Barn 16mnd våkner for flaske

Stoltmamma

Jente20
Hei! Trenger litt tips her..Har en gutt på 1 år og 4 mnd. Han har i det siste begynt å sutre seg til en flaske hver kveld rett etter han har lagt seg.
Han spiser grøt og får flaske før tannpussen. Så sover han en times tid før han våkner igjen, og vil ikke legge seg igjen før han får litt flaskekos.
Jeg vet han er mett å go da han bare en time før spiste kvelds, og i tillegg ikke klarte å spise opp grøten.. virker bare som at han har fått inn en slik rytme at han skal våkne me en gang for å få kos...
Han har før sovet fra 19.00 og igjennom natten uten problem..men nå vet han å utnytte oss. Vi sjekker til han hele tiden og han er i godt humør helt til han innser at han blir lagt ned igjen uten flaska..vil for både hans og våres del at han skal sove godt og at vi slipper å styre hele kvelden me dette. Han roer seg også hvis vi legger oss ilagmed han i storsenga..men vi ønsker også litt alenetid på kveldene :p

Noen me erfaringer? :-)

Tynn ut melken mer og mer til det bare er vann, da er det gjerne ikke like interessant lengre.

Gi kun vann på natta etter tannpussen, er barna friske og legger på seg normalt, så har de ikke behov for mat på natta.
Dessuten er det virkelig ikke bra for tennene.
Og jeg er sikker på han våkner av vane, ikke for noen annen grunn.

Da hadde jeg gitt flaske med vann og heller tatt noen kvelder med "kamp". Om han er en frisk og rask gutt har han ikke behov for melk om natten, ikke er det bra for tennene heller. Slitsomt der og da, men får jo igjen for det etter en stund da :)

Jeg gir min mme om natta enda. Han er under to, og han vil ha flaske om natta. Hvis han hadde blitt ammet enda, så hadde han fått den "kosen" uten at like mange stiller spørsmålstegn ved det. Synes flaskebarn skal få samme mulighet.
Ville da virkelig ikke sett på dette som noe "han vet å utnytte dere for".

Jeg gir min mme om natta enda. Han er under to, og han vil ha flaske om natta. Hvis han hadde blitt ammet enda, så hadde han fått den "kosen" uten at like mange stiller spørsmålstegn ved det. Synes flaskebarn skal få samme mulighet.

Friske barn som ammes har heller ikke behov for nattmat etter de er blitt 6-8 måneder. Og etter de har begynt å fått tenner, så er det i alle fall ikke bra.
Friske barn har større behov for søvn enn mat på natta :)

Vesla fikk kveldsflaske til hun var nesten to. ;) Gikk fint å slutte. Tannlegen kunne ikke se det på tennene hennes.
Vi kommer ikke til å gjenta det med lillebror, da, men han ammes (ni mnd) og hadde ikke nektet han den kosen heller. Morsmelk er vel ikke bevist at det skader tenner uansett.

Jeg gir min mme om natta enda. Han er under to, og han vil ha flaske om natta. Hvis han hadde blitt ammet enda, så hadde han fått den "kosen" uten at like mange stiller spørsmålstegn ved det. Synes flaskebarn skal få samme mulighe
Friske barn som ammes har heller ikke behov for nattmat etter de er blitt 6-8 måneder. Og etter de har begynt å fått tenner, så er det i alle fall ikke bra.
Friske barn har større behov for søvn enn mat på natta :)

Anbefales med amming i ett år, og av noen i to år. Nattamming er viktig for melkeproduksjonen. Så å slutte å nattamme etter så kort tid som du påstår er jo ikke bra for melkeproduksjon.
Og jeg synes som sagt at ungen skal få det samme tilbudet som flaskebarn. Han skal få slutte selv når han er klar uten at jeg bestemmer når han liksom ikke "trenger" det.

Jeg gir min mme om natta enda. Han er under to, og han vil ha flaske om natta. Hvis han hadde blitt ammet enda, så hadde han fått den "kosen" uten at like mange stiller spørsmålstegn ved det. Synes flaskebarn skal få samme mulighe

Anbefales med amming i ett år, og av noen i to år. Nattamming er viktig for melkeproduksjonen. Så å slutte å nattamme etter så kort tid som du påstår er jo ikke bra for melkeproduksjon.
Og jeg synes som sagt at ungen skal få det samme tilbudet som flaskebarn. Han skal få slutte selv når han er klar uten at jeg bestemmer når han liksom ikke "trenger" det.

Amming anbefales ja, men det anbefales å kutte ut nattmåltid fra de begynner med fast føde. Noe de fleste gjør ved 6 måneder. Heller gi vann på natta.
Og som sagt det er ikke bra for tennene med mme om natta.
Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt. Men da kan man heller ikke si noe på oppstykket søvn, barn med dårlig søvnvaner osv. Vil man ha barn som sover natta over, så er i alle fall nattmåltidet/måltidene en av stedene å starte :)

Amming anbefales ja, men det anbefales å kutte ut nattmåltid fra de begynner med fast føde. Noe de fleste gjør ved 6 måneder. Heller gi vann på natta.
Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt. Men da kan man heller ikke si noe på oppstykket søvn, barn med dårlig søvnvaner osv. Vil man ha barn som sover natta over, så er i alle fall nattmåltidet/måltidene en av stedene å starte :)

Det er helt normalt at babyer våkner om natten. Man er da forelder om natten også, og en baby som våkner om natten er en del av pakken. Min på 20 mnd våkner ofte for å vite at jeg er der også og at alt er ok. Det er helt normalt når de er så små.
Ikke fristende å ta fra babyen melken sin om natta for å prioritere egentid, heller... Aldri hørt om et større barn (eller voksen for den saks skyld) som har søvnproblemer på grunn av melk om natten mens de var babyer.
Det anbefales at babyer får morsmelk i ett år. Ved siden av fast føde. For å beholde melken er det biologisk smarteste å nattamme for å ikke miste melken. Så er et motstridende råd å kutte nattamming. -som det ikke er noe som helst galt i, det har jo bare fordeler å amme.
Og som sagt, hvorfor skal flaskebarn gå glipp av den kosen som diende barn får?

Helsesøster sa til meg at det ofte var snakk om at de fikk i seg for få kalorier i løpet av dagen om de begynte å mase på nattflaske igjen.

Det stemte hos oss. Ofte var de i en vekstperiode da det hendte. Dersom jeg da passet på at de fikk i seg nok mat gjennom hele dagen fant de roen fort.

Når vi havnet i en slik situasjon første gangen fikk vi beskjed om å fylle på med mer næringsrik mat noen dager. Høyere karbo og sunt fett, før vi byttet flasken ut med vann. Da var vi sikre på at barnet hadde nok næring innabords. Fungerte som ei kule hver gang det skjedde. Kos tok vi selvsagt ikke bort, men vi kom langt med en sutt og en rolig mammahånd som strøk over pannen.

Det er helt normalt at babyer våkner om natten. Man er da forelder om natten også, og en baby som våkner om natten er en del av pakken. Min på 20 mnd våkner ofte for å vite at jeg er der også og at alt er ok. Det er helt normalt når de er så små.
Ikke fristende å ta fra babyen melken sin om natta for å prioritere egentid, heller... Aldri hørt om et større barn (eller voksen for den saks skyld) som har søvnproblemer på grunn av melk om natten mens de var babyer.
Det anbefales at babyer får morsmelk i ett år. Ved siden av fast føde. For å beholde melken er det biologisk smarteste å nattamme for å ikke miste melken. Så er et motstridende råd å kutte nattamming. -som det ikke er noe som helst galt i, det har jo bare fordeler å amme.
Og som sagt, hvorfor skal flaskebarn gå glipp av den kosen som diende barn får?
Er vel ikke baby lenger når man er 20 mnd...

Trådstarter skriver jo at han våkner en time etter legging... Litt annerledes enn midt på natta. Ville forsøkt må vann og heller tatt den kampen, kan jo høres ut som en uvane. Barnet er som du sier ikke sulten så mest sannsynlig dn uvane eller for kosen bare.

Ville vannet ut melken litt etter litt jeg om det var et problem at barnet våknet etter en time

I min verden er det helt unormalt å gi barn eldre enn 6 mnd mat på natta (hvis de er normalvektige).

Til HI så hadde jeg gitt vann fra kopp og ikke flaske når han våkner.

Dette er jo bare tull, hvor har du det fra? De offisielle anbefalingene fra helsedirektoratet er at barn over 1 år helst bør begrenses til to nattamminger. De fleste selvregulerte babyer spiser om natten lengre enn 6 mnd.

Det kan jo hende han bare vil ha kos og nærhet. Det går ann å prøve å roe han i senga uten flaske. Å våkne en time etter han har lagt seg er jo litt rart.
Er han trøtt da? Kan jo hende han kan legge seg senere. Vi legger ofte nærmere 20.
Eller kanskje han må sove kortere på dagen.

Er ikke unormalt at små barn våkner for mat på natta, men ikke etter en time.
Han utnytter dere ikke da. Det er nok andre grunner.
Forstår godt behovet for egentid, men kanskje dere må endre litt på dagens rutiner hvis de ikke fungerer.
Siden han roer seg i deres seng vil han nok bare ha trygghet og nærhet.

Dette er jo bare tull, hvor har du det fra? De offisielle anbefalingene fra helsedirektoratet er at barn over 1 år helst bør begrenses til to nattamminger. De fleste selvregulerte babyer spiser om natten lengre enn 6 mnd.

Var hs som sa det her, når babyen har begynt med fast føde og om ungen er frisk og legger på seg normalt, så skal de ikke ha behov for nattmåltid lengre. Da er det viktigere med søvn.
Og barn bør i allefall ikke få flaske etter de har fått tenner, pga tannhelsen.

Back
Topp