Barn 1,5 år undersøker hender- tegn på autisme?

Desember2021-

Andre møte med forumet
Hei dere!
Jeg har et barn på 1,5 år som har begynt å undersøke hendene sine nøye i det siste. Så leste jeg at det var et tegn på autisme. Helsesykepleier sa at det stemte at det kunne være et tegn på autisme og at barn begynner å vise tegn på det ved 1,5 års-alderen. Sykepleieren sa også at det rett og slett kan være at han bare er nysgjerrig. Han begynner å si ja og nei og babler masse, men har ingen konkrete ord enda. Ellers er han veldig sosial, elsker kos og har godt med øyeblikk. Men nå har jeg plutselig blitt usikker om han faktisk klarer å ha øyekontakt lenge om gangen.

Jeg klarer likevel å ikke være rolig, har noen av dere erfart det samme?

Dette gjorde min også, han er nå like over 2 år. Han har fortsatt perioder hvor han gjør det, men tolker det mer som at han blir bedre kjent med kroppen sin, fordi han fint kan gjøre samme greie med tær, hår, mage osv, og sammenligner det tydelig med mitt hår, min mage, mine hender osv. Han har alltid vært veldig frempå og overlegen motorisk sett, men ikke vært så «pen» på den finere motorikken eller brukt tiden som veldig baby på å «oppdage» hender og føtter sånn som mange andre babyer ville brukt tid på å utforske. Han har rett og slett ikke hatt tid, virker det som! Ville opp og frem veldig tidlig. Hadde nylig legeundersøkelse på helsestasjonen, hvor legen fremstilte dette som helt normal utvikling, selv om andre utviklingsruter og tempo kanskje er enda litt mer normalt. Mitt barn har heller ikke noe imponerende ordforråd enda, men merker at det akkurat i disse tider er i ferd med å løsne, har kommet mange nye ord (dog ikke tydelige i uttale, men merkbart i starten på en god utvikling!) og det bare de siste par ukene :) Så jeg ville ikke tatt noen sorger eller bekymringer på forskudd, men heller bare prøvd å henge med og se utviklingen fra hans side, kanskje han bare kjører løpet i et litt annet tempo og til litt andre tidspunkt ift andre, sånn som min virker til å gjøre:)

Hei dere!
Jeg har et barn på 1,5 år som har begynt å undersøke hendene sine nøye i det siste. Så leste jeg at det var et tegn på autisme. Helsesykepleier sa at det stemte at det kunne være et tegn på autisme og at barn begynner å vise tegn på det ved 1,5 års-alderen. Sykepleieren sa også at det rett og slett kan være at han bare er nysgjerrig. Han begynner å si ja og nei og babler masse, men har ingen konkrete ord enda. Ellers er han veldig sosial, elsker kos og har godt med øyeblikk. Men nå har jeg plutselig blitt usikker om han faktisk klarer å ha øyekontakt lenge om gangen.

Jeg klarer likevel å ikke være rolig, har noen av dere erfart det samme?
Jeg husker at jeg studerte hendene mine masse som barn. Jeg har ikke autisme. Var bare fascinert av formene og linjene i hendene.

Back
Topp