltur med pappaen eller tur i skogen med med i helgene.

Her går han på 6 år 30 min til skolen og 30 minutter hjem. Bruker ca 15 min på lekser og leker gjerne litt ute, men noen ganger sitter han å ser på film eller tegner. Trener turn 3 timer (2 dager) i uken og svømming 45 min. Så er det alltid en sykkeltur med pappaen eller tur i skogen med med i helgene.
Regner med at det er litt aktivitet på sfo. Mamma har jobbet på sfo her, og det var de mye ute og rørte seg :-)

Jo, de fleste får vel litt fysisk aktivitet på sfo, men det kommer vel helt ann på barnet det, og hva det liker og gjøre. Er jo ikke alle som er fysisk aktive selv om de er ute.

vet om mange barn som bare sitter og spiller de få timene de er hjemme eller er hos venner.. Min 8åring har heldigvis litt andre intresser også, han sykler eller går til venner, og så leker dem stort sett ute på lekeplasser, han går fram og tilbake til skolen hver dag ca15-20min hver vei. Så tror nok han får nok fysisk aktivitet enn så lenge.. men eldre de blir mindre aktive blir dem, så da er det greit å være aktive sammen med dem også :)

det forundrer meg ikke... men mye kommer jo an på hva man gjør det til, hvilke type familie man er. Lar man barnet spille på skjerm så mye det vil? Er man selv aktiv? Gjør familien aktive ting sammen??
Ja det er jo foreldrenes ansvar.

Når Jr. er hos meg har vi vært hjemme ca. 17.50, litt tidligere nå som han har drosjeskyss, kanskje 17.15-30.
Da lager jeg middag, så spiser han, og så er det en halvtime til kveldsstell og da sender jeg ham IKKE ut for å leke.
Hos pappan er de ofte litt tidligere hjemme - men i sentrumbsbygård med litt småkjip bakgård og ingen å leke med er det ikke akkurat lett å lempe en sliten gutt som har vært på skolen/SFO i over 8 timer ut døra mot hans vilje. :(
Men dere er altive i helgene? Og hvordan er det på SFO - sitter han inne å bygger lego eller er de ute å leker aktivt med feks fotball eller boksen går eller skateboard el?

Min er snart 8. Han spiller fotball i mellom 1,5 og 2 timer per dag på Sfo. Også trener han fotball 3 ganger i uken av 1,5 timer. De dagene han ikke trener/ kamp så er han ute i gata med kompisene. Da spiller de fotball, sykler mm. Så han er aktiv i mye mer enn 1 time per dag

Sent from my iPhone using Tapatalk

8 åringen vår trener tre dager i uken, så er han aktiv i friminuttene og er ute litt etter lekser og middag de andre skole dagene om ikke annet er planlagt, og i helgene er han mye ute om vi er hjemme, ellers slapper han litt av med nettbrett el ds innimellom.

Nå er min 7,5 år.
På SFO her så er de veldig flinke til å være ut mye. Barna får velge aktiviteter selv og mine velger ofte fotball eller de vil i alle fall være ute. Dvs. de dagene de er ferdig på skolen 1230, og er på SFO til 16 så er de nok aktive 2,5-3 av de timene.Kun avbrudd av litt spising. På skolen er de garantert aktive i alle friminuttene. Blir kanskje i underkant av en time hvis man samler de opp.
I tillegg så sykler de til og fra skolen, og leker ofte ute på ettermiddagen etter leksene. Begge går i tillegg på fotball, og er gjerne med på en cup eller aktivitetsturnering i uka.

Så her er de nok mer aktive enn det God Morgen Norge henviser til!

Back
Topp